چهارمین جشنواره بین‎المللی صنایع دستی با حضور 30 کشور اسلامی در تبریز برگزار می‎شود

دبیر علمی چهارمین جشنواره بین‎المللی خلاقیت و نوآوری تبریز در هنرهای اسلامی و صنایع دستی از برگزاری این جشنواره با حضور 30 کشور اسلامی خبر داد و گفت: این جشنواره با حضور مهمانان و هنرمندان سرشناس کشورهایی از قاره‌های آسیا، اروپا و آفریقا 23 الی 30 خرداد ماه سال جاری برگزار می‎شود.

‌به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا، مهدی محمدزاده در توضیح این خبر اظهار کرد: این جشنواره حاصل همکاری ۱۰ ساله تبریز و سازمان همکاری اسلامی (OIC) است، این سازمان پس از سازمان ملل، دومین نهاد بین‎المللی بوده و ۵۸ کشور از سه قاره آفریقا، آسیا و اروپا در این سازمان عضو هستند.

image.png

وی در ادامه با اشاره به ظرفیت‌های دانشگاه هنر اسلامی تبریز گفت: مشابه این دانشگاه در کم‌تر جایی وجود دارد و تمامی رشته‌های هنری و ابزارها و تجهیزات مرتبط با آن‌ها موجود در این دانشگاه موجود است، از این رو سازمان همکاری‌های اسلامی نیز تمایل به استفاده از این ظرفیت دارد.

وی با بیان اینکه اولین دوره از جشنواره بین‎المللی خلاقیت و نوآوری تبریز در هنرهای اسلامی و صنایع دستی با رایزنی دانشگاه هنر اسلامی با OIC در سال ۹۲ برگزار شد، افزود: پیشنهاد شد که این جشنواره هر دو سال یک بار برگزار شود، مراسم افتتاحیه چهارمین دوره از این جشنواره روز پنجشنبه (بیست و سوم خرداد ماه) و مراسم اختتامیه نیز سی‎ام خرداد ماه است.

معاون پژوهشی دانشگاه هنر اسلامی تبریز با اشاره به حضور سخنرانان داخلی و خارجی در این جشنواره بیان کرد: دبیرکل مرکز تحقیقات تاریخ، فرهنگ و هنر جهان اسلام، وزیر تحقیقات، علوم و فناوری، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، معاون علم و فناوری رئیس جمهور و مشاور رئیس جمهور در امور زنان و خانواده جزو سخنرانان اصلی این برنامه هستند و از ۷۱ هنرمند مطرح جهان برای حضور در این همایش دعوت شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: بازدید از این نمایشگاه از ۲۵ الی ۳۰ خرداد ماه برای عموم مردم آزاد است، هنرمندان مدعو به این مراسم در طول این جشنواره به خلق آثار هنری و اجرای زنده آن و هیأت داوران نیز به داوری این آثار پرداخته و به ۱۸ هنرمند برگزیده در ۱۰ بخش هنری جوایزی اهدا خواهد شد.

وی اظهار کرد: اثرات برگزیده در این بخش به همراه آثار جشنواره‌های قبل در مجموعه هنرهای اسلامی تبریز نگه‎داری می‌شوند و تلاش‌ها برای تعیین ساختمانی مناسب و بزرگ‌تر برای افتتاح موزه هنرهای اسلامی است، همچنین مالکیت این آثار هنری برگزیده نیز توسط صاحبان آثار به تبریز داده می‌شود.

محمدزاده در پایان، برگزاری این جشنواره را دلیلی بر ارتباط خوب ایران با کشورهای اسلامی و خط بطلانی بر تلاش رسانه‌های غربی مبنی بر ناامن نشان دادن ایران دانست و خاطرنشان کرد: با وجود سیاه‌نمایی‎ها علیه ایران مبنی بر ارتباط محدود و کم رنگ ایران با کشورهای اسلامی و دیگر کشورها، ۷۱ مهمان از ۳۰ کشور خارجی دعوت ایران برای شرکت در این جشنواره را پذیرفته‌اند، هنر تحریم شدنی نیست و مرزهای تحریم را دور می‌زند.

فرهاد آخوندی، رئیس حوزه ریاست روابط عمومی و بین‌الملل دانشگاه هنر اسلامی تبریز نیز در ادامه این نشست با بیان این که این جشنواره در حالی برگزار می‌شود دانشگاه هنر اسلامی تبریز در آستانه ۲۰ سالگی برای سومین سال پیاپی به عنوان دانشگاه برگزیده کشور انتخاب می‌شود، گفت: این دانشگاه با ظرفیت‌هایی که دارد و با برگزاری این جشنواره، پروژه‎‌ای عظیم و بین‎المللی را رقم می‌زند.

وی تاکید کرد: برگزاری چهارمین جشنواره بین‎المللی خلاقیت و نوآوری تبریز در هنرهای اسلامی و صنایع دستی در شرایط ویژه کنونی ایران می‌تواند در نزدیک کردن کشورهای اسلامی به هم با استفاده از قدرت هنر مؤثر باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به همزمانی بیستمین سالگرد تأسیس دانشگاه هنر اسلامی با برگزاری جشنوارهآریسکا از تمبر مخصوص این رویداد نیز در این جشنواره رونمایی می‌شود.

logo-samandehi