پرواز اشکال حجیم پویا آریان‌پور بر فراز کارخانه قند کهریزک

«برباد رفته» نام نمایشگاه جدید پویا آریان‌پور است که شنبه، هفتم خرداد ماه میزبان جمعی از اهالی رسانه، تعدادی از دانشجویان و همچنین چهره های فرهنگی هنری بود.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا، پویا آریان‌پور از هنرمندانی است که تجربه برگزاری نمایشگاه‌های متعدد در خارج از فضای گالری را در کارنامه هنری خود دارد.
او که این بار نیز آثارش را در خارج از فضای گالری در معرض دید مخاطبان قرار داده، کارخانه قند کهریزک را برای این نمایش انتخاب کرده است.

در بخشی از بیانیه این نمایشگاه هنری چنین نوشته شده است: «نمایش پیش رو روایتی شخصی و خودزندگی نگاره‌ای است در بیانی دیداری، که تصویری تعزلی از شدن‌ها و نشدن‌ها و آرزوهای برآورده و بربادرفته را در مسیر سیال زندگی، با مخاطب به اشتراک می‌گذارد. آنچه می‌بینید بیان خلاقانه‌ای است از تجربه‌ی زیسته‌ی نسلی که تغییر و دگرگونی را تاب آورد، ماندن در جغرافیای خود را برگزید و عشق به بودن و ساختن راهی را به جان خرید که با محقق ساختن آرزوهای فردی و اجتماعی‌اش برابر بود و در این مورد خاص، تخیلش را با بیانی منحصر به فرد، که در همین مسیر قوام یافته بود، همچون همیشه در معرض دید قرار داد.»

نمایشگاه انفرادی «بربادرفته» شامل سه بخش: «آویخته در باد»، «شیء به جای مانده» و گزیده‌ای از طرح‌ها و منابع الهام پویا آریان‌پور است که فضای قدیمی و بزرگ کارخانه قند کهریزک را به خود اختصاص داده است.

مکان محور بودن این نمایشگاه که به عبارتی عاری بودن نگاه هنرمند از سود اقتصادی را حکایت می‌کند، درواقع سرمایه گذاری‌ای صرفا بر روی خواسته‌ی خود خالق آثار محسوب می‌شود؛ چراکه با توجه به حجم بزرگ آثار، ظاهرا نه قابلیت نمایش آن در فضایی دیگر وجود دارد و نه امکان خرید آن با توجه به دشوار بودن شرایط نگهداری آثار به راحتی ممکن است.

در بیانیه این نمایشگاه انفرادی درباره مکان محور بودن آن چنین نوشته شده است: «خصلت‌های تاریخی، جغرافیایی و ماهوی فضایی چون کارخانه‌ی قند کهریزک که نمایش در آن برپاست و زمانی در فرآیند صحیحی از تکامل، تولیدی در آن جریان داشته، اما طی زمان یا به گونه‌ای از کار افتاده یا به اجبار حیات آن از بین رفته است نیز از منابع مهم الهام «بربادرفته» بوده است.»

نمایشگاه انفرادی «بربادرفته» که به نمایش آثار پویا آریان‌پور اختصاص دارد، در کارخانه قند کهریزک به نشانی تهران. کهریزک. جاده قدیم تهران قم. بعد از متروی کهریزک. حدفاصل خیابان کشاورز و شهدای مخابرات درحال برگزاری است و تا تاریخ ۲۰ خرداد ماه ادامه دارد.

مریم مجد، کیوریتور این نمایشگاه در گفت‌وگویی با اهالی رسانه از احتمال تمدید نشدن دوباره‌ی این نمایشگاه خبر داد.

logo-samandehi