بریتانیا اثر چهارهزارساله عراق را پس می‌دهد

بریتانیا قصد دارد یک لوح چهارهزارساله غارت‌شده را به عراق بازگرداند.

به گزارش گالری آنلاین، ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه نوشت، روز دوشنبه مسوولان موزه بریتانیا اعلام کردند نتایج تحقیقات درباره یک لوح چهارهزارساله نشان می‌دهد این اثر غارت شده است و حالا دولت بریتانیا قصد دارد این اثر باستانی را به عراق بازگرداند.

پس از آن‌که یک وب‌سایت آنلاین فروش آثار باستانی این لوح چهارهزارساله را همراه با توضیحاتی بسیار مختصر از تاریخچه‌اش برای فروش معرفی کرد، پلیس از کارشناسان موزه بریتانیا خواست تا این اثر را مورد بررسی قرار دهند.

به رغم اطلاعات نادرست ارائه‌شده در مورد این لوح که در وب‌سایت فروش آنلاین قرار گرفته بود، کارشناسان دریافتند این اثر درحقیقت به یک معبد سومری باستانی متعلق به ۲۴۰۰ پیش از میلاد بازمی‌گردد.

این معبد نخستین‌بار در فاصله بین اواخر قرن نوزدهم تا اوایل قرن بیستم مورد غارت قرار گرفته و بعدها در دهه ۹۰ میلادی و در سال ۲۰۰۳ غارت شده بود.

موزه بریتانیا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این اثر باستانی مهم به صورت غیرقانونی از عراق خارج شده و هویت آن توسط مقام‌های بریتانیا مشخص شده است. لوح‌های مشابه این اثر که متعلق به معابد باشند بسیار نادر هستند و درحال حاضر فقط ۵۰ مورد مشابه این اثر وجود دارد.»

به گفته مسوولان موزه بریتانیا، مقام‌های عراق با نمایش این اثر در موزه پیش از بازگرداندن آن به کشور موافقت کرده‌اند.

موزه بریتانیا در جولای سال ۲۰۱۹ اعلام کرد در تلاش است تا آثار باستانی مختلفی را که از افغانستان و عراق غارت شده‌اند و در بریتانیا قرار دارند شناسایی کند و به کشورهای اصلی‌شان بازگرداند.

با این حال این موزه همواره به دلیل بازنگرداندن برخی آثار باستانی به مبدا اصلی‌شان از جمله مرمرهای مشهور پارتنون مورد انتقاد قرار گرفته است.

logo-samandehi