کشمکش مصر و «کریستیز» بر سر مجسمه «توت عنخ آمون»

یک ماه مانده به فروش مجسمه سنگی «‌توت عنخ آمون» در حراجی کریستیز،‌ باستان‌شناسان و مقامات این کشور در تلاشند این اثر باستانی را به خانه بازگردانند.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا و به گفته ای بی سی نیوز، «زاهیحواس» مصر شناس نامدار و دبیر پیشین شورای عالی آثار باستانی مصر است که کمپین‌های مختلفی برای بازگرداندن آثار باستانی مصر به راه انداخته است و معتقد است مجسمه سنگی «‌توت عنخ آمون» از مصر دزدیده شده است و مصر این حق را دارد که مجسمه سنگی «‌توت عنخ آمون» را پیش از آن که در حراجی ماه آینده «‌کریستیز» به مزایده گذاشته شود به کشور بازگرداند.

«‌حواس» در گفت‌وگویی با «ای بی سی نیوز» بیان کرد: «به نظر می‌رسد مجسمه سنگی «‌توت عنخ آمون» از معبد «‌کرنک» غارت شده باشد. «کریستیز» هیچ سندی دال بر اثبات مالکیت خود بر این مجسمه سنگی ندارد.»‌

مقبره توت عنخ آمون

حراجی «‌کریستیز» هیچ واکنشی در پاسخ به اظهارات «حواس» بروز نداده است.

مجسمه سنگی این فرعون مشهور مصری که در سال‌های ۱۳۳۲ تا ۱۳۲۳ پیش از میلاد مسح بر مصر حکم‌فرمایی می‌کرد، قرار است در چهارم جولای سال جاری به فروش برسد.

با توجه به اطلاعات ارائه شده توسط حراجی کریستیز، این مجسمه سنگی که فرعون جوان مصر را به عنوان «‌آمون» خدای آفتاب و آسمان مصر باستان به تصویر می‌کشد، تخمین زده می‌شود حداقل به قیمت ۴ میلیون پوند فروخته شود.

«‌شعبان عبدالجواد» مدیر دپارتمان استرداد آثار باستانی مصر هفته‌ی گذشته طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «وزارت آثار باستانی مصر تحقیقات خود در رابطه فروش این اثر باستانی آغاز کرده است تا در صورت لزوم اقدامات قانونی را در همکاری با وزارت خارجه این کشور به عمل آورد. این حقیقت اثبات شده که این مجسمه به صورت غیر قانونی از کشور خارج شده است و ما اقدامات قانونی را توسط پلیس اینترپول پیگیری می‌کنیم. ما هرگز به هیچ فردی اجازه نخواهیم داد که آثار باستانی مصر را به فروش برساند.»

مصر در سال ۱۹۸۳ قانونی در رابطه با مالکیت آثار باستانی این کشور به تصویب رسانید که به واسطه آن هر شیءباستانی که در خاک مصر کشف شود جزو متعلقات این کشور محسوب می‌شود به جز آثاری که پیش از ارائه این قانون به عنوان اثر متعلق به کشور دیگری ثبت شده باشند.

«حواس» معتقد است گذشته از هر گونه قانون تصویب شده در این کشور، با توجه به اخلاقیات، نگهداری از این مجسمه حق مسلم مصر محسوب می‌شود.

«حواس» بیان کرد: «این مجسمه از کشور به صورت قاچاق خارج شده است و حراجی کریستیز نمی‌تواند خلاف این امر را ثابت کند.»

برای گرامی‌داشت صدسالگی کشف مقبره «توت عنخ آمون»، مصر تور جهانی متشکل از ۱۵۰ اثر باستانی متعلق به مقبره «توت عنخ آمون‌» آغاز کرده است. ۶۰ اثر این مجموعه، برای اولین بار از مصر خارج شده‌اند.

این نمایشگاه در پاریس آغاز به کار کرده و قرار است در لندن، کالیفرنیا و سیدنی به نمایش گذاشته شود.

logo-samandehi