نمایش آثار گونتر اوکر و هنرمندان ایرانی در موزه گوته

نمایشگاه "کرنش به حافظ" از هنرمند صاحب‌نام "گونتر اوکر" در کنار آثاری از هنرمندان ایرانی در شهر دوسلدولف آلمان به نمایش درآمد.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از هنرآنلاین، نمایشگاه آثار کونتراوکر با موضوع حافظ شاعر نامی ایران زمین، این بار در موزه گوته شهر دوسلدولف برپاشده است. اوکر در این نمایشگاه با عنوان "کرنش به حافظ" آثاری را در کنار هشت هنرمند ایرانی در معرض دید عموم قرار داده است.

این نمایشگاه از روز هشتم سپتامبر مصادف با 18 شهریور ماه 1399 حدود سه ماه در موزه گوته شهر دوسلدولف آلمان در حال برگزاری است. اوکر پیش از این، مجموعه‌ای از آثار خود را با همین نام از خاطرات نخستین سفرش به ایران از سال 2016 تا 2020 در هشت شهر ایران (شیراز، تهران، اصفهان، کرمان، مشهد، رشت، بوشهر و کیش) به تماشا گذاشته است.

این هنرمند جهانی پس از نمایش آثارش در ایران تصمیم گرفت هنرمندانی از این سرزمین را در این پروژه همراه خود کند و نمایشگاه را دور اروپا به نمایش بگذارد . با توجه به اپیدمی ویروس کرونا و طرح قرنطینه و فاصله‌گذاری اجتماعی، این گروه آثار خود را در موزه گوته شهر دوسلدولف آلمان با تماشاگر مجازی برگزار کردند و این نمایشگاه حدود سه ماه در این موزه برپا خواهد بود.

مرتضی ترسلی از شیراز ، محمد رضا یزدی از تهران، علی محبوبی صوفیانی از اصفهان، شهریار رضایی از کرمان، بابک منتظری از مشهد، عارفه آراد از رشت، فرزاد دشتی‌زاده از بوشهر و ندا آیتی از کیش با آثار حجم و اینستالیشن در نمایشگاه "کرنش به حافظ‌" در کنار اوکر هستند.

عرفان شرقی، عشق و شناخت دقیق حافظ از انسان باعث شد اوکر در آثارش از شعرهای این شاعر پرآوازه ایران زمین الهام بگیرد و هنرمندان ایرانی نیز که با این اشعار بزرگ شده و به نوعی بیت بیت حافظ در خون و جانشان تنیده شده است آثار حجمی و اینستالیشن‌هایی را با همین مضمون در کنار اوکر به نمایش گذاشتند.

گونتر اوکر خوانش ویژه خود از حافظ را با رنگ‌های درخشان و سرخوشانه و با حرکات آزاد دست در آثارش به نمایش گذاشته است. او در جایی بدون زمان و مکان ایستاده و در فضایی خلسه‌آور جهان هستی را نگاه می‌کند که این از معنویت اشعار سرچشمه می‌گیرد.

هنرمندان ایرانی نیز حجم و اینستالیشن‌های خود را با برداشت‌های درونی و شخصی‌شان از اشعار و عرفان حافظ خلق کرده و به نوعی هر کدام نمایی از دریافت‌ها و تاثیرات درونی اشعار بر وجودشان را به نمایش گذاشته‌اند. آنها با بهره‌گیری از متریال‌های متفاوت هر کدام وجوه مختلفی از درگیری روحی با اشعار را برگزیدند. یکی از چوب استفاده کرده دیگری از برنز و یکی از سفال و پاپیه ماشه برای آفرینش بهره گرفته است.

گفتنی است، بناست این نمایشگاه همراه هنرمندان ایرانی به تور دور اروپا برود و تمام علاقمندان بتوانند از تماشای این آثار با موضوع حافظ لذت ببرند و علاوه بر ادبیات ایران زمین با آثار هنری هنرمندان معاصر ایران نیز از نزدیک آشنا شوند .

شایان ذکر است نمایشگاه "کرنش به حافظ" هجدهم شهریور ماه 1399 (8 سپتامبر 2020 ) در موزه گوته شهر دوسلدولف به نمایش در آمده و تا 25 آبان ماه (15 نوامبر 2020 ) در این موزه دایر است.

logo-samandehi