روایت سهم الدین زمانی از کتابت قرآن به زبان تصویر

سهم الدین زمانی، طراح و نقاش اولین قران مصور جهان و از شاگردان مرحوم استاد طلایی و از آخرین بازماندگان شاگردان استاد کمال الملک بوده است. وی در گفتگو با خبرنگار گالری آنلاین در حاشیه نمایش آثارش در موسسه فرهنگی و هنری صبا ویژگی ها و نماد های تصویری کار خود را تشریح کرد.

به گزارش گالری آنلاین سهم الدین زمانی در گذشته کارهای کلاسیک و رئال انجام میداده است؛ ازسال ۴۹ اتفاقی رخ داد که این هنرمند کار اولین قران مصور جهان را شروع کرده و تا به امروز به مدت ۴۵ سال این کار ادامه داشته است.

زمانی در گفتگو با خبرنگار گالری آنلاین اشاره کرد: در این قران ۱۱۴ نوع طرح که برای ۱۱۴ سوره قران است، وجود دارد؛ در هیچ طرح رنگ زمینه مشترک و حتی هیچ گل یکرنگی را شما در کل این قران پیدا نمی کنید. این قران به زبان گل و رنگ است و طرح هایی که شما در کناره ها می بینید همان سوره است که به زبان عربی نوشته شده است و اینجا به صورت گل و رنگ درآمده است.

این هنرمند اذعان داشت که تا کنون نمایشگاه های بسیار زیادی در ایران و خارج از کشور داشته ام و این نودمین نمایشگاهی است که در آن کل کارها در فرهنگستان هنر به نمایش گذاشته شده است.

وی در ادامه به رنگ موجود در آثار اشاره کرد و گفت: در بیشتر کارهایی که اوایل شروع شده از رنگ های گیاهی همان رنگ هایی که در بافت فرشها به کار می رود، استفاده شده که ترکیب و ساختن این رنگ ها بر روی تابلوها بسیار مشکل بوده است. این اواخر هم تعدادی از تابلوها با رنگ اکرولیک کارشده است؛ اما اکثر کارها بارنگ های گیاهی که از رنگ های اصیل ایرانی هستند، برگرفته شده است.

این استاد در ادامه دو طرح خود را مدنظر قرار داده و به توضیح آنها می پردازد.
زمانی به طرح زیر اشاره کرد و گفت: این طرح برای سوره حضرت مریم است. حضرت مریم تنها بانوی روی زمین است که جبرئیل بر ایشان نازل شده است. رنگ سبز یک رنگ مقدس درتمام ادیان وهم چنین برای خداوند است، خداوند می فرماید آنهایی که وارد بهشت می شوند لباسی از حریر سبز به تن می کنند، در اینجا هم رنگ سبز خاصی برای حضرت مریم انتخاب شده است.

وی در ادامه افزود: در این قرآنی که شما مشاهده می کنید سفید نماد خداوند است. این گل حضرت مریم و گلی که درشکم آن است نمایانگرحضرت عیسی است. نوری در طرح وجود دارد که نور نبوت است و حالت محراب آن نمایانگر مقدس بودن مادر انبیاست. در آن بیابان بی آب و علف که ایشان برای وضع حمل دچار یاس شده بودند از سوی خداوند ندا آمد: ای مریم نگران نباش ما همه جا حافظ و نگهبان توهستیم.

این نقاش همچنین در رابطه با این طرح گفت: آن درخت خشکی که حضرت به آن تکیه داده بود به فرمان خداوند سبز و بارور شد و ایشان از میوه اش تناول کرد و از برکت وجود حضرت عیسی جوی آبی از کنار پایشان روان شد که آن زن را سیراب کند. زمانی که عیسی به دنیا قدم گذاشت از سوی خداوند ندا داد: به یمن این حرکت ما آنجا را پر برکت کردیم اما متاسفانه انسانها نعمات، برکات ومعجزات را می بینند ولی نه تنها ایمان نمی آورند بلکه با تاج سرخاری که به سرحضرت گذاشته بودند او را به صلیب می کشند. خداوند در قران می فرماید: ما عیسی را به آسمان ها بردیم. باز این یک پرواز به سوی آسمان بوده و آن حضرت عیسی است.

زمانی به طرح بعدی اشاره کرد و اظهار داشت: این طرح برای سوره حضرت محمد(ص) کارشده است. خداوند۱۲۴۰۰۰ پیامبر برای هدایت و راهنمایی مبعوث کرد و آنها در واقع نور و رحمت و دراصل برکاتی هستند که خداوند برای انسانها قرارداده است.

وی سخن خود را اینچنین ادامه داد: پیامبر اسلام تنها پیامبری است که برای هدایت همه انسانها در ۴گوشه جهان مبعوث شده و قرآن تنها کتابی است که برای کمک به پیامبراسلام جهت هدایت همه انسانها فرستاده شده است. چنانچه گفتم در این آثار سفید نشانه خداست، چراکه برای خداوند رنگ و زبان و نژاد فرقی نمی کند اینکه یک انسان سفیدپوست، سیاه پوست، زردپوست یا سرخ پوست باشد و از نظر او همه انسانها با هم برادر و برابرند.

وی در پایان در رابطه طرح دیگری از خود گفت: خداوند پیامبری رامبعوث می کند تا دست دوستی ومروت با همه انسانها بدهد و آنها این ایمان و یقین را داشته باشند که فردای قیامت باهمان رنگ و نژاد خودشان به اسمان و نزد خداوند برده می شوند.

طرح سوره توحید

logo-samandehi