نگاهی به پیشینه گرانترین آثار یازدهمین دوره حراج تهران

چکش یازدهمین دوره «حراج تهران؛ هنر کلاسیک و مدرن ایران» در هتل پارسیان آزادی روز جمعه ۱۴ تیرماه در حالی روی میز کوبیده خواهد شد که ۸۰ اثر از ۶۰ هنرمند معاصر در آن به مزایده گذاشته می شود.
در این مطلب نگاهی خواهیم داشت به پیشینه قیمت گرانترین آثار یازدهمین دوره حراج و مقایسه آنها با قیمت های آثار این هنرمندان در حراجی های خارجی

به گزارش گالری آنلاین، طبق قیمت آثار فروخته شده در دوره های قبلی حراج تاکنون کل مبلغ فروش روند صعودی داشته است.

با نگاهی بر گرانترین آثار در دوره کنونی می توان به ترتیب به آثار پرویز تناولی و منیر شاهرودی فرمانفرماییان، حسین زنده رودی، سهراب سپهری، آیدین آغداشلو و محمود فرشچیان اشاره کرد.


قابل ذکر است که آثار سپهری همواره گرانترین اثر در حراج ها بوده است به طوری که در طول ده دوره گذشته این رویداد، رکورد بالاترین قیمت را با بیش از پنج میلیارد تومان در تیرماه ۹۷ از آن خود کرده است. آثار این هنرمند از اولین دوره حراج تاکنون بجز در سه دوره دی ماه حضور داشته و همواره عنوان گرانترین اثر را به خود اختصاص داده است ( در دی ماه ۹۷ اثر سپهری در حراج نبود و عنوان گرانترین کار دوره دهم حراج به منیر فرمانفرماییان با ۴ میلیارد تومان رسید). آثار سپهری تغییر قیمتی را از ۱۹۰ میلیون تومان از حراج اول تا بیش از ۵ میلیارد تومان تاکنون تجربه کرده است.

نقاشی های سپهری همواره در حراج های خارجی هم درخشیده است به طوری که اثر «بیشه» وی در بیست و یکمین حراج کریستیز ۱۳۷۰۰۰ دلار به فروش رسید و آثار دیگر وی در بیست و سومین دوره این حراج ۹۰۰۰۰ الی ۱۲۰۰۰۰ دلار قیمت گذاری شد و در بیست و چهارمین دوره رکورددار حراج بوده و به قیمت ۲۸۷۵۰۰ دلار به فروش رفته است.

قابل توجه است که حراج تهران از خرداد ۹۱ شروع به کار کرد و سالانه در بهار برگزار شد تا اینکه از سال ۹۶ به صورت دوبار در سال و در تاریخ های تیرماه و دی ماه برگزار می گردد.

آثار بانوی حراج ایران که در اواخر فروردین ۹۸ درگذشت نیز از خرداد ۹۵ وارد حراج شده است که از دوره گذشته تا کنون عنوان گرانترین اثر را به دوش می کشد. کارهای منیر فرمانفرماییان قیمتی با ۳۰۰ میلیون تومان در اولین سال ورودش به حراج تا ۴ میلیارد تومان تاکنون تجربه کرده است. این هنرمند نیز با آثارش همواره در حراج های بزرگ دنیا از جمله کریستیز حضور داشته است. اثر « پنج ضلعی» وی در بیست و یکمین دوره از این حراج ۱۵۰۰۰۰ دلار و اثر دیگرش در بیست و سومین دوره حراج ۷۸۰۰۰ الی ۱۰۰۰۰۰ دلار برای فروش ارایه شد.


پرویز تناولی از دیگر هنرمندانی ست که از خرداد ۹۱ وارد حراج شده و به جز سه دوره دی ماهی در بقیه دوره ها حضور داشته است. آثار وی قیمتی بین ۱۱۶ میلیون تومان در اولین حراج تا ۴ میلیارد تومان در دوره کنونی به خود دیده است. آثار این هنرمند نیز در حراج های کریستیز، ساتبیز و بونامز همواره حضور داشته است؛ به طوری که در بیست و سومین دوره کریستیز آثار وی قیمتی بین۱۶۰۰۰۰ الی ۲۳۰۰۰۰، در بیست و چهارمین دوره که مقام پنجم گرانترین اثر را گرفت قیمت ۱۸۷۵۰ دلار و در بیست و پنجمین دوره حراج کریستیز به عنوان چهارمین اثر گران با قیمت ۲۰۰۰۰۰ دلار به فروش رسید.

آثار حسین زنده رودی هم از حراج خرداد ۹۱ با قیمت ۳۸ میلیون تومان روی کار آمد که در خرداد ۹۵ قیمت کار وی به یک میلیارد رسید؛ از تیرماه ۹۷ تا کنون آثار این هنرمند صعود قیمتی از ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تا ۴ میلیارد را تجربه کرده است. در بیست و سومین دوره حراج کریستیز اثر این هنرمند با قیمتی بین ۲۰۰۰۰۰-۲۶۰۰۰۰ دلار، در بیست و چهارمین دوره آن ۱۱۸۷۵۰ دلار و در آخرین دوره از این حراج با عنوان سومین اثر گران با قیمت ۲۱۲۵۰۰ دلار به فروش رسید.

آیدین آغداشلو و محمود فرشچیان از دیگر هنرمندانی هستند که در این دوره از حراج تهران آثاری با قیمت ۱.۵ الی ۲ میلیارد تومان را برای فروش ارایه کرده اند. آغداشلو از جمله هنرمندانی است که از خرداد ۹۱ در حراج حضور داشته است و تاکنون آثارش قیمتی زیر یک میلیارد تومان از جمله ۳۸-۶۵۰ میلیون تومان داشته است که در دوره حاضر اولین اثر گران خود با قیمتی بین ۱.۵-۲ میلیارد ارایه کرده است.

فرشچیان هم تاکنون سه دوره در حراج حضور داشته است که اثر خود را در اولین دوره حضورش با ۷۰۰ میلیون تومان به فروش رساند.

از حراج های بزرگ آثار هنری در دنیا می توان به کریستیز، ساتبیز و بونامز اشاره کرد که در این بین حراج کریستیز لندن رتبه اول را به خود اختصاص می دهد.


تهیه و تنظیم: خبرنگار گالری آنلاین؛ مریم محمدزاده

logo-samandehi