پاکسازی نمای فاقد اصالت منار مسجد پامنار

میراث فرهنگی درباره مرمت منار مسجد پامنار یا امام حسن(ع) مهدی‌شهر که چند روزی است در فضای رسانه‌ای مورد انتقاد قرار گرفته است، توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از هنرآنلاین، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان درباره طرح مرمت یک بنای تاریخی گفت: نمای منار مسجد پامنار یا امام حسن(ع) مهدی‌شهر از شکل نامتعارف و با مصالح ناهمگون به صورت کارشناسی با اندود گچ در حال پاکسازی و مرمت است.

مصطفی یغمائیان در قالب جوابیه اداره کل میراث‌ فرهنگی ‌استان سمنان‌ به مطالب منتشر شده در رسانه‌ها در خصوص مرمت منار مسجد ‌پامنار مهدی‌شهر گفت: در هیچ‌ یک از ادوار تاریخی، پوشش منظری منار، به‌صورت سنگی اجرا نشده و آخرین تغییر در سطوح جداره بدون نظر ‌و تایید میراث فرهنگی با استفاده از سیمان اجرا شده است.

وی افزود: منار مسجد امام حسن مجتبی (ع)، معروف به مسجد پامنار مهدی‌شهر، به احتمال فراوان منتسب به دوران صفویه است که در طول ادوار متمادی دستخوش تغییرات کالبدی و ظاهری شده است.

وی ‌بیان کرد: سطوح جداره خارجی منار طی قریب به ۳۰ سال گذشته با مصالح اندود سیمان به شکلی نامتعارف و ناهمگون با مصالح بدوی و حائز اصالت اثر، به‌شیوه‌ای که در نگاه اول شباهت به سنگ داشته باشد اجرا شد که هم به‌ لحاظ تکنیک اجرا و هم از منظر مصالح به کار رفته، فاقد معیارهای هویت تاریخی و اصالت منار بود.

یغمائیان گفت: از این‌ رو پس از بررسی‌های کارشناسی ، همچنین بررسی فن‌شناسی و تکنیک‌های اجرای پوشش جداره منارهای دوران صفویه، پیشنهاد شد به‌منظور هویت‌بخشی به منار مسجد پامنار که از جمله المان‌های مهدی‌شهر محسوب می‌شود، مصالح ناهمگون جداره جمع‌آوری و پاک‌سازی‌شده و پوشش با اندود گچ و خاک که مصالح اصلی اثر در زمان احداث بوده، جایگزین شود.

معاون میراث فرهنگی استان سمنان افزود: منار مسجد امام حسن مجتبی (ع) دارای شالوده و ساختار با مصالح خشتی است.

وی تصریح کرد: بدون توجه به ساختار مصالح اصیل بنا، اقدام به اجرای پوشش با اندود سیمان به‌صورت ظاهرا نمای سنگی انجام شده بود که فاقد هرگونه اصالت منظری و مصالح بود و با پیگیری‌های بعدی هیأت امنای مسجد، راهنمایی لازم برای تغییر و اصلاح نمای جداره بیرونی از سوی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان در راستای بازگرداندن هویت و اصالت بنا ارائه شد که رد نهایت حذف سیمان جداره و جایگزینی با مصالح گچ سفید روی شالوده خشتی در دستور کار قرار گرفت.

وی گفت: اینک مراحل مرمت مطابق با اسناد تاریخی با درخواست هیأت امای مسجد، در حال اجرا است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان تاکید کرد: این بنا در فهرست میراث ملی کشور ثبت نشده و مطابق شواهد و وجوه تسمیه آثار تاریخی با معماری منتسب به عهد صفوی در منطقه و شهرستان مهدیشهر که به طور عمده با جداره بیرونی اندود گچ ساخته شده، اجرا می شود.

logo-samandehi