رييس انجمن هنرمندان نقاش درباره پيگيري ارسال آثار گنجينه موزه هنرهاي معاصر براي نمايش در خارج از کشور، گفت: پيش از نوروز با وزير تماس گرفتيم تا در اينباره ملاقاتي با او داشته باشيم، اما سر ايشان خيلي شلوغ بود. ما باز پيگيري کرديم و قرار شد ايشان قرار ملاقات بگذارد.
به گزارش گالري آنلاين به نقل از ايسنا، نمايش تعدادي از آثار گنجينه موزه هنرهاي معاصر تهران در اروپا، يکي از موضوعات بحثبرانگيز حوزه هنرهاي تجسمي در سال گذشته بود. تصميمي مبني بر نمايش بخشي از گنجينه موزه هنرهاي معاصر (شامل ۳۰ اثر ايراني و ۳۰ اثر خارجي) سبب اعتراضهايي از سوي هنرمندان شد. عدهاي گفتند اين کار بهصلاح نيست و امکان دارد اتفاقي براي اين آثار رخ دهد. نگراني هنرمندان حتي با ضمانت سرپرست وقت موزه هنرهاي معاصر تهران نيز رفع نشد.
اين کشمکش ادامه يافت تا با روي کار آمدن سيدرضا صالحي اميري بهعنوان وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، ارسال آثار به دو کشور ايتاليا و آلمان متوقف شد و وزير جديد ارشاد در جمع خبرنگاران اعلام کرد که موضوع ارسال آثار گنجينه به اروپا فعلا متوقف شده است. همچنين علي مرادخاني – معاون هنري وزارت ارشاد – گفت که موضوع اين تابلوها بهدليل مهم بودن، امري است که بايد در دولت دربارهي آنها تصميم گرفته شود، يعني مستندات و موارد به دولت ارسال ميشود و انشاءالله تصميم اعلام خواهد شد.
در ادامه، وزير امور خارجه جمهوري فدرال آلمان به محمدجواد ظريف – وزير امور خارجه ايران – نامهاي نوشت و در آن بازگشت سالم آثار را ضمانت کرد؛ اما اين پروژه همچنان متوقف بود. مجيد ملانوروزي – سرپرست دفتر هنرهاي تجسمي وزارت ارشاد – نيز در آخرين اظهارات خود گفته است که نمايش آثار در اروپا به سال ۱۳۹۶ موکول شده است.
مسئولان در آخرين روزهاي سال ۱۳۹۵ نمايشگاهي را شامل آثاري که قرار بود به اروپا برود، در محل موزه هنرهاي معاصر برگزار کردند. در افتتاحيه اين نمايشگاه اعلام شد که ارسال آثار به اروپا به سال آينده موکول شده و کتاب گنجينه هم بهخاطر مشکلات صحافي، سال ۱۳۹۶ رونمايي ميشود.
خبرنگار ايسنا چندماه پس از آخرين اظهار نظرها درباره وضعيت نمايش گنجينه موزه هنرهاي معاصر تهران به سراغ رئيس انجمن هنرمندان نقاشان رفت و از پيگيريهاي اين انجمن در اين زمينه پرسيد.
معصومه مظفري اظهار کرد: قرار بود پيش از برگزاري انتخابات رياست جمهوري، آثار گنجينه موزه هنرهاي معاصر به دو شهر رم و برلين فرستاده شود؛ اما اين کار را بعد از انتخابات انجام ميدهند. در واقع نه تغييري در تعداد آثار ارسالي بهوجود آمده و نه هنرمندان را از قرارداد و ضمانت مطمئن کردهاند.
او ادامه داد: آنها بهطور صريح به هيچکدام از نگرانيهاي هنرمندان جواب ندادهاند، اما بهطور ضمني گفتهاند که ما مطمئن هستيم و اتفاقي نميافتد و اين، موضوعي معمول در ديگر نقاط دنياست. ما نيز ميدانيم معمول است، اما ۶۰ اثر هنري، تعداد کمي نيست و بحثبرانگيز است. اين سوال نيز مطرح ميشود که چرا اينهمه اثر و چرا بهترين کارهاي گنجينه موزه هنرهاي معاصر براي نمايش فرستاده ميشوند؟
مظفري معتقد است: آنها بدون اعتماد کردن به نمايندههاي فضاي تجسمي حرکت کردند. درخواست تشکيل شدن يک شوراي تجسمي از وزير ارشاد، نهتنها خواسته انجمن هنرمندان نقاش، بلکه خواسته تمام انجمنها بود تا ما يکباره با اتفاقي مواجه نشويم که در جريان است، بلکه پيش از آن صحبت شود و بدانيم اين تصميمها بر چه اساسي گرفته ميشوند، اگر پيشنهادي داريم بگوييم و کسي به آن گوش دهد.
او تاکيد کرد: موضوع اين است که هيچکدام از اينها هنوز اتفاق نيفتاده و اميدواريم بتوانيم هرچه زودتر با وزير ملاقاتي داشته باشيم.
مظفري درباره نمايشگاه «مسافران برلين و رم» که در موزه هنرهاي معاصر تهران تا بعد از برگزاري انتخابات رياست جمهوري برپا خواهد بود و به گفته برگزارکنندگان، به نمايش آثاري ميپردازد که قرار بوده به آلمان و ايتاليا فرستاده شوند، گفت: اين خيلي خوب است، اينکه بالاخره به همه گفتند چه آثاري قرار بوده به آلمان و ايتاليا برود، حرکت مثبتي است، بهجز اينکه ممکن است درباره موضوع رفتن اين آثار مسائلي وجود داشته باشد، اما اين ميتواند کار مثبتي باشد. از طرفي در ايام نوروز فرصت مثبتي ايجاد شد تا هنردوستان و دانشجوياني که به تهران سفر داشتند، بتوانند آثار را ببينند.
رييس انجمن هنرمندان نقاش اظهار کرد: ما همراه برخي گالريداران و انجمنهاي ديگر، جلسهاي را سال گذشته با علي مرادخاني و مجيد ملانوروزي داشتيم و اعتراضهايمان را مطرح کرديم. اين صحبت مطرح شد که کمتر بوده که موزهاي ۶۰ عدد از آثار برجسته خود را به خارج از کشور بفرستد و اين اتفاق تا به حال نيفتاده و پيش از اين، تعداد محدودي آثار را ميفرستادند.
مظفري گفت: همه اين مسائل پس از موضوع واگذاري موزه هنرهاي معاصر تهران به بخش خصوصي مطرح شد و آن موضوع باعث شد که عدهاي متوجه شوند تصميمهايي گرفته ميشود که جامعه هنري در جريان آن نيست. پيش از آن، ما اصلا متوجه نميشديم چه آثاري ميرفت و برميگشت. اين باعث شد تا همه فکر کنند که بايد دقيقتر نسبت به اين موضوعها واکنش نشان دهند و اين گنجينه، يک گنجينه ملي است و فقط به ما يا موزه هنرهاي معاصر مربوط نميشود.
او با اعتقاد به اينکه ارتباطاتي مانند برگزاري نمايشگاههايي در خارج از کشور بسيار مفيد است، بيان کرد: از ابتداي انقلاب تا به حال، بارها آثار در خارج از کشور نمايش داده شده و برگشتهاند. در مورد اخير، تمام ماجرا از اينجا شکل گرفت که بدون توضيح کافي، صرفا براي اينکه ما به يک بودجهاي نياز داريم و اين کارها را ميفرستيم، اين پرسشها را مطرح کرد که چرا يکدفعه اين تعداد اثر؟ چرا در اين زمان؟ چرا به اين شکل؟
رييس انجمن هنرمندان نقاش تاکيد کرد: اين تبادلها کاملا در تمام دنيا مرسوم است و مشکلي هم نيست. در حال حاضر نيز اگر بگويند قراردادي که بستهايم که خيلي محکم است، مسئلهاي نيست؛ اما هيچ توضيح بيشتري به ما ندادند و هيچ اتفاقي رخ نداده است. ما نيز درباره اينکه چرا آثار به اروپا نرفت و چرا اين کار به امسال موکول شد، صحبتي نداشتهايم.
او در پاسخ به اين پرسش اگر دولت تغيير کند، سرنوشت اين کار به کجا ميرسد؟ اظهار کرد: اگر تغييراتي رخ دهد، قاعدتا خود دستاندرکاران تامل ميکنند و حالا نميتوانيم پيشبيني کنيم که چه اتفاقي ميافتد. اگر يک شوراي تجسمي وجود داشته باشد و آن شورا خيلي حسابشده و انتخابشده باشد، ميتواند برنامهريزي و سياستگذاري کند و زماني برسد که تغيير دولتها تاثيري روي اين موارد نداشته باشد.
مظفري افزود: اميدوارم کتاب گنجينه موزه هنرهاي معاصر تهران بهزودي منتشر و رونمايي شود و مسئولان در اين زمينه به قولهاي خود عمل کنند.
