روایت رضا شاه حسینی از برگزاری نمایشگاه "راز قهوه" در گالری قاف / گزارش تصویری


گالری قاف در هفته پایانی مردادماه میزبان آثار 31 هنرمند تحت عنوان "راز قهوه" به همت مهسا قاسمی و رضا شاه حسینی بود.

متن استیتمنت این نمایشگاه:

قهوه برای نویسندگان، فیلسوفان و شاعران و هنرمندان همیشه الهام بخش و افسونگر بوده و هست.
نوشته ها و اسناد تاریخی حاکی از وجود درخت قهوه در هزاران سال پیش دارد و اکنون ۷۳ نوع درخت قهوه وجود دارد که از این میان فقط و فقط دو نوع آنرا برای مصرف پرورش میدهند.
۲۰۰ گونه قهوه عربی و ۵۰ گونه قهوه کانفورا وجود دارد که فقط ۵ نوع آن برای فروش پرورش داده میشود.
نوشیدنی که صدها سال است مورد مصرف مردم و گاها در زندگی الهام بخش آنها بوده امروز میتواند دستمایه هنرهای تجسمی باشد و خلاقیت را در هنرمند با ذوق ایجاد کند تا مانند فالگیرهای قرون وسطی رازی را از دل آن بیرون بکشند و یا با خلاقیت منحصر به فرد خود رازی را در یک اثر هنری بوجود آورده و پنهان میکنند.
قهوه مستقیم وارد خونت میشود، ناگهان آشوب عظیمی بر پا میشود، افکارت شروع به جنبش میکند هرچه به ذهن سپردی چهار نعل مثل باد به ذهنت خطور میکند و این آغازی است بر راز قهوه.

رضا شاه حسینی از کیوریتورهای این نمایشگاه در در پاسخ به سوال خبرنگار گالری آنلاین مبنی بر هدف از جمع آوری این مجموعه بیان کرد: همانطور که میدانید خلاقیت میتواند سازنده و بوجود آورنده زمینه موفقیتهایی باشد که بشر همواره به عنوان یک هدف برای خود در نظر گرفته است.
در این مجموعه هدف ما این بود که هنرمندان را برای اولین بار به چالش کار کردن با انواع قهوه دعوت کنیم و از این لحاظ واقعا شاهد آثار جالبی بودیم و قطعا هنرمندانی را کشف کردیم که قدرت این را خواهند داشت تا در کنار ما خلاقیت و ابتکار خود را در بوجود آوردن آثاری زیبا با قهوه به هنر دوستان نشان دهند.

وی در رابطه با روند شکل گیری ایده تا اجرا ، انتخاب آثار و تکمیل مجموعه توضیح داد: مدت زیادی این ایده را مد نظر داشتیم تا اینکه بالاخره تصمیم به اجرای نمایشگاه گروهی قطعی گردید و با برخی از هنرمندان که از قبل میشناختیم مطرح و از ایشان دعوت کردیم تا در این رویداد شرکت نمایند و در ادامه با در نظر گرفتن موارد خاصی برای کشف استعدادهای جدید فراخوان هم منتشر کردیم و با فرصتی که در اختیار علاقمندان قرار دادیم سعی کردیم در سایه اطلاعات و آموزشهایی که بعضا در اختیار عزیزان قرار دادیم بیشتر به هدف خود نزدیک شویم. چندین ماه قبل از فراخوان و حدود دو ماه پس از فراخوان طول کشید تا این مجموعه به سر انجام برسد. تصاویر آثار به دست ما رسیدند و توسط ژوری داوری شده و تعداد زیادی از آثار حتی حذف شدند تا این مجموعه برای نمایش آماده شد.

شاه حسینی در مورد تعداد، ابعاد، سبک و تکنیک آثار این مجموعه گفت: باتوجه به فضای گالری زیبای قاف مشخص کرده بودیم که توانایی انتخاب و نمایش حدودا چهل اثر با ابعاد ۵۰*۷۰ را خواهیم داشت و البته که به این هدف هم عمل کردیم. در این نمایشگاه هر سبک و تکنیکی برای ما مهم و قابل پذیرش بود به غیر از رئال که اصلا به دنبال آن نبودیم زیرا خلاقیت را در آثار جستجو میکردیم.

این هنرمند در توضیح علت انتخاب عنوان "راز قهوه" و مفهومی که هنرمندان این مجموعه به دنبال انتقال آن به مخاطب بوده اند بیان کرد: قهوه از دیر باز الهام بخش فیلسوفان، شاعران و هنرمندان بوده و هست پس وصف فلسفی قهوه که راز آلود بودن آن نیز هست را برای عنوان آن در نظر گرفتیم تا هنرمندان نیز ترغیب شوند و آثاری خلاقانه و گاها راز آلود به نمایش در آیند.

وی معیار انتخاب هنرمندان این مجموعه را خلاقیت محض بیان کرد و افزود: این معیار برای انتخاب بسیاری از آثار دخیل بوده است.

شاه حسینی در آخر بیان کرد: باید اضافه کنیم هنرمندانی که در این نمایشگاه شرکت کردند غیر از خلاقیت دارای جسارت و اعتماد به نفس قابل تحسین بودند و ضمن تقدیر و تشکر از تمامی این هنرمندان و تشکر ویژه از گالری قاف ،امیدواریم این ایده را بصورت یک رویداد سالانه برگزار کنیم تا شاهد پیشرفت هرچه بیشتر این رویداد باشیم.

logo-samandehi