کاوش در رابطه‌ی بدن انسان با فضا

نگاهی بر آثار آنتونی گورملی

چیستی طبیعتِ فضایی که انسان در آن زندگی می کند، پرسشی است که آنتونی گورملی، هنرمند مجسمه ساز انگلیسی در آثارش مطرح می کند.

به گزارش گالری آنلاین، از مجسمه ها و چیدمان های معروف وی می توان به بنای یادبود Another Place (1997) در لیورپول، Angel of the North (1998) در Gateshead و Event Horizon(2007) در لندن اشاره کرد.

این هنرمند اظهار داشته هرگز علاقه ای به ساخت مجسمه نداشته است. اما وی علاقه مند شده است که بپرسد طبیعتِ فضایی که یک انسان در آن زندگی می کند چیست؟

این هنرمند در 30 آگوست 1950 در لندن، انگلستان متولد شد و در 1968 وارد Trinity College، کمبریج شد و در آنجا با هنرمندان محل اقامت، Barry Flanagan و Michael-Craig Martin دیدار کرد.

وی سپس در دانشکده مرکزی هنر، کالج Goldsmiths و دانشکده هنر Slade که در سال 1979 فارغ التحصیل شد، تحصیل کرد و کار خود را با یک نمایشگاه انفرادی در گالری Whitechapel دو سال بعد آغاز کرد.

این هنرمند در حال حاضر در لندن، انگلستان زندگی و کار می کند و در سال 1994 جایزه Turner، عنوان افسر عالی ترین نشان امپراتوری انگلیس در سال 1997 و شوالیه در سال 2014 به وی اهدا شد.

آثار گورملی در مجموعه گالری Tate در لندن، Malmö Konsthall در سوئد و مرکز مجسمه سازی Nasher در Dallas و سایر موارد گنجانده شده است.

منبع: artnet / antonygormley / whitecube

تهیه: بهاره زالی

logo-samandehi