مرکز فرهنگی "پمپیدو" 4 سال تعطیل می‌شود

مرکز فرهنگی «ژرژ پمپیدو»، بزرگترین موزه هنر مدرن جهان، از سال ۲۰۲۳ به مدت چهار سال برای انجام عملیات نوسازی تعطیل می‌شود.

به گزارش گالری آنلاین، ایرنا به نقل از نیویورک تایمز، روزلین بشلو وزیر فرهنگ فرانسه در اظهاراتی جدید از تعطیلی چهارساله مرکز فرهنگی ژرژ پمپیدوی پاریس خبر داد. به گفته وی، این نماد رو به زوال از آینده که با معماری منحصربه‌فردش به یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های فرهنگی پاریس بدل شده است، از سال ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۷ برای انجام عملیات نوسازی تعطیل می‌شود.

ساختمان هنر و فرهنگ ژرژ پمپیدو در دهه هفتاد میلادی برطبق طرحی از رنزو پیانو و ریچارد راجرز معماران برجسته ایتالیایی ساخته شد. براساس این طراحی منحصربه‌فرد، بسیاری از اجزاء ساختمان از تمام لوله‌کشی‌ها و کانال‌های تهویه ‌هوا و سیم‌کشی برق گرفته تا تیرها و ستون‌های سازه همگی روی نما و در معرض دید قرار گرفته‌اند.

این ساختمان در سال ۱۹۹۷ میلادی به مدت چند سال برای بازسازی و تعمیر تعطیل شد و اخیرا نیز نشانه‌هایی از فرسودگی و زوال در آن ظاهر شده است؛ مقامات فرانسوی می‌گویند بسیاری از اجزاء این بنا که زمانی نماد مدرنیته در پاریس بود از جمله سیستم‌های کهنه گرمایشی و سرمایشی، پله‌برقی‌ها و آسانسورها آن به پایان عمر مفید خود نزدیک می‌شوند و باید تحت تعمیر و نوسازی قرار گیرند.

وزیر فرهنگ فرانسه در گفت‌وگو با روزنامه فیگارو گفت دولت فرانسه بین دو گزینه باز نگه داشتن بنا در حین نوسازی و تعطیلی کامل آن در این مدت، گزینه دوم را انتخاب کرد زیرا این کار به زمان و هزینه کمتری نیاز دارد.

براساس پیش‌بینی‌ها، نوسازی این مجموعه فرهنگی هنری حدود ۲۴۳ میلیون دلار هزینه دربرخواهد داشت.

مرکز ژرژ پمپیدو یک مؤسسه هنری و فرهنگی است که در سال ۱۹۷۷ به‌نام ژرژ پمپیدو رئیس‌جمهور فرانسه در پاریس افتتاح شد. این نگارخانه با ۱۷۷۰۰ متر مربع زیربنا، بزرگ‌ترین موزه هنر مدرن در جهان است.

logo-samandehi