مجسمه مسروقه از «ساتبیز» به فرانسه بازگردانده شد

حراجی «‌ساتبیز» مجسمه متعلق به سال ۱۴۵۰ را پس از آن که دریافت این مجسمه ربوده شده و نباید در سال ۱۹۹۸ فروخته می‌شد، به فرانسه بازگرداند.

به گزارش گالری آنلاین، ایسنا به نقل از تلگراف نوشت، این مجسمه مرمرین که فرشته «میکائیل» را به تصویر می‌کشد و توسط مجسمه‌سازان بریتانیایی قرون وسطی ساخته شده، در سال ۱۹۶۹ از یک کلیسا ربوده شد و اکنون حراجی ساتبیز قصد دارد این اثر را به فرانسه بازگرداند.

پس از آنکه این اثر ربوده شد، به طریقی از لندن سر درآورد، سپس در حراجی «‌ساتبیز» به یک مجموعه‌دار خصوصی بریتانیایی فروخته شد. بازگشت این اثر گران‌بها به فرانسه به مدد چشمان تیزبین دکتر «لوید دِبیر»، کارشناس مجموعه آثار اروپایی اواخر قرون وسطی در موزه بریتانیا میسر شد.

دکتر «‌لوید دِبیر» در گفت‌وگویی با «‌ساندی تلگراف» بیان کرد: «در برخورد با تصویر قدیمی این مجسمه جا خوردم. زمانی که برای انجام تحقیقاتی به «‌نرماندی» سفر کرده بودم، در آرشیو موزه آثار باستانی «‌روآن» ‌ به تصویری از مجسمه «میکائیل» ‌ برخوردم که آن را به عنوان اثری مسروقه در سال ۱۹۶۹ ثبت کرده بود. با خودم فکر کردم قبلاً این مجسمه را در یک مجموعه ناشناس بریتانیایی دیده بودم. با این مجموعه‌دار تماس گرفتم و گفتم، ‌ فکر می‌کنم اثری که شما از آن نگهداری می‌کنید سال‌ها پیش از یک کلیسای فرانسوی ربوده شده است. از آنجا که مالک این مجموعه خصوصی متوجه شد، ‌ اثری که می‌پنداشت به طور قانونی به دست او رسیده است، چنین تاریخچه تاسف‌باری دارد، ‌ تصمیم گرفت این اثر را که از حراجی ساتبیز خریداری کرده بود به همان حراجی بازگرداند و مسئولیت بازگشت این مجسمه به فرانسه را نیز به همین حراجی محول کرد.»‌

وی افزود: «این نوع مجسمه بسیار نادر محسوب می‌شود چرا که اغلب این آثار در دوره اصلاحات پروتستانی از بین رفتند و بسیاری دیگر تکه تکه شدند، اما این مجسمه به همراه رنگ‌آمیزی و طلاکاری‌هایش سالم باقی مانده است.»

مجسمه «میکائیل» توسط حراجی «‌ساتبیز» به مبلغ ۶ هزار پوند فروخته شد. ارزش آن امروزه حدود ۱۰ هزار پوند برآورد می‌شود.‌ ساتبیز مبلغ دریافتی در هنگام فروش این مجسمه را به خریدار آن بازگرداند و بازگشت این اثر را با همکاری وزیر فرهنگ فرانسه به این کشور ترتیب داد.

logo-samandehi