جزییات یازدهمین حراج تهران

گران‌ترین و ارزان‌ترین آثار کدام است؟

یازدهمین حراج تهران در حالی روز جمعه ۱۴ تیرماه برگزار می‌شود که طبق سنت سال‌های اخیر، بالاترین قیمت‌گذاری‌های اولیه متعلق به آثار هنرمندان همواره رکورددار در فروش این رویداد است.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از خبرگزاری مهر، یازدهمین حراج تهران در حالی روز جمعه ۱۴ تیرماه در هتل پارسیان آزادی چکش می‌خورد که ۸۰ اثر از ۶۰ هنرمند در قید حیات و درگذشته به معرض فروش گذاشته می‌شود.

از میان هنرمندانی که در این دوره حراج حضور دارند، ۲۳ نفر آنها در قید حیات هستند. همچنین آثاری از هنرمندانی به فروش گذاشته می‌شود که در دوره‌های پیشین حراج تهران، رکورددار فروش بودند که از جمله آن‌ها می‌توان به سهراب سپهری، منیر شاهرودی فرمانفرماییان، ژازه تباتبایی، حسین زنده‌رودی، محمود فرشچیان، آیدین آغداشلو، بهجت صدر و رضا مافی اشاره کرد.

جزییات یازدهمین حراج تهران/ گران‌ترین و ارزان‌ترین آثار کدام است؟

گران‌ترین و ارزان‌ترین آثار

در یازدهمین حراج تهران که به معرفی هنر کلاسیک و مدرن ایران اختصاص دارد، یک اثر نقاشی بدون عنوان متعلق به جمشید سماواتیان ۳۰ الی ۴۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است که پایین‌ترین قیمت حاضر در این دوره حراج است و پس از این تابلو، سه تابلوی نقاشی متعلق به میشا شهبازیان، ابراهیم فرجی و احمد وثوق احمدی هر کدام با رنج قیمتی ۴۰ تا ۶۰ میلیون تومان در این حراج به معرض فروش گذاشته می‌شوند.

در مقابل آثاری که با قیمت‌های میلیاردی در این دوره حراج عرضه خواهند شد، به مراتب تعداد بیشتری نسبت به دوره‌های پیشین حراج تهران دارند که بالاترین قیمتی که برای یک اثر در این دوره حراج قرار داده شده، متعلق به اثر آیینه‌کاری، نقاشی پشت پلکسی گلاس و گچ روی چوب منیر شاهرودی فرمانفرماییان با قیمت‌گذاری ۳ الی ۴ میلیارد تومان و مجسمه «سر شاعر» متعلق به پرویز تناولی است که این اثر نیز با قیمت ۳ الی ۴ میلیارد تومان در یازدهمین حراج تهران چکش خواهند خورد.

اثر منیر شاهرودی فرمانفرماییان از مجموعه خصوصی خانواده این هنرمند و اثر پرویز تناولی از یک مجموعه معتبر در این دوره حراج حضور دارند.

آثار هنرمندان شناخته‌شده

بر این اساس، آثاری از سهراب سپهری، حسین زنده رودی، آیدین آغداشلو، محمد احصایی، ژازه تباتبایی، محمود فرشچیان، بهجت صدر و رضا مافی نیز در میان هنرمندانی قرار دارند که آثارشان با قیمت میلیاردی عرضه خواهد شد که در زیر جزییات آن را می‌خوانید.

* یک تابلوی نقاشی از سهراب سپهری که متعلق به مجموعه خصوصی محمدعلی موحد است، ۲ الی ۳ میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده است. این اثر در سپتامبر ۱۹۶۳ در هفتمین بینال سائوپائولو برزیل ارایه شده است و قرار است درآمد حاصل از فروش این اثر به موسسه فرهنگی هنری صفای امید (ساخت مدرسه وکتابخانه عمومی و اهدای بورس تحصیلی به شاگردان ممتاز) واقع در تبریز، تعلق بگیرد.

* همچنین یک تابلوی نقاشی دیگر بدون عنوان از سهراب سپهری در حراج حضور دارد که آن هم ۲ الی ۳ میلیارد تومان قیمت گذاری شده است که در اکتبر ۲۰۱۷ در حراج کریستیز لندن ارایه شده بود.

* تابلوی نقاشی خط «سین لام» حسین زنده رودی دیگر اثر حاضر در حراج تهران است که ۲ الی ۳ میلیارد تومان قیمت گذاری شده است و متعلق به مجموعه خصوصی سیف ناصری است.

* اثر آیینه‌کاری، نقاشی پشت شیشه و گچ روی چوب با عنوان «آسمان آبی» که در آذر ماه ۱۳۸۴ توسط منیر شاهرودی فرمانفرماییان خلق شده، نیز ۲ الی ۳ میلیارد تومان قیمت گذاری شده است. این اثر در سال ۱۳۹۶ در هفتمین حراج تهران ارایه شده است.

* تابلوی نقاشی «انهدام کیهانی» آیدین آغداشلو، یکی از مجسمه‌های «هیچ» پرویز تناولی و تابلوی مینیاتور بدون عنوان محمود فرشچیان نیز با قیمت فروش یک و نیم الی ۲ میلیارد تومان چکش خواهد خورد.

* تابلوی نقاشی خط مرمت شده رضا مافی نیز با قیمت گذاری یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تا یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان عرضه شده است.

* تابلوی نقاشی خط محمد احصایی با عنوان «در پاش فتاده‌ام به زاری / آیا بود آن‌که دست گیرد»، تابلوی نقاشی رنگ روغن روی آلومینیوم بدون عنوان بهجت صدر و مجسمه آهنی ژازه تباتبایی نیز یک میلیارد الی یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان قیمت گذاری شده‌اند.

نمایشگاه یازدهمین حراج تهران که شامل هنر کلاسیک و مدرن ایران است، ۱۲ و ۱۳ تیرماه از ساعت ۱۶ الی ۲۰ در هتل پارسیان آزادی خواهد بود. جمعه ۱۴ تیر ماه نیز حراج تهران در همین هتل برگزار می‌شود.

logo-samandehi