کرونا آثار موزه بروکلین را روانه حراجی کرد

فشارهای مالی اخیر پس از تعطیلی موزه ها در دوران قرنطینه سبب شد پس از مدت ها موزه ها به فروش آثارشان فکر کنند و آثار موزه بروکلین روانه میز حراج در Christie شده اند.

یه گزارش گالری آنلاین، درآمد حاصل از این فروش صرف نگهداری و حفظ مجموعه خواهد شد. این حراج ممکن است انتقاد هایی در پی داشته باشد: موزه بروکلین 12 اثر از مجموعه خود از جمله آثار Cranach ،Courbet Corot را در ماه آینده در خانه حراج Christie به مزایده خواهد گذاشت تا سرمایه لازم جهت حفظ و نگهداری از مجموعه را جمع آوری کند.

در حال حاضر قوانین و مقررات سختگیرانه کمتری در این رابطه اعمال می شود که خود بیانگر شدت خسارت مالی است که نهادهای فرهنگی به علت پاندمی ویروس کرونا متحمل شده اند.

مدیر موزه Pasternak گفت: "انجام این کار برای ما دشوار است اما بهترین کاری است که می توان برای موزه و تداوم، حفظ و نگهداری مجموعه انجام داد."

مدتهاست که فروش آثارموزه یا به عبارتی خارج کردن آن ها از لیست مجموعه برای پرداخت هزینه های اجرایی آن، ممنوع بود. طبق حکم صادره از انجمن مدیران موزه های هنر درآمد حاصل از این فروش فقط می تواند در جهت پیشبرد فعالیت این نهادها بکارگرفته شود نهادها این حکم را برای حفظ آثار جدی تلقی کرده اند.

موزه های سراسر کشور اعتراف کردند که ممکن است نتوانند از عهده هزینه های حفظ و نگهداری ذخایر بزرگ هنری بخصوص در دوران کرونا، برآیند. اگرچه بسیاری از موزه ها در حال بازگشایی هستند، اما به دلیل محدودیت های اعمال شده توسط دولت و نبود گردشگر، این کار را با ظرفیت کمتر و رعایت احتیاط های لازم انجام می دهند.

این وضعیت بحرانی باعث شد تا انجمن موزه در ماه آوریل اعلام کند که چنانچه موزه ها تا 10 آوریل 2022 درآمد حاصل از فروش آثاری هنری خود را صرف هزینه های مربوط به حفظ و نگهداری مجموعه ها کنند، موظف به پرداخت جریمه نخواهند شد.

موزه بروکلین اولین موزه شناخته شده در ایالات متحده است که از این فرصت دو ساله استفاده می کند. این سازمان با داشتن یک مجموعه جامع و ساختمانی بزرگ که از موزه Mile در منهتن فاصله دارد، مدتهاست که با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می کند. خانم Pasternak گفت که در نظر دارد با تاسیس صندوق سرمایه گذاری به میزان 40 میلیون دلار، سالانه 2 میلیون دلار درآمد کسب کند تا بتواند از عهده هزینه و مخارج حفظ و نگهداری مجموعه برآید.

خانم Pasternak افزود: موزه در برآورد هزینه های خود محافظه کارانه عمل می کند تا مطمئن شود که درآمد حاصل از فروش آثار فقط صرف حفظ و نگهداری مجموعه مانند تمیز کردن یا نقل و انتقال اثر هنری می شود. همچنین درصدی از حقوق افراد مسئول نگهداری مجموعه از جمله کارمندان ثبت، سرپرستان، نگهبانان و مدیران مجموعه را پوشش می دهد.

خانم Pasternak گفت: آثار هنری مورد نظر برای فروش و حذف آن ها از فهرست آثار مجموعه که توسط سرپرستان انتخاب و مورد تایید هیئت مدیره قرار گرفته است، نمونه های ارزشمندی در نوع خود هستند اما نبود آن ها لطمه ای به مجموعه ما نمی زند. ما دارای مجموعه ای غنی از آثار هنری ارزشمند هستیم که مانند بسیاری از موزه های دیگر هم رده ما، دهه هاست که در معرض دید عموم قرار نگرفته اند.

این آثار شامل آثاری از Lucas Cranach ،Donato de’ Bardi ،Giovanni dal Ponte ،Francesco Botticini و پرتره ای منسوب به Lorenzo Costa است که همه آنها در 15 اکتبر در حراج زنده آثار استادان کهنه کار در خانه حراج Christie به فروش خواهند رسید.

در همان روز، خانه حراج European Art آثاری از این موزه را از هنرمندانی چون Gustave Courbet ،Camille Corot ،Hendrik Willem Mesdag ،Charles-François Daubigny و Philip Wilson Steer به فروش می رساند. آثاری از Jehan-Georges Vibert و هنرمندی ناشناس از مدرسه Netherlandish نیز از اول اکتبر به صورت آنلاین در معرض فروش قرار خواهد گرفت.

logo-samandehi