نشست خبری سومین هفته خوشنویسی برگزار شد

نشست خبری سومین هفته خوشنویسی با حضور غلامحسین امیرخانی رئیس شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران، یدالله کابلی عضو شورای ارزشیابی، علی‌اشرف صندوق آبادی نایب‌رئیس انجمن، عارف براتی مدیر اجرایی انجمن، میرحیدر موسوی عضو شورای عالی انجمن، محمدحسین ساکت نماینده وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و محسن میرحسینی مدیر روابط عمومی انجمن خوشنویسان ایران در سالن استاد امیرخانی خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از روابط عمومی انجمن خوشنویسان تهران؛ غلامحسین امیرخانی در ابتدای نشست با تاکید بر لزوم برپایی دیدارهای صمیمانه با اهالی رسانه، بیان کرد: گفتگو و اطلاع دقیق سبب می‌شود سوء تفاهم‌ها رفع شود و خبرنگاران بتوانند اطلاعات موثق را درباره نکات موردنظر خود به دست آورند.

محمدحسین ساکت نماینده وزیر ارشاد نیز در سخنانی گفت: به همان اندازه که بتوانیم هنر را در جامعه گسترش دهیم می‌توانیم جرم را کاهش دهیم و این موضوع در جوامع دیگر تجربه شده است. تحقق این مهم از سنین پایین و دوران دبستان امکان‌پذیر است و به ویژه در هنرهایی مانند خوشنویسی که ابزار کمی نیاز دارند، این کار قابل انجام است.

علی‌اشرف صندوق‌آبادی با تایید سخنان محمدحسین ساکت، گفت: بسیاری از مردم ما به بد خط بودن خود اذعان می‌دارند و دلیل آن را نظام آموزشی کشور می‌دانند. در این زمینه انجمن خوشنویسان ایران اعلام آمادگی کرده است که با آموزش و پرورش همکاری کند تا زیبانویسی به عنوان فرهنگی سنتی احیا شود.

در ادامه برنامه میرحیدر موسوی درباره برنامه‌های هفته خوشنویسی گفت: پتانسیل‌هایی که در خوشنویسی ایران وجود دارد بیشتر از آن است که در یک هفته گنجیده شود. بنابراین هفته خوشنویسی را به ماه خوشنویسی تبدیل کردیم و از ۵ مهر تا ۲ آبان رویدادهای گوناگون را برگزار می‌کنیم. تمرکز ما از تهران برداشته شده و به خصوص در استان‌هایی که کم‌تحرک‌تر بودند، برنامه‌هایی داریم که در آنها ایجاد انگیزه می‌کند.

موسوی ادامه داد: نخستین رویدادی که برگزار کردیم برگزاری بزرگ‌ترین نمایشگاه شکسته‌نویسی ایران بود که از ۵ مهر همراه با یک نشست تخصصی برگزار شد. در سال‌های گذشته نمایشگاهی برگزار می‌کردیم که آثار همه شاخه‌های خوشنویسی در آن وجود داشت، اما امسال تصمیم گرفتیم رشته‌ها را از یکدیگر جدا کنیم. در رشته شکسته‌نستعلیق این نمایشگاه برگزار شد و نمایشگاه‌های خط نستعلیق، نسخ و ثلث نیز در ادامه برگزار می‌شود.

او با اشاره به اجرای زنده خوشنویسی در روز اربعین گفت: اجرای زنده برای ما اهمیت زیادی دارد زیرا در کشورهای عربی و ترکیه در سال‌های اخیر به خط سازی توجه زیادی شده است در حالی که خوشنویسی ناب برای آنها جایگاهی ندارد. به همین دلیل برای ما مهم است که خوشنویسی در مقابل مردم انجام شود تا آنها شاهد نحوه کار هنرمندان باشند.


در ادامه جلسه نکاتی پیرامون انجمن خوشنویسان و فعالیت‌های آن مطرح شد. امیرخانی در پاسخ به پرسشی درباره بودجه خوشنویسی و پرداخت حق‌الزحمه مدرسان انجمن گفت: از سال ۵۸ تا ۷۰ شهریه انجمن ثابت بود تا ضعیف‌ترین هنرجوها نیز امکان استفاده از آموزش خوشنویسی را داشته باشند. اما پس از آن هم افزایش شهریه‌ها در حدی نبود که پاسخگوی نیازها باشد و حقوق اساتید انجمن بسیار اندک است.

کابلی در این زمینه گفت: انجمن خوشنویسان به عنوان یک مجموعه مردم‌نهاد، کارنامه درخشانی در طول بیش از یک قرن دارد و این را همه متولیان و مسئولانی که کارنامه انجمن را بررسی کرده‌اند، اذعان می‌دارند. شورای عالی انجمن اصلی‌ترین مسئولیت این مجموعه را تربیت نسل جوان و پویایی می‌داند که در این دنیای گسترده، عالی‌ترین میراث تاریخ را برای آنها عرضه کند.

صندوق آبادی هم درباره بودجه هفته خوشنویسی گفت: قطعا بخشی از بودجه توسط ستاد مرکزی تقبل شده است اما با توجه به سیاست کلان انجمن، سعی کردیم از مجموع ظرفیتی که در استان‌ها داریم و جذب اسپانسر، این رویداد را برگزار کنیم. مرکز هنرهای تجسمی در این زمینه کمکی به ما نکرده است و البته باید در نظر گرفت که بودجه فرهنگ و هنر کشور نسبت به بودجه‌های دیگر بسیار کم است و در وزارت ارشاد نیز بودجه کمی به بخش‌ها تعلق می‌گیرد. رقم کامل هزینه‌های این رویداد هنوز مشخص نیست اما ۶۰ میلیون سهم دفتر مرکزی انجمن خوشنویسان ایران است که به هفته خوشنویسی اختصاص یافته است.

غلامحسین امیرخانی در پاسخ به سوالی درباره جایگاه نماینده وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این انجمن گفت: تشکیلات انجمن خوشنویسان ایران پس از انقلاب اسلامی با اعضای بسیاری کار خود را ادامه داد و چون وزارت ارشاد علاقه‌مند بود در جریان برنامه‌های انجمن قرار بگیرد، به همین دلیل نمایندگانی را در این سمت قرار داد که در جلسات شورای عالی حضور داشته، حق رأی دارند و جایگاه آنها نیز با تصویب مجمع نمایندگان خوشنویسان سراسر کشور رسمیت پیدا می‌کند.

محمدحسین ساکت نیز در ادامه گفت: پیشنهادی توسط یکی از کارشناسان وزارت ارشاد مطرح شده بود که چون در سایر انجمن‌ها نماینده‌ای از ارشاد حضور ندارد پس در انجمن خوشنویسان ایران نیز نباید نماینده‌ای حضور داشته باشد. اما این مسئله بدون توجه به این موضوع مطرح شد که حضور نماینده وزارتخانه در اساسنامه انجمن مطرح شده است و این اساسنامه با رأی اعضا به تصویب می‌رسد. انجمن خوشنویسان اعضای زیادی دارد و برای ایجاد هماهنگی و پشتیبانی، نیاز به نماینده وزارتخانه حس می‌شود. به همین دلیل نمی‌توان آن را با دیگر انجمن‌هایی که اعضای کمتری دارند مقایسه کرد.

در ادامه صحبت‌هایی درباره نهادهای دیگری که در زمینه خوشنویسی فعالیت می‌کنند مطرح شد. ساکت درباره این موضوع گفت: ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که کثرت‌گرایی مورد حمایت و تشویق است، اما از نظر حقوقی وقتی انجمنی با یک نام خاص ثبت می‌شود، از نظر حقوق تجارت هیچ شخص دیگری حق استفاده از این نام را ندارد. اما متاسفانه محلی به نام انجمن خوشنویسان تهران تشکیل شد که شکاف‌هایی را در میان خوشنویسان ایجاد کرد و تخلفاتی انجام داد. هیچ اشکالی ندارد که آموزشگاه‌ها و موسسات مختلف در زمینه خوشنویسی وجود داشته باشند اما هیچ‌کدام از آنها نمی‌تواند نام انجمن خوشنویسان را داشته باشد چون این نام قبلا ثبت شده است.

گفتنی است هفته خوشنویسی با برنامه‌های مختلف از ۵ مهر تا ۲ آبان ماه در شهرهای مختلف ایران برگزار می‌شود

logo-samandehi