خطر نابودی نقاشی ۴۰ هزار ساله‌

محققان معتقدند، نقاشی چند ده هزار ساله‌ای که روی دیوار غاری در جزیره «سولاوسی» اندونزی قرار دارد، در خطر نابودی است.

به گزارش گالری آنلاین، ایسنا به نقل از گاردین نوشت، در ماه دسامبر گروهی از باستان‌شناسان از کشف سنگ‌نگاره‌ای باستانی که یک صحنه‌ شکار را به تصویر می‌کشد و حدود ۴۰ هزار سال قدمت دارد،‌ در غاری در اندونزی خبر دادند. حالا دانشمندان معقدند، این سنگ‌نگاره‌ ارزشمند در شرایطی آسیب‌پذیری قرار دارد و به دلیل فعالیت‌های یک کمپانی سیمان‌سازی، در خطر نابودی است.

این غار در منطقه تحت مالکیت کمپانی سیمان‌سازی «Tonasa» واقع شده است. به این ترتیب، اجازه و امکان بازدید از این غار توسط این کمپانی که بزرگ‌ترین تولیدکننده سیمان شرق اندونزی محسوب می‌شود، تعیین می‌شود. با این که مسوولان این کمپانی برای فراهم کردن امنیت کافی با مقامات محلی همکاری داشته‌اند اما استخراج مواد اولیه سیمان همچنان در اطراف این غار ادامه دارد.

حالا مقامات محلی و دانشمندان در تلاشند تا امنیت بیشتری را برای این مکان باستان‌شناسی مهم که در جنوب جزیره «سولاوسی» اندونزی واقع شده و ممکن است خانه اکتشافات بزرگ دیگری نیز باشد، فراهم کنند.

«‌بودیانتو» که یکی از دانشمندانی است که در جریان تحقق و بررسی این سنگ‌نگاره‌های ۴۰ هزار ساله نقش داشته است، بیان کرد: «به عنوان محققی که تمام دوران حرفه‌ای خود را در جنوب «سولاوسی» گذارنده‌ام، درباره وضعیت این غار ماقبل تاریخ بسیار نگران هستم، چراکه این غار در حال حاضر با پروژه‌های استخراج متعدد برای مواد اولیه سیمان و سنگ احاطه شده است.»

کمی پس از آن که این نقاشی‌ تاریخی در سال ۲۰۱۷ کشف شد،‌ این کمپانی سیمان‌سازی موافقت کرد تا از ۳.۶ هکتار از زمین های اطراف این غار محافظت کند اما پروژه‌های استخراجی این کمپانی همچنان ادامه دارد.

«ماکسیم آلبرت» که یک باستان‌شناس استرالیایی است،‌ در بخشی از مقاله خود درباره این نقاشی‌های باستانی که در ژورنال «نیچر» به چاپ رسیده است، غبار ناشی از فعالیت‌های استخراجی اطراف غار و همچنین دود حاصل از عبور و مرور جرثقیل‌ها و وسایل نقیله نزدیک غار را از عوامل مهم تهدیدکننده بقای این اثر هنری ارزشمند عنوان کرد.

با این حال، مسوولان کمپانی «Tonasa» نمی‌پذیرند که پروژه‌های استخراجی این کمپانی، تاثیرات مخربی بر بقای این غار دارد. آن‌ها پیشتر اعلام کرده بودند که قصد دارند گردشگری فرهنگی این منطقه را توسعه دهند، یک موزه در این مکان تاسیس کنند و مردم را به بازدید از نقاشی‌های این غار دعوت کنند اما در حال حاضر فقط چهار نفر می‌توانند همزمان از این غار بازدیدکنند. این درحالی است که هیچ مانع فیزیکی برای محافظت از این نقاشی‌ها در مقابل آن‌ها قرار داده نشده و به راحتی می‌توان آن‌ها را لمس کرد.

logo-samandehi