در یک نشست عنوان شد

کمیته بحران در موزه‌ها تشکیل شد

معاون میراث‌ فرهنگی کشور خبر داد: دستورالعمل حفاظت پیشگیرانه موزه‌ها تدوین شد و کمیته‌های بحران در تمام موزه‌ها و استان‌ها تشکیل شدند.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا به گفته روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، محمدحسن طالبیان در نخستین نشست تخصصی کمیته‌های مدیریت بحران و حفاظت پیشگیرانه موزه‌ها که با حضور مدیران موزه‌های ستادی تهران چهارم دی ۹۸ در وزارت میراث‌فرهنگی برگزار شد، با بیان این‌که مجموعه آتش‌نشانی برای آموزش به کارشناسان و مدیران موزه‌ها اعلام آمادگی کرده به‌طوری‌که چند روز پیش این آموزش‌ها از موزه ملی آغاز شد و این روند ادامه خواهد داشت، گفت: دو سال است به طور جدی به موضوع بحران پرداخته‌ایم، پیشگیری از موضوع بحران بسیار مهم‌تر و ارزان‌تر است.

مدیریت بحران در موزه

او با اشاره به این‌که در سال‌های گذشته تمام کشورها، آموزش و توانمندسازی‌های خود را روی موضوع پیشگیری قرار دادند تا بدانند در زمان وقوع بحران چه کارهایی باید انجام دهند، افزود: مهم این است که همکاران ما در این خصوص آموزش کامل دیده باشند و با این مباحث آشنا شوند. تا کنون همکاری نزدیکی با سازمان آتش‌نشانی و بخش امدادی برای آشنایی آن‌ها با وضعیت موزه‌ها داشته‌ایم و به این منظور چندین کارگاه در این زمینه برگزار شده است.

او با اشاره به وجود مباحث نظری و تئوری در خصوص حفاظت پیشگیرانه اضافه کرد: با این وجود معتقدیم راهکارهای عملی مهم‌تر هستند.

او با تاکید بر این‌که دستورالعمل حفاظت پیشگیرانه موزه‌ها تدوین و کمیته‌های بحران در تمام موزه‌ها و استان‌ها تشکیل شده است، گفت: تعدادی از استادان دانشگاه و دستگاه‌های مربوطه در این نشست حضور دارند تا به تبادل اطلاعات بپردازیم و به یک اولویت‌بندی مشخص برای انجام کارهای عملیاتی بیشتر برسیم.

طالبیان با اشاره به احتمال بروز حوادثی مانند آتش‌سوزی در همه جای دنیا، اظهار کرد: این سوانح فقط مربوط به ایران نیست بلکه به همه جای دنیا اختصاص دارد. می‌توان به آتش‌سوزی موزه برزیل، کلیسای نوتردام، حسن‌آباد، مسجد جامع ساری، بازار تبریز و... اشاره کرد. خوشبختانه در ایران پس از وقوع این حوادث به‌سرعت کار بازسازی آغاز شد و این نشان دهنده آمادگی همکاران ما است، هر چند این آمادگی باید در بخش پیشگیری نیز وجود داشته باشد.

موزه‌ها باید براساس دستورالعمل‌های ابلاغ‌شده به حفاظت پیشگیرانه بپردازند

محمدرضا کارگر ـ مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی ـ نیز در افتتاح این برنامه، مدیریت بحران در کشور را یکی از موضوعات مهم دانست و افزود: هر موزه باید کمیته بحرانی داشته باشد و براساس دستورالعمل‌هایی که به آن‌ها ارسال می‌شود باید عمل کنند.

او افزود: شرح وظایف درخصوص حفاظت پیشگیرانه موزه‌ها وجود دارد و مدیران آن‌ها باید براساس آن اقدام کنند.

شناخت بحران در موزه‌ها از طریق بازرسی دوره‌ای

فاطیما محسنی ـ دبیر کمیته مدیریت بحران و حفاظت پیشگیرانه موزه‌های کشور ـ هم در این نشست گفت: وحدت فرماندهی، تشکیل مدیریت بحران و مرکز کنترل اضطراری، تشکیل کارگروه‌های تخصصی بر اساس نیازها، شناخت بحران و ریسک در موزه‌ها از طریق بازرسی دوره‌ای، اطلاعات پایش و چک لیست‌ها از جمله وظایف این کمیته اصلی است.

او افزود: بخشی از دستورالعمل در فاز پیشگیری شامل تهیه، تدوین مقررات و ضوابط برای اطمینان از تأمین مقاومت و امنیت در طراحی و ساخت موزه‌های جدید و مقاوم‌سازی، اصلاح و رفع معایب بالابرنده ریسک در موزه‌ها در معماری، مکانیکال، الکتریکال، مطالعه شناخت و شناسایی خطرهای اقلیمی، بافت، آسیب‌های سازه‌ای و غیر سازه‌ای موزه و تکمیل چک لیست‌ها، مقاوم‌سازی تأسیسات و معماری موزه‌های موجود در مقابل حوادث بر اساس ضوابط و مقررات است.

در معماری بناها باید راه فرار تعبیه شود

محمود قدیری ـ معاون حفاظت و پیشگیر از حریق سازمان آتش‌نشانی ـ درباره پیشگیری و واکنش مناسب در برابر آتش‌سوزی در موزه‌ها گفت: سازمان آتش‌نشانی بر دو اصل حفاظت از جان انسان‌ها و حفاظت از اموال و سرمایه آن‌ها استوار است. در بخش موزه‌ها نگاه فنی و تخصصی داریم.

وی افزود: ساختمان‌ها اگر سیستم آتش‌نشانی و پوشش مقاومت حریق داشته باشند فرو نمی‌ریزند. باید استانداردهای بین‌المللی را از جنبه‌های مختلف نگاه کنیم. در معماری یک ساختمان باید راه فرار وجود داشته باشد و سیستم به گونه‌ای طراحی شده باشد که ایمن باشد.

علائم کنونی برای نشان دادن راه فرار در مواقع بروز حوادث کم‌اند / لزوم توجه به چیدمان آثار برای زمان کمک‌رسانی

علی طهرانچی ـ رییس کارگروه میراث‌فرهنگی سازمان آتش‌نشانی ـ نیز در سخنانی گفت: در پیشگیری از حریق دو رویکرد عامل و غیرعامل داریم. رویکردی که باید برای میراث‌فرهنگی داشته باشیم، رویکرد عملکردی کارامحور است. این رویکرد پس از پیشرفت علوم پایه مرتبط با حریق و شناخت بیشتر رفتار حریق از حدود دهه ۱۹۷۰ میلادی با ایمن‌سازی ساختمان‌ها با نگاه دقیق‌تری نسبت به شرایط خاص پروژه همراه شد.

او تاکید کرد: در راستای پیشگیری، کاهش آسیب‌پذیری از حریق و حوادث، باید با توجه به مقیاس و اهمیت بنا یا مجموعه، تیمی متشکل از راهبر و اعضا آن با تخصص‌های مورد نیاز تشکیل داد به طوری‌که نقش هر کدام از افراد نیز مشخص، مکتوب و ابلاغ شود.

طهرانچی با بیان این‌که علائم گرافیکی در برخی از موزه‌های تهران برای نشان دادن راه فرار در مواقع بروز حوادث، کم است، اظهار کرد: باید به چیدمان اشیا توجه کرد تا امکان امداد رسانی به مجموعه‌ها وجود داشته باشد.

logo-samandehi