انجمن نقاشان بيانيه داد، مدير مرکز هنرهاي تجسمي استقبال کرد

به گزارش گالري آنلاين به نقل از روزنامه شرق ، اتفاق‌هاي چند ماه اخير، واکنش اعضاي هيأت‌مديره انجمن نقاشان را به دنبال داشت. آنها با صدور بيانيه‌اي خواستار رسيدگي به برخي از نگراني‌هاي خود در حوزه هنرهاي تجسمي شدند.
اعضاي هيأت‌مديره انجمن هنرمندان نقاش، درباره برخي از رويدادهايي که در چند ماه گذشته اتفاق افتاده، در بيانيه‌اي که روز گذشته، ششم دي صادر شد، نگراني خود را ابراز کردند. در بخشي از اين بيانيه آمده است: «مستهلک‌شدن سيستم‌هاي نگهداري و امکانات امنيتي و شرايط غيرشفاف آثار در موزه هنرهاي معاصر تهران، به‌عنوان تنها موزه تخصصي تجسمي کشور به موضوعي براي نگراني دائمي اهالي هنر تبديل شده است. انتشار اطلاعاتي از قبيل آنچه در مصاحبه آقاي ملانوروزي در تاريخ ١٧ شهريورماه ١٣٩٤ با خبرگزاري ايسنا منتشر شد، اين سؤال جدي را مطرح مي‌کند که فارغ از اتفاقات ناگواري که چندي پيش در ارتباط با خروج و فروش آثار ارزشمند موزه در رسانه‌ها منتشر شد، حقيقتا آثاري که قبلا توسط موزه خريداري شده‌اند و تعدادشان قاعدتا بسيار زياد است در چه شرايطي نگهداري مي‌شوند؟»
در ادامه بيانيه آمده است: «در شرايطي که حتي اطلاعات دقيقي از آرشيو آثار موزه در دسترس نيست، هميشه شائبه‌ فقدان و عدم امنيت آثار وجود خواهد داشت. دغدغه ديگري که در ارتباط با بودجه هنرهاي تجسمي وجود دارد، عدم ايفاي نقش صحيح موزه در جهت خريد و جمع‌آوري آثار جديد و بالا‌بردن غناي گنجينه‌ موزه است. انجمن هنرمندان نقاش ايران با ابراز نگراني نسبت به اتفاقات جاري در حوزه هنرهاي تجسمي کشور، دست کمک و همياري به سوي مسئولان دراز کرده، آمادگي خود را در جهت حضور و تعامل کارشناسانه با موزه هنرهاي معاصر و تمامي ارگان‌ها و سازمان‌هاي ذي‌ربط اعلام مي‌کند».
معصومه مظفري، رئيس انجمن هنرمندان نقاش، درباره دليل صدور اين بيانيه نسبت به اتفاق‌هايي که برخي از آنها مربوط به چندماه قبل هستند، به «شرق» گفت: «وقتي خبر خروج تعدادي از آثار مربوط به موزه هنرهاي معاصر منتشر شد، در نظر داشتيم بيانيه‌اي صادر کنيم، اما به تغييرات هيأت‌مديره منجر شد و به همين دليل فرصت لازم در اين زمينه به وجود نيامد. بعد از انتشار خبر استرداد آثار موزه هنرهاي معاصر تهران از آمريکا، بار ديگر شرايطي به وجود آمد تا بتوانيم نگراني‌هاي خود را بيان کنيم».او افزود: «موضوع ديگري که عزم ما را  براي صدور اين بيانيه جزم کرد، اقدام موزه قطر بود. اين موزه برخي از آثار ايراني را به نمايش گذاشته و در توضيح آنها نوشته است آثار قاجاري، صفوي و درباره برخي ديگر از کارها عنوان کرده است که درباره شکار هستند و اسمي از ايران ذکر نشده؛ اين موضوع بسيار نگران‌کننده است چون نه‌تنها قطر بلکه کشورهاي اطراف هم مدعي آثاري هستند که مربوط به ايران است. ما حتي فکر کرديم در نامه‌اي به موزه قطر به آنها پيشنهاد دهيم که مي‌توانيم کارشناساني براي معرفي اثر و تکميل اطلاعات بفرستيم و از اين طريق اعتراض خود را نشان دهيم چراکه قطر سرمايه‌گذاري زيادي روي هنر انجام داده و از اين طريق در حال ساخت تاريخ براي خود است».
در بخش ديگري از اين بيانيه به واگذارشدن موزه هنرهاي معاصر اهواز به بخش خصوصي اشاره شده است که مظفري درباره اعتراض انجمن نقاشان دراين‌باره، گفت: «بعد از اينکه موزه اهواز به بخش خصوصي سپرده شد، نمايشگاه «آبي ايراني» را برگزار کرد که تعدادي از اعضاي انجمن ما هم در آن حضور داشتند. با برپايي اين نمايشگاه، تا حدي نگراني ما درباره واگذاري موزه به بخش خصوصي برطرف شد و اميدواريم از اين پس هم اين نهاد خوب عمل کند بااين‌حال شاهد سپردن امور به بخش خصوصي هستيم، درصورتي‌که دولت موظف است به موزه‌ها رسيدگي کند و بودجه‌اي در اختيار آنها قرار دهد. ما هر زمان اين دغدغه‌ها را بيان کرده‌ايم، با پاسخ کمبود بودجه مواجه شده‌ايم و همين موضوع باعث شده اقدامي صورت نگيرد». مجيد ملانوروزي، مدير مرکز هنرهاي تجسمي و موزه هنرهاي معاصر تهران هم در واکنش به اين بيانيه به «شرق» گفت: «بيش از هر چيزي از اينکه انجمن‌ها، نهادها و هنرمندان هنرهاي تجسمي به مسائل اين حوزه حساس هستند و واکنش نشان مي‌دهند، خوشحاليم. درباره بيانيه‌اي که در رابطه با خروج آثار از موزه هنرهاي معاصر منتشر شده، بايد يک‌بار ديگر توضيح بدهم که ١٥ سال قبل اين موزه، پالايش شد و آثاري در انبار وزارت ارشاد جاي گرفته بود که ناشي از خيانت انباردار اين وزارتخانه بود و او هم از کارش اخراج و به مجازات زندان محکوم شد. اين موضوع از سوي وزارت ارشاد، شناسايي، اطلاع‌رساني و شفاف‌سازي شد و با برگرداندن آثار و برگزاري نمايشگاه سعي کرديم ذهنيت‌ها را درباره اين مسئله آسوده کنيم».
او سپس به واگذاري موزه هنرهاي معاصر اهواز اشاره کرد: «در وهله اول موزه اهواز و اداره هنرهاي تجسمي ارشاد اين شهر بايد پاسخ‌گو باشد، اما پرسش من اين است در هشت‌سالي که موزه اهواز و آبادان تعطيل بودند، چرا واکنشي به تعطيلي اين موزه‌ها نشان داده نشد؟ ما با همکاري منطقه آزاد اروند، موزه اهواز را بازسازي و بازگشايي کرديم و الان هم بخش خصوصي نمايشگاه برگزار کرده است. اين موزه در دست ارشاد است و نمايشگاه‌هايي از سوي بخش خصوصي در آن برگزار مي‌شود. اين اقدام در حالي صورت مي‌گيرد که دولت يازدهم در شرايط اقتصادي نامناسبي قرار دارد، اما تلاش کرده‌ايم موزه‌ها را زنده نگه داريم». ملانوروزي در پاسخ به بيانيه انجمن نقاشان درباره به‌روزنبودن موزه هنرهاي معاصر و افزوده‌نشدن آثار جديد به گنجينه اين نهاد، اظهار کرد: «درحال‌حاضر هزينه لازم را براي خريد آثار مناسب براي گنجينه موزه نداريم. ضمن اينکه مشکل ديگرمان فضاي محدود گنجينه است؛ آرشيو موزه پر است، بنابراين بايد فضاي جديدي به موزه افزوده شود و نياز است پول لازم هم فراهم شود، يا تعدادي از آثار کم شود که اين موضوع هم نياز به بررسي دارد. ضمن اينکه ما در حال عکاسي از آثار موزه هستيم تا اطلاعات آنها در آرشيو موزه ثبت شود حتي چاپ‌هاي دستي آمده چاپ شده و صحافي‌شده هستند. يک ناشر خارجي و يک ناشر ايراني مقيم خارج هم پيشنهاد انتشار کتابي از اين آثار را ارائه کرده‌اند که درنهايت يکي از آنها انتخاب و براي انتشار در خارج از ايران با موزه همکاري خواهند کرد». او با بيان اينکه تعداد آثار موزه حدود ‌هزار‌و ٥٠٠ اثر است، ادامه داد: «تمام آثار موزه حداقل در پنج جلد تا پايان مهرماه سال آينده منتشر مي‌شوند. با چهار، پنج موزه جهان هم براي مرمت و ارائه خدمات به نمايشگاه‌هاي داخلي موزه قرارداد بسته شده است. درحال‌حاضر همراه با هر اثر خارجي‌اي که از اين موزه به نمايشگاه‌هاي خارجي امانت داده مي‌شود، يک اثر ايراني هم بايد به نمايش گذاشته شود و با اين کار ضمن معرفي هنر ايران از موزه‌هاي خارجي خواسته‌ايم در درآمد حاصل از نمايشگاه‌هايي که از آثار ما برگزار مي‌شود، سهيم شويم و اين شراکت از طريق تجهيز و به‌روزکردن سيستم‌هاي امنيتي، نور، تهويه و کتابخانه است».
ملانوروزي با بيان اينکه اتفاق‌هاي پيش‌آمده در موزه لوور يا اکسپوي ميلان ارتباطي به عملکرد مرکز هنرهاي تجسمي ندارد، چنين جمع‌بندي کرد: «در اين دو سال فضاي نمايشگاه‌هاي تجسمي کمترين تنش را داشته است درحالي‌که ما بارها براي پاسخ‌گويي به مجلس رفته‌ايم، اما ترجيح داده‌ايم از هنرمندان و گالري‌داران دفاع کنيم و همواره آماده پاسخ‌گويي به رسانه‌ها و انجمن‌ها هستيم».

روزنامه شرق، 7 دي 1394، شماره 2481 صفحه 14

پیمایش به بالا