هشتمین دوسالانه مجسمه سازی در بستر پژوهشی

گزارش نشست خبری دوسالانه مجسمه سازی

نشست خبری هشتمین دوسالانه مجسمه سازی تهران با حضور اردشیر میرمنگره (معاون امور هنرهای تجسمی موسسه توسعه هنرهای تجسمی)، محمود بخشی (دبیر هشتمین دوسالانه مجسمه سازی)، محمود محرومی (دبیر اجرایی هشتمین دوسالانه مجسمه سازی) و عباس مجیدی (رئیس انجمن هنرمندان مجسمه ساز) روز سه شنبه نهم مهر ماه ۹۸ در ساختمان شماره ۲ خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

به گزارش گالری آنلاین، هشتمین دوسالانه مجسمه سازی تهران با همکاری اداره کل هنرهای تجسمی، انجمن هنرمندان مجسمه ساز ایران و موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر از اسفند ۱۳۹۸ تا اردیبهشت ۱۳۹۹ به صورت غیر رقابتی برگزار می شود که هادی مظفری رییس شورای سیاست­گذاری، محمود بخشی دبیر دوسالانه و نرگس حریریان، ندا رضوی پور، بیژن غنچه پور، ملک دادیار گروسیان، محمود محرومی و کامبیز موسوی اقدم اعضای شورای سیاست­گذاری این رویداد هستند.

محورهای نشست خبری دوسالانه انجمن مجسمه سازان ایران، بیان نگاه انجمن هنرمندان مجسمه ساز و موسسه توسعه هنرهای تجسمی نسبت به دوسالانه مجسمه سازی بود و در مورد کیفیت برگزاری و تعامل هنرمندان با این رویداد صحبت شد.

عباس مجیدی در ابتدا هدف این رویداد را چنین تشریح کرد: هدف درک فضیلت مجمسمه سازی در فضای معاصر بود و استفاده حداکثری از توانمندی هنرمندان مجسمه ساز کشور. بعد از چندین جلسه گفتگو و بررسی در سالانه های گذشته و با طرح موضوعات بنیادین، امکان اجرای فراخوانی، رقابتی یا کیوریتال بودن رویداد را بررسی کردیم.
محور گفتگو را تعامل با مخاطب قرار دادیم و این دوسالانه در بستری پژوهشی شکل گرفت. از این رو تحولات جدیدی را خواهیم داشت، دشواری این رویداد تعامل همزمان کیوریتور، هنرمند و مخاطب بوده است. همچنین حمایت مالی این رویداد بار بسیاری دارد که خوش بین به حمایت وزارت ارشاد و مسئولین منطقه گردشگری عباس آباد و شهرداری تهران هستیم.

محمود بخشی در ادامه گفت: ایده اصلی پشت تمام این تغییرات حرکت به سوی فضای آوانگارد بوده است که یکی از آنها غیر رقابتی بودن رویداد است و دیگری اینکه پروسه کار را هم بتوانیم ببینیم و تنها نتیجه ارائه نشود. دوسالانه می تواند به مسائلی فراتر از آنچه بحث مجسمه های شهری به آن می پردازد، پاسخ دهد.

وی در ادامه افزود: در این دوره موضوع نداریم، چرا که من معتقد هستم موضوع حالت فرمایشی و سفارشی پیدا می کند، در صورتی که هنرمند خودش موضوع و مسئله را درست می کند و حل می کند و ارجاع داده می شود به جهانبینی هنرمند. سعی ما در شورای سیاستگذاری بر آن بوده که به سوی بخش هایی برویم که جای خالی آن دیده می شود و روی آن کار نشده است.
محمود محرومی در مورد چگونگی برگزاری رویداد توضیح داد: ما به کلمه ای به اسم روند رسیده ایم چرا که هم گذشته و هم آینده را در خود دارد. ما از هنرمندان خواستیم پروپوزال های خود را ارائه دهند و در فرصت سه الی چهار ماهه ی شکل گیری نمایشگاه بتوانیم از کارگاه هنرمندان بازدید داشته باشیم و با آنها در ارتباط باشیم، طوری که روند کارهای آنها را رصد کنیم.


محمود بخشی ضمن اشاره بر اینکه هنرمندان چهارماه فرصت دارند روی ایده هایشان کار کنند و این مدت به صورت متنی و ویدیویی مستند خواهد شد ادامه داد: امیدواریم در جهت باز شدن پروسه کار هنری این امر موثر باشد.

مجیدی در خصوص انتخاب فضای باغ کتاب توضیح داد: دسترسی ها به این محل، گستره فضا و فضای مناسب برای ایجاد تعامل مناسب با مخاطب از جمله عوامل انتخاب این محل بود.

وی در ادامه افزود: آئین نامه برای این رویداد در انجمن وجود دارد ولی با تاکید ما بر رویکرد معاصر موجب می شود این آئین نامه مرتب به روز شود و سعی کردیم از صاحب نظران استفاده کنیم، چرا که آئین نامه در بسیاری موارد دست ما را می بست؛ و اکنون تفکر و رویکرد کاملا معاصر است.

مجیدی با تاکید بر این که انجمن مجسمه سازان کاملا مستقل است و در عین حال که زیر نظر ارشاد است این موضوع از استقلال انجمن نمی کاهد، افزود: ارشاد و ما وظیفه حمایت از هنرمندان را داریم. ما به دنبال این بوده ایم که هنرمندان آزادنه تجربه زیسته خودشان را ارئه دهند.

در ادامه نشست اردشیر میرمنگره در مورد رویکرد موسسه توسعه هنرهای تجسمی بیان کرد: تلاش موسسه واگذاری برگزاری رویدادها توسط نهادهای متخصص است که نهاد متخصص انجمن های هنری هستند و موسسه تنها با ذکر این نکته این کار را کرده که این رویدادها به صورت فراگیر برای تمام مجسمه سازان برگزار شود.

مجسمه ها چون کاربردشان در محل های مختلف است خیلی از نهادها ترجیح می دهند که یک نهاد دولتی هم ارز خودشان مهر تایید به مجسمه ها بزند ولی در نهایت تایید تخصصی و حرفه ای مجسمه ها توسط انجمن مجسمه سازان انجام می شود.

محمود بخشی ادامه داد: کیوریتور ها تا انتهای فراخوان اعلام میشود و هنرمندان میتوانند با کیوریتوری که ترجیح میدهند کار کنند.

این روش بسیار جدید است ولی امیدواریم بتوانیم از هنرمندانی که بتوانند در این روند کار کنند استفاده کنیم.
محمود محرومی در مورد سرانجام مجسمه های خلق شده در این رویداد توضیح داد: ما به این فکر کردیم وقتش است هنر با بدنه اجتماع تماس داشته باشد. چه مردمی که برای دیدن ان کارها آمده اند چه افرادی که برای انجام کار دیگری به فضای باغ کتاب آمده اند.

کارها در فضای بیرونی و داخلی باغ کتاب قرار میگیرد. ما در حال برسی هستیم تا بتوانیم برخی کارها خریداری و در باغ کتاب و نهادهای دیگر قرار بگیرد.

مجیدی در تکمیل توضیحات گفت: آثاری که قابلیت نگهداری دارند خریداری خواهند شد ولی الزامی برای خرید تمام آثار نیست.

"در انتخاب فرایند های تولید اثر دخالت نخواهیم کرد" عباس مجیدی با ارائه این توضیح بر استقلال هنرمندان تاکید کرد.


دوسالانه هشتم با سه هدف اصلی برپا می شود:

۱ـ با توجه به اینکه فرایند تجربه هنری نقشی کلیدی در دریافت و ارتباط میان مخاطب و هنرمند دارد و نیز به دلیل اهمیت کنکاش و مشارکت درآفرینش هنری، در این دوره «روند» شکل گیری آثار مورد توجه است

۲ ـ ایجاد بستری مناسب برای تجربه گری و گسترش افق کار هنری از طریق تعامل خلاق هنرمند، کیوریتور و مخاطب است تا درک ملموس تری از روند کار هنرمندان شناخته شده و نیز شناسایی استعدادهای جوان به دست دهد.

۳ ـ علاوه بر پروژه های مجسمه سازی، پروژه های آرشیوی، تحقیقاتی، اعم از فردی و گروهی که به شکل خلاقانه به گستره نوین مفهوم «مجسمه» در هنر معاصر توجه دارند نیز پذیرفته می شوند.

رویکرد های اصلی این اتفاق هنری بدین شرح است:

۱ ـ تمرکز بر فرایند و روند شکل گیری آثار

۲ ـ بازتعریف مرزهای مجسمه سازی و حمایت از دیگر رسانه های هنر معاصر و پذیرش رویکردهای بینارشته ای.

۳ ـ امکان حضور کیوریتورها در روند گسترش ایده و تولید اثر یا چیدمان و بازخوانی آثار از پیش تولید شده و نیز پرداختن به اهمیت پروژه های کیوریتوریال

۴ ـ توجه به محل برگزاری هشتمین دوسالانه، مکان ـ ویژگی، کنش آثار در فضا و ارتباط با مخاطب.

دوسالانه هشتم با سه هدف اصلی برپا می شود:

1ـ با توجه به اینکه فرایند تجربه هنری نقشی کلیدی در دریافت و ارتباط میان مخاطب و هنرمند دارد و نیز به دلیل اهمیت کنکاش و مشارکت درآفرینش هنری، در این دوره «روند» شکل گیری آثار مورد توجه است

2 ـ ایجاد بستری مناسب برای تجربه گری و گسترش افق کار هنری از طریق تعامل خلاق هنرمند، کیوریتور و مخاطب است تا درک ملموس تری از روند کار هنرمندان شناخته شده و نیز شناسایی استعدادهای جوان به دست دهد.

3 ـ علاوه بر پروژه های مجسمه سازی، پروژه های آرشیوی، تحقیقاتی، اعم از فردی و گروهی که به شکل خلاقانه به گستره نوین مفهوم «مجسمه» در هنر معاصر توجه دارند نیز پذیرفته می شوند.


رویکرد های اصلی این اتفاق هنری بدین شرح است:

1 ـ تمرکز بر فرایند و روند شکل گیری آثار

2 ـ بازتعریف مرزهای مجسمه سازی و حمایت از دیگر رسانه های هنر معاصر و پذیرش رویکردهای بینارشته ای.

3 ـ امکان حضور کیوریتورها در روند گسترش ایده و تولید اثر یا چیدمان و بازخوانی آثار از پیش تولید شده و نیز پرداختن به اهمیت پروژه های کیوریتوریال

4 ـ توجه به محل برگزاری هشتمین دوسالانه، مکان ـ ویژگی، کنش آثار در فضا و ارتباط با مخاطب.

متن فراخوان

logo-samandehi