فراخوان دیوارنگاری «دیوارهای کوچک شهر من»

با توجه به تجربه موفق بخش «دیوارهای کوچک شهر من» در طی دو دوره اخیر رویداد بهارستان، این بار سازمان زیباسازی بر آن است تا این تجربه را نه فقط در رویداد بهارستان که در طول سال جاری نیز تکرار نماید.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از روابط عمومی سازمان زیباسازی شهر تهران، به همین منظور با هدف فراهم نمودن زمینه ایده پردازی وخلق تجربه‌های جدید رنگی در منظر شهری، بسترسازی مناسب برای حضور فعال و بانشاط هنرمندان، تعامل با شهروندان و ارتقای سیما و منظر شهری از همه‌ هنرمندان با گرایش‌های مختلف هنرهای تجسمی اعم از نقاشان، هنرمندان تصویرگر، طراحان گرافیک و علاقمندان به هنرهای شهری دعوت می نماید در این رویداد شرکت نمایند.

رویکرد محوری: توسعه رنگ در فضای شهری تهران
محله‌ها، کوچه‌ها و خیابان‌های شهر پُر از دیوارهای کوچکی است که بوم‌های طبیعی برای خلق دیوارنگاره‌های صمیمی‌تر با مردم و عابران پیاده به ‌شمار می‌روند. سازمان زیباسازی می خواهد باز هم با استفاده از ظرفیت و توانمندی هنرمندان ساکن محلات و تأکید بر زمینه‌های فرهنگی محلات، دیوارهای کوچک گوشه گوشه‌ی شهر تهران را بر اساس شکل‌ و ماهیت طبیعی آن‌ها، بدون کم‌ترین دستکاری در ساختار موجود، به محل روایت‌های زیبا از زندگی تبدیل و هنر دیوارنگاری را در مویرگ‌های شهر جاری کند.
در این بخش همچون بخش دیو ارهای کوچک شهر من در رویداد بهارستان، امکان طراحی دیواره ها با حفظ ساختار و با رویکرد حرفه‌ای نقاشی فراهم است . با تأکید مجدد بر این که در هرحال و هرجا، حضور موثر رنگ در طراحی آثار مدنظر قرار گیرد.

هیأت داوران:
اعضای شورای هنری نقاشی دیواری، آقایان:
سعید روانبخش، حبیب اله صادقی، کمال(فضل اله) طباطبایی، کیانوش غریب پور، محمدرضا فیروزه ای

مقررات اختصاصی، ویژگی و محل آثار
o علاوه بر انتخاب دیوارهای گذرها، پیاده‌راه‌ها و خیابان های اصلی شهر، که از دیده شوندگی و مخاطب پذیری بالایی برخوردار هستند هنرمندان، می توانند سراغ دیوارهای کوچک در گوشه گوشه ی محله ها رفته و برای آنها ایده و طرح ارائه نمایند.
۱. همه‌ی دیوارهایی که به‌طور عرفی مصداق نام «دیوار کوچک» باشند، به طور میانگین دیوارهایی با ابعاد بین 40 تا 70 مترمربع، می‌تواند محل اجرای آثار هنرمندان باشد. البته با توجه به موقعیت و ارزش دیوارها، اندازه دیوار پیشنهادی می تواند کمتر یا بیشتر هم باشد که تصمیم گیری در مورد آن با شورای هنری خواهد بود.
۲. هنرمندان باید دیوار مورد نظر خود را شناسایی، عکاسی و طرح پیشنهادی خود را بر آن، جانمایی کنند. مهم است که طراحی آثار با کم‌ترین دستکاری و با توجه به ویژگی طبیعی و وضع موجود دیوارها پیش‌بینی شوند. یعنی هنرمند بتواند شکستگی‌ها، برآمدگی‌ها و زاویه‌های معماری دیوار را به‌عنوان فرصتی برای خلق اثر و جزء لاینف ک آن محاسبه کند. به زبان روشن‌تر، هنرمند باید برای یک دیوار مشخص با ویژگی‌های اختصاصی آن اثر خلق کند و دیوار را به مثابه‌ صفحه‌ی کاغذ یا بومی معمولی با ابعاد کلاسیک فرض نکند.
۳. در صورتی که برای یک دیوار، همزمان چند اثر از هنرمندان مختلف پیشنهاد شود، شورای هنری بهترین و مناسب‌ترین اثر را برای آن انتخاب خواهد کرد. در موارد خاص آثار منتخب با نظر شورای هنری می‌تواند در دو مکان مختلف اجرا شود.
4. نحوه قیمت گذاری آثار متعاقبا اعلام می شود.

مقررات عمومی
5. تیم‌های هنری مجازند دراین فراخوان شرکت کنند، به شرط آن‌که در تمامی مراحل ثبت‌نام و پس از آن، نماینده معرفی کنند. بدیهی است طرف حقوقی برگزارکننده، در تمامی مراحل اجرایی، اداری و مالی نماینده تیم هنری خواهد بود. رعایت حقوق بین اعضای تیم بر عهده‌ اعضای آن است و سازمان زیباسازی شهر تهران مسئولیتی در قبال مناسبات ایشان ندارد.
6. لازم است هنرمندان، تصویرها، طراحی‌ها، مستندات و ملحقات اجرایی خود را با کیفیت خواسته شده با وضوح کامل و بدون ابهام به دبیرخانه ارسال کنند. در غیر این‌صورت اثر از ورود به داوری اولیه محروم خواهد شد.
7. جلب رضایت مالکان خصوصی و کسب مجوز از نهادهای مدیریت شهر، یکی از مراحل قطعی در اجرای هنرهای شهری است که ممکن است به تغییر محل و مختصات اثر منجر شود. لازم است هنرمندان محترم با آگاهی به این واقعیت در این فراخوان شرکت کنند.
8. آثار منتخب ممکن است از نظر اقناع شورای هنری و هیأت انتخاب آثار، در بدو داوری اولیه پذیرفته، یا منوط به ویرایش و مشاوره‌ی شورای هنری شوند.
9. شورای هنری مختار است با همکاری هنرمند و با رعایت آداب و اخلاق حرفه‌ای، در ویرایش طرح‌ها، تکنیک، روش اجرا، مواد، ابزار و مانند آن ورود کند. شرط پذیرش نهایی طرح پیشنهادی، منوط به حصول نتیجه مطلوب در مرحله همفکری هنرمند و شورا خواهد بود.
۱0. ضمن به رسمیت شناختن و محترم شمردن پیشنهاد هنرمندان در جانمایی آثار، تعیین محل نهایی اجرا با برگزارکننده است.
۱1. آثار منتخب پس از بررسی‌های کارشناسی و توافق نهایی با هنرمند پس از طی مراحل و ضوابط اداری اجرا می‌شوند.
۱2. رعایت تمامی مقررات عرفی و حرفه‌ای در رویدادهای سازمان زیباسازی شهر تهران، به ویژه عدم تعارض با موازین اخلاقی و قانونی، الزامی است.
۱3 . رعایت حقوق مادی و معنوی پدیدآورندگان به‌طور قطع و جد مورد تأکید برگزارکننده است. احراز کپی بودن اثر در هر مرحله،
علاوه بر حذف اثر، مشمول محرومیت‌های دیگر در سایر رویدادها و فراخوان‌های سازمان زیباسازی شهر تهران نیز خواهد بود.
۱4. همه‌ موارد پیش‌بینی و اعلام نشده، بر اساس عرف حرفه‌ای در رویدادهای هنری و فراخوان‌های سازمان زیباسازی و منوط به تشخیص شورای هنری و تأیید و ابلاغ سازمان زیباسازی خواهد بود.
15. سازمان زیباسازی شهر تهران، حق استفاده و انتشار تصاویر آثار را در سایت‌ها، گروه‌های خبری و مجازی، کاتالوگ، کتاب و غیره دارد.

توصیه‌ها و الزام‌ها:
1. آثار با توجه به حداکثر دیده‌شوندگی و جلوه‌ بصری لازم در محیط شهر و با در نظر گرفتن تزاحم عوامل شهری طراحی شوند.
۲. طرح‌ و ایده‌ها بر مبنای اجرا با تکنیک رنگ و سایر تکنیک های دیوارنگاری طراحی شود.
۳. عملیات کارگاهی در محل نصب آثار با توجه به مقررات عمومی شهر و با رعایت مسائل زیست محیطی همراه باشد.
4. حضور و مشارکت مستقیم هنرمند درفرآیند اجرای اثر در فضای شهری مورد تأکید است.

مهلت ثبت‌نام و تحویل آثار:
هنرمندان گرامی توجه داشته باشند از زمان انتشار فراخوان تا آخر مهرماه سال جاری، می توانند از روز شنبه تا چهارشنبه هر هفته از ساعت 8 الی 13 طرح های خود را به دبیرخانه(اداره نقاشی دیواری) ارائه نمایند..ثبت نام و تحویل آثار، صرفا با مراجعه حضوری هنرمند انجام خواهد شد.
دبیرخانه در اولین فرصت پس از دریافت طرح های پیشنهادی ، آن ها را در جلسات هفتگی شورای هنری مطرح می نماید و آثار رسیده به صورت مستمر در این جلسات بررسی و داوری می شوند.

نحوه ارائه آثار:
الف. تکمیل فرم مشخصات هنرمند به صورت پرینت در ابعاد A4
ب. لی‌آوت طرح در فرم چیدمان و تحویل فایل JPEG آثار در ابعاد 50×70 سانتیمتر با وضوح dpi 200در قالب CD یا DVD
برای این فراخوان ارائه پرینت و پلات آثار لازم نیست.

1. برای دریافت فرم‌ ثبت نام و فرم چیدمان آثار کلیک کنید.
3. هنرمندان باید برای ثبت‌نام و تحویل آثار، شخصاً در محل دبیرخانه حاضر شوند و کلیه فرم ها باید توسط شخص هنرمند تکمیل و امضا شود.

نشانی و تلفن‌های دبیرخانه
میدان هفت تیر، ابتدای خیابان مفتح جنوبی، نبش کوچه شیرودی، سازمان زیباسازی شهر تهران، طبقه سوم، معاونت فرهنگی و هنرهای شهری، اداره نقاشی دیواری.
تلفن ها:
96044375
96044374
96044344

logo-samandehi