تجدید چاپ کتاب فلسفه هنر در عشق‌شناسی ملاصدرا

معرفی کتاب


کتاب فلسفه هنر در عشق‌شناسی ملاصدرا نوشته سیدمهدی امامی جمعه به چاپ سوم رسید.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از روابط عمومی فرهنگستان هنر، کتاب فلسفه هنر در عشق‌شناسی ملاصدرا نوشته سیدمهدی امامی جمعه توسط مؤسسه تالیف ترجمه و نشر آثار هنری (متن) تجدید چاپ شد. این كتاب در خصوص دیدگاه ملاصدرا درباره‌ هنر و عشق، در ده فصل تنظیم گردیده كه عبارت است از: فلسفه‌ اسلامی و راز پیوند عشق و هنر در ساحت ربوبی، ویژگی‌های نگاه ملاصدرا به هنر و زیبایی‌شناسی هنری، سه قاعده‌ اصلی در رویكرد وجودی ملاصدرا به هنر و زیبایی‌شناسی هنری، زیبایی‌شناسی بدیع ملاصدرا در عشق‌های عفیف انسانی، تصویر تمثیلی معشوق یا اثر هنری عاشق، التذاذ جنسی یا التذاد هنری و زیبایی‌شناسانه در عشق مجازی، آسیب‌شناسی عشق و مبانی فلسفی نقد هنر، مبانی هرمنوتیكی نقد هنر در عشق‌شناسی، ملاصدرا و جایگاه بیان‌گری در فلسفه نقد هنر و رنسانس هنری، نگارگری عصر صفوی و زیبایی‌شناسی صدرایی.

نگارنده برخی از نظریات ملاصدرا را در عشق و هنر و زیبایی‌شناسی چنین برمی‌شمارد: 1- در نگاه ملاصدرا هم طبیعت و هم آثار هنری، صنع لطیف و زیبایی‌شناسیك هستند. 2- هنر و اثر هنری انسان از دیدگاه ملاصدار این است كه چون خداوند هنرمند است و انسان را قایم مقام خویش در همه‌ اسماء قرار داده، بنابراین اراده كرده است كه انسان نیز هنرمند باشد. 3- از نظر ملاصدرا مراتب خاصی از عشق می‌تواند با هنر یا زیبایی‌شناسی در صنایع لطیف، نسبت داشته باشد. به طور كلی آن مراتب خاصی از عشق كه ملازم با خلق صورت و صورت‌پردازی‌اند، واجد چنین نسبتی هستند. 4- ارزش هنر، صنایع لطیفه و زیبایی‌شناسی هنری از نظر ملاصدرا از آن جهت است كه این موارد، وجوه زیبایی‌شناختی حقیقت را آشكار و انگیزه‌ لازم را برای تحقق آن زیبایی‌ها فراهم می‌كند. هنری كه زمینه‌ شدن را فراهم می‌كند، بسیار فراتر از احساس است. 5- استحسان و تمثل دو وجه مشترك عشق مجازی نفسانی و زیبایی‌شناسی در صنایع لطیفه است و همین دو وجه اشتراك در چشم‌انداز ملاصدرا پیوند بین عشق عفیف و صنایع لطیفه را برقرار كرده است. 6- عاشق و خیال عاشق در مشاهدات اولیه، منفعل است و تصاویر حاصله از مشاهدات، صرفاً انعكاسی از بیرون به درون هستند. اما از مرحله‌ای از مسیر عشق كه ملاصدرا از آن به انظار متوارد، تعبیر كرده است، ابتكارات و فعالیت‌های عاشق شروع و تا مرحله‌ تمثیل پیش می‌رود. 7- شدت عشق و لذت به مراتب حضور صورت جمال و زیبایی بستگی دارد. ملاصدرا حضور صورت و زیبایی را در سه مرتبه‌ی تمثل خیالی، تمثل حسی و شهود اشراقی می‌داند.

چاپ سوم کتاب فلسفه هنر در عشق‌شناسی ملاصدرا در شمارگان 500 نسخه، 316 صفحه و بهای 37000 تومان توسط مؤسسه متن منتشر شد.

علاقه‌مندان می‌توانند این كتاب را از كتاب‌فروشی فرهنگستان هنر به نشانی خیابان ولی‌عصر(عج)، پایین‌تر از چهارراه طالقانی، شماره 1550 تهیه نمایند.

logo-samandehi