اتریش آثار باستانی غارت شده را به روسیه باز می‌گرداند

مقامات «‌اتریش»‌ اعلام کردند، آثار باستانی که در جریان جنگ جهانی دوم از روسیه غارت شدند، به این کشور بازگردانده می‌شوند.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا و به گفته آرت نیوزپیپر، موزه «زالتسبورگ» اتریش در مجموع هشت اثر باستانی را که توسط یکی از سربازان ارتش این کشور به عنوان غنیمت جنگی از یک موزه آسیب‌دیده و جنگ زده یکی از شهر «تمریوک» خارج شده بود، به روسیه باز می گرداند.

قدمت برخی از این آثار به ۲۰۰۰ سال پیش و تمدن «هلنیستی» بازمی‌گردد.

آثار باستانی روسیه

«‌ولادیمر پوتین» ‌رئیس جمهور روسیه و «الکساندر فان در بلن»‌ رئیس جمهور اتریش درباره شرایط بازگردانده شدن آثار باستانی موزه باستان‌شناسی «تمریوک»، طی ملاقاتی در شهر «سوچی» به توافق رسیدند.

مسئولان این موزه پیش از این از هویت این آثار آگاه بودند. مدیر موزه «زالتسبورگ» اتریش بیان کرد:«به عنوان موزه‌ای که در شهر «زالتسبورگ» قرار دارد، تمرکز اصلی این موزه بر روی آثار باستانی مربوط به همین منطقه است. از همان ابتدا مشخص بود که این آثار باستانی متعلق به دوران «هلنیستی» به جایی خارج از اتریش تعلق دارند.»

به گفته مدیر موزه «زالتسبورگ»، ‌آن‌ها در دهه نود تلاش کردند با موزه تاریخی و باستان‌شناسی «تمریوک» ارتباط برقرار کنند، اما نامه‌های آن‌ها بی‌پاسخ ماند.

زمانی که موزه «زالتسبورگ» قصد داشت نمایشگاهی در سال ۲۰۱۸ مربوط به دوران «نازی‌ها»‌ برقرار کند،‌ اسناد و شواهد بیشتری درباره تاریخچه و هویت اصلی این آثار کشف شد و این موزه بار دیگر مسئله بازگرداندن این آثار به کشور اصلیشان را مطرح کرد،‌ اما اینبار این پرونده را از طریق سفارت اتریش در روسیه پیگیری کرد.

بازگرداندن آثار باستانی از موزه‌های غرب اروپا به روسیه رویدادی یکطرفه است. روسیه از بازگرداندن آثار باستانی که توسط ارتش شوروی در سال‌های پایانی جنگ جهانی دوم از آلمان غارت شده بوند،‌ سر باز می‌زند.

پارلمان روسیه در سال ۱۹۹۶ قانونی تصویب کرد که به موجب آن آثار باستانی غارت شده به جبران آسیب‌ها و صدمات وارد شده به فرهنگ و میراث روسیه توسط ارتش آلمان،‌ جزو آثار باستانی ملی محسوب می‌شوند.

موزه «زالتسبورگ» در سال ۱۹۴۴ تخریب شد و سال‌ها بعد چندین اثر باستانی از جمله ۹۴ سکه نادر و تاریخی که در جریان جنگ توسط ارتش ایالات متحده غارت شده بود را دوباره پس گرفت.

به گفته مدیر موزه «زالتسبورگ»،‌ انتظار می‌رود این هشت اثر باستانی طی چند ماه آینده به دست روسیه برسند، اما به دلیل انتخابات ماه سپتامبر اتریش نمی‌توان تاریخ دقیقی را برای مراسم بازگرداند این آثار اعلام کرد.


logo-samandehi