پیگیری طرح سازمان نظام صنفی فرهنگ و هنر از سوی دفتر مطالعات راهبردی وزارت فرهنگ و ارشاد

«طرح سازمان نظام صنفی فرهنگ و هنر قرار شد از سوی دفتر مطالعات راهبردی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیگیری شود.»

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا، معاونت حقوقی، مجلس و امور استان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هفته گذشته دیداری را با رئیس و اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس دهم شورای اسلامی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونان و روسای سازمان های تابعه برگزار کرد که در این دیدار اقدامات و چگونگی تعاملات این وزارتخانه با مجلس دهم به ویژه با کمیسیون فرهنگی آن مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

این دیدار که همزمان با پایان مجلس دهم شورای اسلامی بود، بهانه ای شد تا مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با علی اصغر کاراندیش معاون حقوقی، مجلس و امور استان های این وزارتخانه به عنوان متولی تعامل و ارتباط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی درباره مجموعه اقدامات و تعامل این معاونت با کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در دوره دهم گفت و گویی داشته باشد.

این گفت و گو را در زیر می‌خوانیم...

جناب آقای کاراندیش هفته گذشته نشستی به بهانه پایان دوره مجلس دهم شورای اسلامی با رئیس و اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی داشتید و در آن جلسه به برخی اقدامات و تعاملاتی که در این دوره بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی فرهنگ و هنر کشور و کمیسیون فرهنگی مجلس صورت گرفته اشاره شد؛ این اقدامات را توضیح دهید.

در ابتدا باید به این نکته اشاره کنم که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوره دهم مجلس شورای اسلامی سه معاون حقوقی را همزمان با تغییر وزیر داشته است. جناب آقای حسین نوش آبادی، جناب آقای سیدهادی حسینی و از آذر سال ۹۷ تاکنون هم من به عنوان معاون حقوقی، مجلس و امور استانها در این معاونت مشغول به خدمت بودهام.

خوشبختانه مجلس دهم شورای اسلامی همکاری و تعامل خوبی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشت و مشکل جدی در این دوره نداشتیم. از لحاظ بودجهای هم نسبت به لایحه بودجه دولت، اعتباری از این وزارتخانه کم نکرد و این به عنوان یک حُسن به شمار میآید.

بودجه دو سال گذشته چگونه بود؟

در بودجه سال‌های ۹۸ و ۹۹ هم در هر دو سال اعتبارات ما نسبت به لایحه، رقم قابل توجهی افزایش داشت. در سال ۹۸ اعتبار ۱۱۵ میلیارد تومان و در سال ۹۹ هم اعتبار افزایشی ۱۸۴ میلیارد تومان نسبت به لایحه بود که این یکی از اقدامات مهم در دوره مجلس دهم محسوب میشود.

در این دوره پیشنهادها و لوایحی به مجلس به ویژه کمیسیون فرهنگی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه شد، چه لوایحی ارائه شد و به تصویب رسید. برخی از لوایح هم به سرانجام نرسید که از آن جمله لایحه مالکیت فکری بود. دلیل بی سرانجامی این نوع لوایح چه بود؟

در دوره دهم مجلس شورای اسلامی غیر از بحث بودجه لوایحی داشتیم که لایحه مالکیت فکری یکی از این لوایح است که در کمیسیون فرهنگی انجام شد و در کمیسیون قضایی به دلیل همزمانی با اتمام کار مجلس دهم شورای اسلامی ناتمام ماند و امیدوارم در دوره بعدی مجلس دوباره پیگیری و به سرانجام برسد.

اقدام دیگری که در دوره دهم از سوی کمیسیون فرهنگی مجلس به عنوان کمیسیون اصلی صورت گرفت، اصلاح بند ۱۶ ماده ۲ قانون اهداف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. بر این اساس قسمت سخت افزاری صنعت چاپ به وزارت صمت واگذار شد و بخش نرم افزاری و نظارت بر تولیدات محتوایی بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

لایحه تنقیع قوانین مرتبط با موضوع وقف هم یکی دیگر از لوایح بود که در این دوره فعالیت مجلس شورای اسلامی انجام شد. برخی از قوانین هم که با قانون اساسی جمهوری اسلامی مغایرت داشت در دوره دهم مجلس شورای اسلامی بازنگری شد.

پیش نویس طرح اصلاحی کارآمدی دستگاه های فرهنگی و اجرایی در گسترش اخلاق عمومی در جامعه، طرح شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر و ... از دیگر اقدامات و طرح‌هایی است که در مجلس شورای اسلامی در دوره دهم انجام شد.

برخی طرح ها هم به مجلس ارسال شد ولی به صحن مجلس ورود پیدا نکرد که از آن جمله می توان به طرح سازمان روزنامه نگاری جمهوری اسلامی ایران و سازمان نظام صنفی هنرمندان اشاره کرد که کمیسیون فرهنگی به عنوان کمیسیون اصلی آن را دنبال می کرد.

از دیگر نکاتی که در این دوره به آن توجه شد این است که هماهنگی خوبی در حمایت از برنامه‌های ارائه شده دکتر صالحی به مجلس شورای اسلامی از سوی کمیسیون فرهنگی مجلس صورت گرفت.

همچنین حمایت از نیم درصد اعتبار نهاد کتابخانه‌ها بود که در این دوره تصویب شد. طرح درآمد پایداری شهرداری ها در سال ۹۸ هم از مصوبات دوره دهم مجلس شورای اسلامی بود.

دولت هم حمایت‌های خوبی نسبت به تامین ارز برای واردات کاغذ داشت که مجلس دهم هم در این حوزه همراهی های خوبی با وزارتخانه داشت.

به طور کلی مجلس شورای اسلامی در دوره دهم همراهی و حمایت های خوبی از فعالیت های اصحاب فرهنگ، هنر و فعالیت های قرآنی و دینی کشور برای رفع برخی موانع در این حوزه داشت که از آن جمله می توان به یارانه کاغذ، حمایت و پیگیری برای رفع توقیق برخی فیلم ها، حمایت از وضعیت سینماداران، تماشاخانه ها و ... در روزهای شیوع ویروس کرونا اشاره کرد.

به طور قطع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در مقابل این همراهی و تعامل خوب کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اقداماتی داشته است. این اقدامات چیست؟

بله. حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در کمیسیون فرهنگی و هم در صحن علنی مجلس برای پاسخگویی به برخی سوالات از جمله این اقدامات است. همچنین دکتر صالحی برای تبادل و همفکری در کمیسیون فرهنگی و عمران هم شرکت داشتند.

البته از نکات قابل توجه این است که خوشبختانه با همکاری و تعامل خوب همکاران من در معاونت حقوقی، مجلس و امور استان‌های وزارتخانه جلساتی مشترک بین نمایندگان و معاونان و روسای سازمان های تابعه وزارتخانه صورت گرفت و موضوعات مورد نظر مورد بحث و بررسی قرار گرفت و بسیاری از سوالات در این جلسات رفع ابهام شد و نیازی به حضور در مجلس برای پاسخگویی نبود. به نحوی که از آذر سال ۹۷ تاکنون هیچگونه سوالی از وزیر محترم در صحن علنی مجلس مطرح نشد و این یکی از اقدامات خوب در راستای تعامل بین مجلس و وزراتخانه به شمار می آید.

حضور نمایندگان مجلس در دفتر وزیر محترم و ملاقات با ایشان با هدف بررسی مسائل و مشکلات حوزه انتخابیه و مسائل کلان کشوری از دیگر اقدامات دفتر معاونت حقوقی، مجلس و امور استان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوره دهم مجلس است.

این نکته هم قابل توجه است که به تمامی ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانها تاکید کرده بودم که با نمایندگان مجلس ارتباطات دوطرفه و مستمری داشته باشند و این تاکید همچنان ادامه دارد و اقدامات و تعاملات خوبی هم در این حوزه صورت گرفت.

در طول دو سال گذشته که شما به عنوان معاون حقوقی و پارلمانی وزارتخانه مشغول به فعالیت بوده‌اید چه تعداد بار وزیر و معاونان و روسای سازمان‌ها در کمیسیون فرهنگی و صحن علنی مجلس حضور یافتند؟

در این مدت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ۱۱ بار در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی حضور یافتند و ۶ بار هم در صحن علنی مجلس شرکت کردند. معاونان ۲۵۵ بار حضور و دیدار با نمایندگان مجلس داشتند.

۱۷۲ نفر از نمایندگان با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دیدار داشتند و همچنین ۲۴۷ نماینده با معاون پارلمانی دیدار داشتند.

نمایندگان در طول دو سال گذشته چه تعداد سوال از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی داشتند؟

۶۲ سوال. البته پاسخ به نامه های نمایندگان هم به صورت مستمر در قالب مکاتبات صورت می گیرد.

ارتباط با مجلس و نمایندگان به ویژه اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس را چگونه ارزیابی می کنید؟

با توجه به اینکه از سال ۸۲ با مجلس شورای اسلامی در مسئولیتهای مختلف در ارتباط بودهام به این نتیجه رسیدم که نمایندگان مجلس انتظار دارند خواستهها و مکاتباتی که از طرف آن ها به دستگاه های اجرایی منعکس می شود مورد بررسی قرار گیرد و به آن ها پاسخ به موقع داده شود و این روش یکی از سیاستهای کاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این دوره از فعالیت مجلس شورای اسلامی بود و امیدوارم در ادامه کار مجلس یازدهم هم بتوانیم همین تعامل سازنده که در گذشته داشته ایم را ادامه بدهیم.

این نکته هم قابل توجه است که بسیاری از نمایندگان مجلس اگر انتقادی به عملکرد وزارتخانه‌ها و دستگاه های اجرایی دارند و یا سوالی دارند از سر دلسوزی و دغدغه‌ای است که در راستای بهتر شدن امور دارند و ما هم باید از این فرصت استفاده کرده و از نظرات سازنده آن ها برای بهتر شدن امور و فعالیت های خود بهره ببریم.

از دیگر تجربه‌هایی که دارم این است که به ندرت با درخواست شخصی نمایندگان مواجه شده‌ام و دغدغه آن ها همیشه برای رفع مشکلات حوزه انتخابیه و مسائل کلان کشوری بوده است.

یکی از طرح هایی که به نتیجه نرسید طرح سازمان نظام صنفی فرهنگ و هنر بود. روند پیگیری آن چگونه بود؟

این طرح را هم کمیسیون فرهنگی مجلس و هم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دنبال میکردند. به این صورت که از طرفی برخی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس آن را پیگیری میکردند و از طرفی دیگر این طرح تکلیفی بود که بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و باید به عنوان لایحه آن را ارائه دهد. بنابراین قرار بر این شد تا به صورت هماهنگ این طرح را پیش ببریم و در یک کارگروه مشترک بین کمیسیون فرهنگی مجلس و وزارتخانه کارهای آن انجام شود. کمیسیون فرهنگی مجلس به صورت جداگانه نشستهایی با اصحاب فرهنگ و هنر برگزار کرده بود کهبر اساس نظرات آن ها طرح را تهیه کنند و با امضای تعدادی از نمایندگان آن را به مجلس ارائه دهند و همچنین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در حال تدوین طرحی در این زمینه بود که بر اساس همان توافق قرار شد این کار به صورت مشترک بررسی شود و در قالب لایحه به دولت و مجلس ارسال شود. این طرح در نهایت قرار شد از سوی دفتر مطالعات راهبردی وزارتخانه پیگیری شود.

و سخن آخر؟

گاهی برخی فعالیت‌ها و اقدامات که مرتبط با وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست، از سوی نمایندگان مجلس به این وزارتخانه نسبت داده می شود. دلیل این موضوع عدم اطلاع رسانی دقیق، به موقع و مستمر دستگاه های مرتبط است. همه دستگاه‌ها باید اطلاع رسانی مستمر و دوره ای برای نمایندگان داشته باشند و آن ها را در جریان اقدامات صورت گرفته قرار دهند تا موجب ذهنیت های اشتباهی که برخی ایجاد می کنند برای نمایندگان نشود. وقتی اقدامات به صورت مستمر به اطلاع نمایندگان مجلس برسد به طور قطع در ذهن آن ها می ماند و قابل دفاع می شود ولی وقتی نمایندگان مجلس به دلیل عدم اطلاع رسانی به موقع و مستمر در جریان اقدامات قرار نمیگیرند باعث می‌شود ذهنیت آن ها نسبت به اقدامات ما مخدوش شود که جبران آن سخت است. به عنوان مثال اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش‌های مختلف در زمینه کرونا کم نبوده و باید برای نمایندگان اطلاع رسانی شود. البته ما علاوه بر بهره‌گیری از ظرفیت مجلس می توانیم از طریق ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ها مجموعه اقدامات و فعالیت های خود را نیز به استان ها و استانداران منتقل کنیم. وقتی اطلاع رسانی مستمر باشد منجر می‌شود تا جمع تاثیرگذار کشور در جریان این اقدامات قرار بگیرند و با آن ها آشنا شوند. بنابراین پیشنهاد می کنم تمامی معاونت ها و سازمان های تابعه و همچنین ادارات کل استان ها در اطلاع رسانی اقدامات خود در بخش های مختلف قوی عمل کنند.

logo-samandehi