الواح هخامنشی کجا نگهداری خواهند شد؟

شامگاه گذشته حدود ۱۷۸۳ لوح هخامنشی از مجموع الواح هخامنشی که به منظور رمزگشایی و خوانش از کشور خارج شده و به موسسه شرق‌شناسی شیکاگو سپرده شده بود، به ایران بازگشت. مدیرکل موزه‌های کشور می‌گوید: الواح در کنار سایر الواحی در موزه ملی نگهداری شده و ممکن است به موزه‌های منطقه‌ای منتقل شوند.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایلنا، بالاخره بعد از چند سال تلاش و پیگیری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی حدود، ۱۷۸۳ لوح هخامنشی از مجموع الواح هخامنشی که به منظور رمزگشایی و خوانش از کشور خارج شده بودند و موسسه شرق‌شناسی شیکاگو سپرده شده بود، به ایران بازگشت.

تاکنون در سه مرحله در سال‌های ۱۳۲۷ (۱۷۹ قطعه)، ۱۳۲۹ (۳۷هزار قطعه) و ۱۳۸۳ (۳۰۰ قطعه) بخش‌هایی از این مجموعه به ایران بازگردانده شده‌ است اما انتقال محموله حاضر که مرحله چهارم ورود الواح به کشور را شامل می‌شود، شب گذشته پس از چالش‌های فراوان انجام شد. چراکه فرآیند بازگشت الواح در سال ۲۰۰۴ به دلیل تشکیل دادگاهِ دارایی‌های کشف‌ شده به تعویق افتاد. شاکیان در دادگاه بخش شمالی الینویز ایالت متحده به دنبال توقیف اموال دولتی ایران بودند تا دادگاه را قانع کنند حکم پرداخت غرامت را به نفع آنها و علیه دولت ایران قبل از دعوی ارائه دهند.

درنهایت در ۲۱ فوریه ۲۰۱۸ دادگاه عالی به‌اتفاق آرا تائید کرد که امکان توقیف متون تخت جمشید به دنبال بخش ۱۶۱۰ (g) FSIA) ممکن نیست. پس از رأی دادگاه، موسسه شرق‌شناسی لیست بیش از ۱۷۸۰ گل نبشته را برای خروج دائمی از اداره کنترل دارایی‌های خارجی آمریکا (اوفک) درخواست کرد و اوفک نیز پس از بررسی طولانی‌مدت موافقت خود را با خروج فهرست فوق اعلام کرد.

هرچند هنوز حدود ۱۷ هزار گل نبشته سالم و قطعات شکسته در مؤسسه شرق‌شناسی نگهداری می‌شود که برای انتقال قطعی به ایران نیاز به اقدامات این موسسه برای دریافت مجوز از اوفک دارد، اما اکنون می‌توانیم امید بیشتری به بازگشت مابقی الواح هخامنشیان به کشور داشته باشیم. این الواح حاوی اطلاعات ارزشمندی در مورد مدیریت منابع و راه‌ها، روابط اجتماعی و دستمزدها و اقتصاد جامعه هخامنشی است.

مراسم رونمایی از" ۱۷۸۳ لوح هخامنشی" چهارشنبه در موزه ملی ایران برگزار می‌شود و به گفته محمدرضا کارگر (مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی، فرهنگی وزارت میراث فرهنگی کشور)، این نمایشگاه برای آشنایی بیشتر هنر دوستان با این مجموعه ارزشمند در موزه ایران باستان برگزار می‌شود.

او درخصوص وضعیت نگهداری الواح هخامنشی به ایلنا گفت: این الواح بعد از پایان زمان نمایشگاه در کنار سایر الواحی که در موزه ملی نگهداری می‌شوند، نگهداری خواهند شد. البته در آینده ممکن است به برخی از موزه‌های منطقه‌ای و سایر موزه‌های تحت نظارت وزارتخانه میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز برده و در آنجا نگهداری و به نمایش درآیند.

به گفته کارگر، هنوز تصمیم خاصی دراین خصوص گرفته نشده اما قطعا بخش بزرگی از الواح هخامنشی به گنجینه موزه ملی برده و در آنجا نگهداری خواهند شد و برنامه‌ای برای برگزاری نمایشگاه دائمی در موزه ملی در حال حاضر وجود ندارد.

logo-samandehi