گزارش تصویری آثار تاریخی و باستانی ایران، بابل، آشور و ... در موزه لوور پاریس

بخش دوم


آثار باستانی و ارزشمند ایرانی در موزه لوور از جمله گسترده ترین مجموعه های تاریخ فرهنگ و هنر یک سرزمین است. در سلسله گزارش های تصویری موزه لوور به بررسی آثار متعدد این موزه خواهیم پرداخت.

به گزارش گالری آنلاین، یکی از مهمترین، زیباترین و ارزشمندترین اشیاء تاریخی ایران در موزه لوور فرانسه، بدون شک «گاو دوسر» یکی از سرستون‌های اصلی تخت جمشید است.

همچنین مجسمه‌های سنگی بسیار بزرگ مربوط به بین النهرین که در آن دوران متعلق به ایران بوده است، در این موزه خودنمایی می‌کند.
در بخش ایران آثار مختلفی از لرستان، کرمان، شوش، کاشان، دشت لوت، باختران و بسیاری دیگر از شهرهای ایران وجود دارد که شامل سفال، شیشه، فلز، سرامیک، موزاییک، سنگ، چوب، قالیچه، تابلو و بسیاری اجسام ریز و درشت دیگر می‌شود.

از جمله برجسته‌ترین آثار ایران در موزه لوور تکه‌هایی از پرسپولیس و آثار باستانی هستند که از کاوش های باستان شناسان در منطقه شوش به دست آمده و آشكار یا پنهان به فرانسه منتقل شده‌اند. سرستون های تخت جمشید نیز به صورت کامل و دست نخورده در این بخش به چشم می‌خورند. تاسف آور است كه بگوییم مهم‌ترین بخش های تخت جمشید ما در این موزه قرار دارد. حتی نقل می‌كنند بعضی سنگها و سنگ نوشته‌هایی كه در این موزه قرار دارد در سراسر تخت جمشید دیده نمی‌شود. در حالی‌كه از تخت جمشید به موزه لوور برده شده‌اند.

به غیر از بخش های عظیمی از پرسپولیس و سرستون های زیبای آن، آثار عتیقه و باستانی دیگر نیز در موزه به چشم می‌خورد. سه صفحه از شاهنامه، کاسه‌های گلی متعلق به دوران مختلف، بز بالدار طلایی و نقاشی های نفیسی از دوران صفویه و مجسمه‌های سنگی، نقش برجسته‌ها و کتیبه‌های داریوش بزرگ، ظروف غذا خوری، آثار مربوط به آشپزخانه، کشاورزی، لوازم جنگ، پول، شمشیرهای طلا و نقره، شمعدان و رسم الخط‌های مربوط به دوره‌های ساسانیان، دیلمیان، هخامنشیان و اشکانیان و... آثاری که یا به عنوان هدیه به پادشاهان خارجی تقدیم شده اند یا به نحوی به غارت رفته‌اند.

logo-samandehi