تاثیر عضویت درشبكه های اجتماعی(تلگرام) برعملكرد هنرمندان نقاش (بخش نهم)


با توجه به موضوع تحقیق که بررسی تاثیرعضویت درشبكه های اجتماعی(تلگرام) بر عملكرد هنرمندان نقاش، دوازده فرضیه ی مورد نظر پژوهش به اثابت رسیده است.

یافته های تحقیق عبارت اند از:

یافته های توصیفی:

بررسی و تجزیه و تحلیل داده ها و اطلاعات جامعه ی آماری تحقیق، نشان می دهد که میانگین سنی مخاطبان هنر نقاشی 28.97 سال می باشد. زنان با بیشترین فراوانی یعنی حدود 67 درصد و مردان با فراوانی کم تر یعنی 33 درصد از جامعه ی آماری ما را تشکیل می دهند. حدود 58.2 درصد جامعه آماری، مجرد و 41.8 درصد متأهل می باشند. بر اساس آمار بدست آمده حدود 53.2 درصد مخاطبان هنر نقاشی دارای تحصیلات لیسانس و 24.17 فوق لیسانس و دکتری می باشند. این آمار نشان می دهد بیشتر مخاطبان مد نظر ما دارای تحصیلات دانشگاهی هستند. از آن جایی که جامعه آماری ما، اعضای انجمن نقاشان ایران می‌باشند، داده های بدست آمده از میزان مراجعه به سایت انجمن نقاشان، بیانگر این است که 34.5 درصد مخاطبان هر دو هفته یک بار به سایت انجمن نقاشان مراجعه می‌نمایند و پاسخگویانی که در هفته یک بار به سایت انجمن نقاشان مراجعه می‌نمایند با فاصله کمی یعنی 33.8 درصد در رتبه ی دوم قرار می‌گیرند. همچنین 23.8 درصد پاسخگویان هفته ای سه بار و 7.9 درصد از پاسخگویان هرروز به سایت انجمن نقاشان مراجعه می‌نمایند.

در خصوص رابطه سبک نقاشی با گروه های شبکه‌های اجتماعی بیشتر پاسخگویان گزینه های زیاد و خیلی زیاد را انتخاب نمودند (66 درصد). همچنین تنها 4 نفر گزینه متوسط را انتخاب نموده اند.

در خصوص منبع مورد استفاده جهت شرکت در نمایشگاه های نقاشی بیشتر پاسخگویان(50.6 درصد) ازمنبع تلگرام، همچنین حدود 33 درصد از پاسخگویان از پیشنهاد دوستان، استفاده می کنند. نکته قابل توجه در داده های بدست آمده این است که منبع تلویزیون نقش بسیار کمی(حدود 2 درصد) را در منابع مورد توجه جهت شرکت در نمایشگاه های نقاشی ایفا می کنند.

در خصوص نظر اعضای خانواده در باره عضویت در گروه های شبکه های اجتماعی (26.73 درصد) خیلی زیاد و 7.32 درصد گزینه زیاد را انتخاب نموده اند. و این نشان می‌دهد تقریبا نیمی از خانواده‌ها با عضویت اعضای خانواده در گروه های شبکه‌های اجتماعی موافق نیستند.

طبق آمار بدست آمده بیشتر پاسخگویان از تلگرام استفاده می کنند(67.7 درصد). همچنین پاسخگویانی که بیشتر از وایبر و لاین استفاده می کنند، کم ترین تعداد و 6 درصد کل را شامل می شوند. از داده‌های بدست آمده می توانیم به این نتیجه برسیم که در حال حاضر شبکه اجتماعی تلگرام پرمخاطب‌ترین شبکه‌های اجتماعی در بین هنرمندان نقاش هستند و حدود 68 درصد از میان پاسخگویان، طرفدار آن هستند. همچنین بیشتر پاسخگویان از 5 تا 7 ساعت در روز، از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند (53.47درصد). همچنین پاسخگویانی که کم تر از 1 ساعت از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، با 4.39 درصد کمترین تعداد از پاسخگویان را شامل می شوند. بر اساس داده‌های بدست آمده 71.77 درصد هنرمندان نقاش در طول روز بیشتر از 5 ساعت از شبکه‌های اجتماعی استفاده می کنند. همچنین مشاهده می‌شود 88 درصد از پاسخگویان در شبکه‌های اجتماعی مرتبط با هنر نقاشی عضو هستند و تنها 12 درصد آنها در شبکه‌های اجتماعی مرتبط با هنر نقاشی عضو نیستند.

طبق نظر مخاطبان مهم ترین ملاک آن ها در مورد شبکه‌ی اجتماعی ایده آل به ترتیب ویژگی سرعت بالا را مهمترین ملاک در مورد شبکه‌های اجتماعی می دانند(65.93 درصد). همچنین عدم احتمال فیلترینگ، مقوله ای است که دومین ملاک مهم شبکه‌های اجتماعی ایده آل، در نظر پاسخگویان می‌باشد (حدود 64.1 درصد). و امنیت بالا سومین ملاک مهم شبکه‌های اجتماعی ایده آل می باشد.

طبق آمار بدست آمده میزان تمایل پاسخگویان به عضو نمودن دوستانشان در گروه های شبکه‌های اجتماعی، در نسبت زیاد 49.7 درصد و در نسبت خیلی زیاد 21.5 درصد می باشد. بر اساس داده های بدست آمده حدود 71 درصد هنرمندان، تمایل فراوانی در عضو نمودن دوستانشان در گروه های نقاشی شبکه‌های اجتماعی، دارند.

پاسخگویان در نسبت میزان توجه زیاد 44.6 درصد و در نسبت میزان توجه خیلی زیاد 29.5 درصد، به خود اختصاص داده اند. بر اساس داده های بدست آمده به این نتیجه می رسیم که حدود 70 درصد هنرمندان نقاش توجه فراوانی به عکس ها و پوستر های نمایشگاه های نقاشی می کنند.

آمار بدست آمده نشان دهنده ی این است که تعداد پاسخگویانی که به مقدار زیاد به کیفیت شبکه‌های اجتماعی که در آن عضو هستند، توجه می کنند 44.6 درصد و کسانی که خیلی زیاد توجه می‌کنند 33.8 درصد می باشند. کسانی به مقدار کم به کیفیت شبکه‌های اجتماعی که در آن عضو هستند توجه دارند، حدود 4 درصد می باشند. بر اساس داده های بدست آمده حدود 78 درصد هنرمندان نقاش به میزان زیادی به شبکه‌های اجتماعی که در آن عضو هستند توجه می کنند.

همچنین آمار بدست آمده نشان دهنده این است که تعداد پاسخگویانی که به مقدار زیاد به نقد‌ها درباره نمایشگاه های نقاشی در گروه های شبکه‌های اجتماعی که در آن عضو هستند منتشر می‌شود، اهمیت می دهند 48.2 درصد و کسانی که خیلی زیاد اهمیت می دهند 16.5 درصد می باشند. کسانی به مقدار کم به نقد ها و تعاریف، درباره ی خبر برگزاری نمایشگاه که در گروه های شبکه‌های اجتماعی که در آن عضو هستند منتشر می شود، اهمیت می دهند، حدود 9 درصد و کسانی که به مقدار متوسط اهمیت می دهند، 26.6 درصد می باشند. بر اساس داده های بدست آمده حدود 65 درصد هنرمندان نقاش به نقد ها و تعاریف، درباره ی خبر برگزاری نمایشگاه که در گروه های شبکه‌های اجتماعی که در آن عضو هستند منتشر می شود، اهمیت می دهند. تعداد پاسخگویانی که به مقدار زیاد به حضور افراد سرشناس و مشهور (هنرمندان نقاش و...) در گروه های نقاشی شبکه‌های اجتماعی توجه می کنند 47.5 درصد و کسانی که خیلی زیاد توجه می کنند 26.6 درصد می باشند. کسانی به مقدار کم به حضور افراد سرشناس و مشهور (هنرمندان نقاش و...) در گروه های نقاشی شبکه‌های اجتماعی توجه می کنند، حدود 8 درصد و کسانی که به مقدار خیلی کم توجه می کنند 1.4 درصد و کسانی که به میزان متوسط توجه می‌کنند 16.5 درصد می‌باشند.

تعداد پاسخگویانی که به مقدار زیاد به تشویق دوستانشان به شرکت در نمایشگاه های نقاشی مورد‌پسندشان، در شبکه‌های اجتماعی تمایل دارند، 44.6 درصد و کسانی که خیلی زیاد تمایل دارند 26.6 درصد می باشند. کسانی به مقدار کم به تشویق دوستانشان به شرکت در نمایشگاه های نقاشی مورد پسندشان، در شبکه‌های اجتماعی تمایل دارند، 5 درصد و کسانی که به مقدار خیلی کم تمایل دارند 0.7 درصد و کسانی که به میزان متوسط تمایل دارند 32 درصد می باشند. بر اساس داده های بدست آمده حدود 71 درصد مخاطبان هنر نقاشی مقدار زیادی به تشویق دوستانشان به شرکت در نمایشگاه‌های نقاشی مورد پسندشان، در شبکه‌های اجتماعی تمایل دارند.

تعداد پاسخگویانی که به مقدار زیاد به یادداشت ها و متون نوشته شده در شبکه‌های اجتماعی مورد علاقه ی آن ها نشسته اند، توجه می کنند 52.5 درصد و کسانی که خیلی زیاد توجه دارند 20.9 درصد می باشند. کسانی به مقدار کم به یادداشت ها و متون نوشته شده در شبکه‌های اجتماعی توسط افرادی که به گالری های نقاشه رفته اند، توجه می کنند، 4.3 درصد و کسانی که به مقدار خیلی کم توجه می کنند 0.7 درصد و کسانی که به میزان متوسط توجه می کنند 21.5 درصد می باشند.

مهمترین مزیت استفاده از شبکه‌های اجتماعی از نگاه هنرمندان نقاش، سرعت انتقال پیام (19.7 درصد) است. همچنین مزیت هایی از جمله دسترسی آسان مخاطبان به محتوا (17.7 درصد) و گستردگی دایره مخاطبان این شبکه‌ها (16.3 درصد) و تعامل پویا بین افراد و اعضای گروه های شبکه‌های اجتماعی (15.4درصد) و امکان ایجاد مکالمه ی چند نفری به صورت هم زمان (15.4 درصد) و عدم پرداخت هزینه جهت ارتباط (14.9 درصد) و سایر موارد (0.5 درصد)، به ترتیب در اولویت های بعدی هنرمندان نقاش قرار می گیرند.

2-1-5. یافته های تبیینی:

1) نتیجه گیری در خصوص فرضیه اول:

به نظر می‌رسد شبکه‌ی اجتماعی تلگرام نسبت به تبلیغات رسانهای در جذب هنرمندان نقاش مؤثرتر و موفقتر ظاهر می شوند دهد با توجه به میزان ارزش کندال تاوسی و سطح معناداری بدست آمده كه کمتر از 0/05 می باشد؛ بین دو متغیر شبکه‌ی اجتماعی تلگرام نسبت به تبلیغات رسانهای در جذب هنرمندان نقاش مؤثرتر و موفقتر ظاهر می شوند رابطه معناداری وجود دارد. فرض اینکه شبکه‌ی اجتماعی تلگرام نسبت به تبلیغات رسانهای در جذب هنرمندان نقاش مؤثرتر و موفقتر ظاهر می شوند،پذیرفته می‌شود. بنابر این درستی فرضیه ی اول ما اثبات می گردد.

2) نتیجه گیری در خصوص فرضیه دوم:

به نظر می رسد حضور افراد مشهود (پیشکسوت هنر–نامدار) و شناخته شده در گروه های تشکیل شده توسط عوامل تولید هر پروژه در شبکه‌ی اجتماعی تلگرام در جلب نظر هر چه بیشتر مخاطبان و هنرمندان مؤثر واقع شوند.

دراین فرضیه چنانچه درصد مشاهده شده بزرگتر یا مساوی درصد آزمون باشد مستقیماً فرضیه صفر را می پذیریم. در غیراین صورت، به سطح معنی داری (sig) نگاه می كنیم. اگر بیشتر از 5% شده باشد فرضیه صفر تأیید می گردد. در جدول اول مقدار OP مساوی 7% شده است و مقدار Sigهم کوچكتر از 5% شده است لذا فرضیه صفر رد و فرضیه یک تأیید می گردد. یعنی حضور افراد مشهور (پیشکسوت هنر–نامدار و..) و شناخته شده در گروه هایی تشکیل شده هر پروژه در شبکه‌های اجتماعی می تواند در جلب نظر هر چه بیشتر مخاطبان مؤثر واقع شوند. بنابر این درستی فرضیه ی دوم ما اثبات می گردد.

3) نتیجه گیری در خصوص فرضیه سوم:

به نظر میرسد شبکه‌ی اجتماعی تلگرام در بین شبکههای اجتماعی موردنظر تحقیق بیشترین نقش را در جذب مخاطبان ایفا میکنند. دراین فرضیه با توجه به میزان ارزش کندال تاوسی و سطح معناداری بدست آمده كه کمتر از 0/05 می باشد؛ با توجه به وجود رابطه معنادار بین دو متغیر میزان استفاده شبکه اجتماعی تلگرام در بین شبکههای اجتماعی مورد نظر تحقیق بیشترین نقش را در جذب مخاطبان ایفا میکنند و با توجه به اینکه شبکه اجتماعی تلگرام به مراتب از فراوانی بیشتری نسبت به سایر شبکه‌های اجتماعی برخوردار است، می توان نتیجه گرفت شبکه اجتماعی تلگرام در بین شبکه‌های اجتماعی مورد نظر تحقیق بیشترین نقش را در جذب مخاطب دارد. بنابراین درستی فرضیه سوم ما اثبات می گردد.

4) نتیجه گیری در خصوص فرضیه چهارم:

به نظر می رسد نقد پیرامون نمایشگاه ها در شبکه‌ی اجتماعی تلگرام نقش اساسی در عملکرد هنرمندان دارند. دراین فرضیه اگر درصد مشاهده شده بزرگتر یا مساوی درصد آزمون باشد مستقیماً فرضیه صفر را می پذیریم. در غیراین صورت، به سطح معنی داری (sig) نگاه می كنیم. اگر بیشتر از 5% شده باشد فرضیه صفر تأیید می گردد.در جدول اول مقدار OP کوچكتر از 70% شده است و مقدار Sig هم کوچكتر از 5% شده است لذا فرضیه صفر رد و فرضیه یک تأیید می گردد. یعنی نقد و بحث پیرامون نمایشگاه ها در شبکه‌های اجتماعی نقش اساسی در عملکرد هنرمندان نقاش دارد. بنابر این درستی فرضیه ی چهارم ما اثبات می گردد

5) نتیجه گیری در خصوص فرضیه پنجم:

به نظر می رسد بین میزان استفاده از شبکه‌ی اجتماعی تلگرام توسط مخاطبین گالری ها و میزان رفتن آن ها به نمایشگاه رابطه وجود دارد. دراین فرضیه با توجه به میزان ارزش کندال تاوسی و سطح معناداری بدست آمده كه کمتر از 0/05 می باشد؛ بین دو متغیر میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی توسط مخاطبین گالری ها و میزان رفتن آن ها به نمایشگاه رابطه معناداری وجود دارد. بدین ترتیب فرض صفر (مبنی بر اینکه بین میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی توسط مخاطبین گالری ها و میزان رفتن آن ها به نمایشگاه رابطه وجود ندارد) رد می شود و فرض خلاف (مبنی بر اینکه بین میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی توسط مخاطبین مخاطبین و میزان رفتن آن ها به نمایشگاه رابطه وجود دارد) پذیرفته می¬شود. بنابر این درستی فرضیه ی پنجم ما اثبات می گردد.

6) نتیجه گیری در خصوص فرضیه ششم:

به نظر می رسد مخاطبان هنر نقاشی برای انتخاب نمایشگاه های موردنظر خود بیشتر در اینترنت و از طریق دوستان و اطرافیان استفاده می کنند. دراین فرضیه چنانچه درصد مشاهده شده بزرگتر یا مساوی درصد آزمون باشد مستقیماً فرضیه صفر را می پذیریم. در غیراین صورت، به سطح معنی داری (sig) نگاه می كنیم. اگر بیشتر از 5% شده باشد فرضیه صفر تأیید می گردد. در جدول اول مقدار OP مساوی 70% شده است و مقدار Sig هم کوچكتر از 5% شده است لذا فرضیه صفر رد و فرضیه یک تأیید می‌گردد. می‌توان نتیجه گرفت مخاطبان هنر نقاشی برای انتخاب نمایشگاه مورد نظر خود، بیشتر از اینترنت و از طریق دوستان و اطرافیان استفاده می کنند. بنابر این درستی فرضیه ی ششم ما اثبات می‌گردد.

7) نتیجه گیری در خصوص فرضیه هفتم:

به نظر می رسد مخاطبان آثار هنری و هنرمندان پس از لذت بردن از دیدن نمایشگاه های خوب، آن را از طریق شبکه‌ی اجتماعی تلگرام به سایر دوستان خود پیشنهاد می کنند. باتوجه به میزان سطح معناداری به دست آمده 000/0=sig کمتر از 0/05 خطا می¬باشد که با 95 درصد اطمینان می توان گفت فرضیه صفر رد و فرضیه یک تأیید می گردد. یعنی مخاطبان آثار هنری و هنرمندان پس از لذت بردن از دیدن نمایشگاه‌های خوب، آن را از طریق شبکه‌ی اجتماعی تلگرام به سایر دوستان خود پیشنهاد می‌کنند. بنابراین درستی فرضیه‌ی هفتم ما اثبات می گردد.

8) نتیجه گیری در خصوص فرضیه هشتم:

با توجه به اینکه 0/05 =α > 00/0= سطح معنی¬دار بودن (4/101> )، فرضیه H0 رد می‌شود. یعنی در سطح 0/05 =α بین جنسیت افراد پاسخگو و میزان مراجعه به سایت انجمن نقاشان رابطه معناداری وجود دارد.

9) نتیجه گیری در خصوص فرضیه نهم:

با توجه به اینکه 0/05 =α > 00/0= سطح معنی¬دار بودن (4/311> )، فرضیه H0 رد می‌شود. یعنی در سطح 0/05 =αبین میزان سن مخاطبان و عضویت در شبكه های اجتماعی رابطه معناداری وجود دارد

10) نتیجه گیری در خصوص فرضیه دهم:

با توجه به اینکه 0/05 =α > 00/0= سطح معنی¬دار بودن (4/88> )، فرضیه H0 رد می‌شود. یعنی در سطح 0/05 =αبین جنسیت پاسخگویان و میزان استفاده از شبكه های اجتماعی رابطه وجود دارد.

11) نتیجه گیری در خصوص فرضیه یازدهم:

با توجه به اینکه 0/05 =α > 00/0= سطح معنی¬دار بودن (4/782> )، فرضیه H0 رد می‌شود. یعنی در سطح 0/05 =α بین عضویت پاسخگو در شبكه های اجتماعی هنر نقاشی و ملاك‌های او رابطه معناداری وجود دارد .

12) نتیجه گیری در خصوص فرضیه دوازدهم:

با توجه به اینکه 0/05 =α > 00/0= سطح معنی¬دار بودن (4/101> )، فرضیه H0 رد می‌شود. یعنی در سطح 0/05 =αبین نظر پاسخگودر مورد مزیت های استفاده از شبكه های اجتماعی و جنسیت آنان رابطه معناداری وجود دارد.

3-5. نتیجه گیری:

در حال حاضر اینترنت و شبکه‌های اجتماعی به صورت همسو با رسانه های جمعی و به طور کلی با مقولات جامعه‌ی توده‌ای در حال حرکت اند و به نوعی مکمل آن ها محسوب می گردند. بر اساس گفته مهدی‌زاده (1384) کاربران اینترنتی از جمله مخاطبان شبکه‌های اجتماعی به مثابه مخاطبان عامل به شمار می‌روند که می توانند بر اساس میل و خواسته و سلیقه ی شان به محتوای مورد نظرشان رجوع کنند.

طبق آمار بدست آمده از این پژوهش، مخاطبان هنر نقاشی به طور متوسط، بیشتر از 5 ساعت در طول روز از شبکه‌های اجتماعی استفاده می کنند که این امر مربوط به ویژگی های مهم شبکه‌های اجتماعی از جمله سرعت انتقال پیام می شود. طبق نظریه ی جامعه‌ی اطلاعاتی دانیل بل یکی از ویژگی‌های استفاده از شبکه‌های اجتماعی، افزایش درآمد ها از طریق پیام رسانی رایگان است. اکثر برگزارگنندگان نمایشگاه های نقاشی به دنبال کم هزینه ترین کانال، جهت تبلیغات و بازاریابی هستند و همگی توان اقتصادی لازم مبنی بر سفارش تیزر در شبکه‌های تلویزیونی و بیلبورد در خیابان های شهر و آگهی در مطبوعات را ندارند. بنابراین این افراد سوق داده می شوند به کانالی که کم هزینه ترین باشد و بیشترین بازخورد را برایشان به ارمغان بیاورد و این همان ویژگی دیگری است که بل از آن به عنوان عقلانیت به معنای کاربرد منابع با حداقل هزینه و تلاش و انجام دقیق ترین پیش بینی درباره جهت گیری اقتصادی و اجتماعی، یاد می‌کند. این امر نشان دهنده ی یکی از تفاوت های اصلی جامعه توده ای و جامعه ی شبکه ای است. بر اساس این تفاوت در جامعه ی شبکه ای، مقوله ی اقتصاد به صورت سرمایه‌داری جمعی است و شکاف طبقاتی از بین می رود ولی در جامعه ی توده ای مقوله ی اقتصاد، سرمایه داری سازمانی است و نظام سلسله مراتبی وجود دارد. با توجه به این که در رسانه های جمعی از جمله تلویزیون، آنگونه که باید و شاید به مقوله ی هنر نقاشی پرداخته نمی شود و هزینه ی تبلیغات در شبکه‌های تلویزیونی بسیار بالا است، این رسانه ها جایشان را به فضای مجازی می دهند.

بر اساس گفته‌ی کاستلز (1385) شبکه‌ها ساختارهای بازی هستند که می‌توانند بدون هیچ محدودیتی گسترش یابند و نقاط شاخص جدیدی را در درون خود پذیرا شوند و تا زمانی که این نقاط توانایی ارتباط در شبکه را داشته باشند، یعنی مادامی که رمز های ارتباطی مشترک داشته باشند، این تعامل ادامه دارد. بر اساس این تعریف کاستلز، افراد تا زمانی که پیرامون اجرا ها در شبکه‌های اجتماعی به صحبت و تعامل می پردازند، این زنجیره ارتباطی قطع نمی شود. نکته ای که در استفاده افراد از شبکه‌های اجتماعی مؤثر است، این است که در شبکه‌های اجتماعی محدودیت کمتری برای کنترل و سانسور وجود دارد و بر اساس آن هیچگونه جلوگیری از انتشار مطالب وجود ندارد؛ در صورتی که در مفهوم جامعه ی توده ای مقوله ی محدودیت و کنترل، بسیار بالا و قابل توجه و تأکید و بر مبنای سیاست‌گزاری سازمانی است. بر مبنای تحلیل های انجام گرفته شده، شبکه‌ی اجتماعی تلگرام نقش قابل توجهی در جذب مخاطبان دارد. از ویژگی های قابل توجه این شبکه‌ی اجتماعی، اشتراک گذاری متون و نوشته ها و از همه مهم تر عکس‌ها و پوستر های نمایشگاه ها و لینک دهی به پروفایل های گروه ها و افراد سرشناس نقاش است، که بر مبنای اطلاعات بدست آمده، مخاطبان توجه بسیاری به اسناد دیداری از جمله عکس های اجراها و پوسترهای آنها دارند. بر خلاف آمار منتشر شده از سایت الکسا که وایبر را به عنوان اولین شبکه‌ی اجتماعی مورد استفاده کاربران ایرانی اعلام کرده است، در حال حاضر، مخاطبان هنر نقاشی از تلگرام بیشتر استفاده می‌نمایند.

با توجه به نظریه جامعه شبکه‌ای که بُعد زمان و مکان را در روند ارتباط بین افراد کم رنگ نشان می دهد و در جامعه توده‌ای حضور افراد فیزیکی است و بیشتر درونی است تا بیرونی، اما جامعه شبکه‌ای زمانمند و محیط مند نیست و نوع روابط محلی جهانی وجود دارد و این امر همان ویژگی دیگری است که بل از آن به عنوان تغییر درک مقوله زمان و مکان یاد می‌کند و بر این اساس شبکه‌های اجتماعی توانسته اند محدویت هایی پیش روی کاربران را کاهش دهند. بر اساس گفته شکرخواه (1386) که سطح چهارم دوسویگی را تسهیل ارتباطات بین فردی می داند، استفاده از شبکه‌های اجتماعی توسط علاقه مندان هنر نقاشی به مراتب بیشتر از رسانه های جمعی مثل تلویزیون و مطبوعات است و این امر تحت تأثیر کارکرد های شبکه‌های اجتماعی مجازی است که بر مبنای این خصلت شبکه‌های اجتماعی، گروه های هنر نقاشی جهت تبلیغ و بازاریابی و جذب مخاطبان، شکل می‌گیرند. از آن جا که در جامعه شبکه ای ارتباطات رو در رو از بسیاری جهات به عنوان مهم ترین نوع ارتباط محسوب می شود، تمایل زیاد مخاطبان به تشویق دیگران پیرامون عضویت درشبکه‌های اجتماعی دیده شده، بسیار در عملکرد مخاطبان تأثیر می گذارد. این امر می تواند خارج از محیط شبکه‌های اجتماعی نیز انجام شود ولی در هر صورت این نوع ارتباط به تدریج تا اندازه ای توسط ارتباطات رسانه‌ای جایگزین و تکمیل می شود و انواع کثیری از رسانه های ارتباطی میان فردی و جمعی برای این منظور مورد استفاده قرار می گیرد.

بر اساس گفته ی ون دایک (1999) رسانه های پخش جمعی که همه را تحت پوشش قرار می‌دهند به وسیله رسانه های تعاملی نروکست (پخش برای مخاطبان محدود و گزینش شده)، پشتیبانی و نیز تا حدی جایگزین می شوند. این ها به تشکیل گروه های جدید ارتباطی از انواع ارتباطات میان فردی گرفته تا ارتباطات جمعی مانند چت، گروه‌های پیام فوری، تیم های مجازی در کار و جمعیت های مجازی براساس علاقمندی منجر خواهد شد و در نهایت اجتماعات مجازی به اجتماعات فیزیک جامعه شبکه ای افزوده می شوند. طبق بررسی‌های صورت گرفته در این پژوهش به این نتیجه نیز دست می یابیم که حضور افراد مشهور و شناخته شده در گروه های تشکیل شده توسط برگزارکنندگان نمایشگاه‌های نقاشی در شبکه‌های اجتماعی، می تواند در جلب نظر هر چه بیشتر مخاطبان مؤثر واقع شوند و از دیگر نتایج این پژوهش می توان به این عوامل اشاره نمود که نقد پیرامون نمایشگاه ها در شبکه‌های اجتماعی، نقش اساسی در عملکرد مخاطبان هنرنقاشی دارند. همچنین بین میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی توسط علاقه مندان هنر نقاشی و میزان رفتن آن ها به نمایشگا های نقاشی رابطه وجود دارد.

4-5. مشکلات و محدودیت های انجام تحقیق:

در این پژوهش مانند پژوهش های دیگر، محدودیت هایی وجود داشته که به مهمترین آن ها اشاره می‌کنیم:

- عدم آشنایی برخی از افراد در جامعه ی آماری پژوهش، با پرسشنامه های آنلاین.

- عدم تحقیقات در زمینه ی موضوع پژوهش و کمبود منابع لازم.

5-5 راهکار های راهبردی:

نتیجه پژوهش حاضر نشان دهنده ی این است که در زمینه ی تبلیغات و جذب مخاطب، شبکه‌های اجتماعی و تعامل بین افراد در این شبکه‌ها به مراتب می توانند موفق تر از تبلیغات گسترده در رسانه‌های جمعی، ظاهر شوند. از این رو پیشنهاد می گردد که تئوریسین های تبلیغاتی برای هر چه بیشتر نتیجه گرفتن در جذب مخاطب، از شبکه‌های اجتماعی و تأثیر آن ها بر روی مخاطبان غافل نمانند.

با توجه به اطلاعات بدست آمده از تحقیق حاضر می توان این موارد را به نقاشانی که قصد انجام تبلیغات موفق و مؤثر برای برگزاری نمایشگاه های خود دارند، پیشنهاد داد:

1- از شبکه‌ی اجتماعی تلگرام برای اطلاع رسانی پیرامون اجراهای خود استفاده کنند. به طوری که با ساختن پروفایل مخصوص به نام نمایش مورد نظر و دنبال نمودن صفحات افراد سرشناس و مشهور و صفحات مخصوص اطلاع رسانی نقاشی و گذاشتن عکس ها و پوستر نمایشگاه و به روزرسانی سریع پروفایل، مخاطبان زیادی را نسبت به برگزاری نمایشگاه مطلع سازند.

2- ساختن گروه و عضو نمودن اطرافیان خود در شبکه‌ی اجتماعی تلگرام و گذاشتن عکس های اجراها و پوستر آن ها و نیز گذاشتن نظرات و تعاریف و نقد های پیرامون اجرای مورد نظر و عضو نمودن افراد سرشناس، می تواند در جذب هر چه بیشتر مخاطبان تأثیر بگذارد.

3- سعی نمایند مخاطبانی که در گروه های نقاشی که در شبکه‌های اجتماعی ایجاد نموده اند عضو هستند را نسبت به برگزاری نمایشگاه به چالش بکشند و از افرادی که ازآن بازدید نموده اند، پیرامون نمایش سؤال بپرسند و از آن ها نظرخواهی کنند.

4- برای عضو کردن افراد در گروه های نقاشی که در شبکه‌های اجتماعی ساخته اند، بیشتر از بین هنرمندان صاحب سبک و مشهور انتخاب شوند.

5- لینک خبر هایی که در خبرگزاری ها پیرامون نمایشگاه های نقاشی درج شده است را در شبکه‌های اجتماعی مذکور وارد نمایند تا در دسترس همه ی اعضای گروه قرار گیرد.

6- سعی نمایند گروه های نقاشی که در شبکه‌های اجتماعی ساخته اند را در طول روز چندین بار به روز نمایند.

1. منابع فارسی

1) اکبرزاده جهرمی، ج. (1388). تلویزیون تعاملی و موانع راه اندازی آن در ایران. فصل نامه پژوهش‌های ارتباطی. سال شانزدهم (شماره 3)، صفحه 63-37

2) برات دستجردی، ن. و صیادی، س. (1391). بررسی رابطه بین استفاده از شبكه های اجتماعی بر اعتیاد به اینترنت و افسردگی در دانشجویان دانشگا ههای پیام نور شهر اصفهان. مجله تحقیقات علوم رفتاری (1391 :10) 332.

3) جهرمی، ب. و خانیكی، ه. و ذکایی، م. س. (1392). رسانه های اجتماعی و سازمان های رسانه‌ای: بررسی سیاستگذاری و مصرف فیسبوک در مواجهه با رسانه ملی. فصلنامه پژوهش های ارتباطی. 20 (3.)80- 59

4) چلبی، م. (1377). روش تحقیق در علوم اجتماعی. گروه جامعه شناسی، دانشگاه شهید بهشتی.

5) حافظ نیا، م. ر. (1382). مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی. تهران: انتشارا ت سمت، چاپ هشتم.

6) حیدری، ح. و شاوردی، ت. (1392). شبكه های اجتماعی مجازی و قومیت؛ فرصت ها و تهدید‌های پیش رو. فصلنامه پژوهش های ارتباطی. 20 (4 .)64- 37

7) خلیلی آذر، ه. (1392). شناخت ویژگی های شبكه های اجتماعی و اثرات آنها بر روابط بین فردی نوجوانان. فصلنامه پژوهش های ارتباطی. 20 (3 .)181- 155

8) درودی، ف. (1393). تحلیلی از وضعیت شبكه های اجتماعی. علوم اجتماعی. (75 .)74- 71

9) دونزباخ، و. (1390). دانشنامه بین المللی ارتباطات. ویراسته فارسی مسعود کوثری و حسن بشیر. تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق (ع).

10) ذو الفقاری، ع. و حجازی، س. و رازی، س.(بی.تا). مقایسه کارکرد شبكه های اجتماعی در سبک زندگی در دو تمدن اسلامی-ایرانی و غربی. ره آورد نور. (44). 21-14

11) -رئوف، م. (1393). چالش ها و فرصت های فراروی کاربران در شبكه های اجتماعی در سطوح مختلف

12) زارع رواسان، ا. و روحانی، س. و نصرتی سنزیق، ف. (1393). شبكه های اجتماعی چالش ها و فرصت‌ها و جایگاه آن در آموزش عالی. فناوری اطلاعات. (97). 91- 83

13) ساداتی، س. ن و کوهی، ا. (1392). بررسی تاثیر شبكه های اجتماعی بر استفاده از رسانه های سنتی. فصلنامه پژوهش‌های ارتباطی. 20 (4). 86- 65

14) سرفرازی، م. (1391). اینترنت یا تلویزیون؟ مسأله این است... (با تأکید بر بررسی علل گرایش مخاطبان به رسانه های جمعی)

15) سرمد، ز. و بازرگان، ع. و حجازی، ا. (1380). روش های تحقیق در علوم رفتاری. تهران: انتشارات آگاه.

16) سلطانی فر، م. و بخشی، ش. و فرامرزیانی، س. (1392). بررسی تاثیرات شبكه های اجتماعی فیسبوک و توئیتر برگرایش اعضا به این شبكه ها. فصلنامه پژوهش های ارتباطی. 20 (4). 190- 171

17) سلطانی فر، م. (1389) فنّاوری های نوین ارتباطی، تهران: انتشارات دانشگاه جامع علمی کاربردی.

18) ضیایی پرور، ح. و عقیلی، س. و. (1388) بررسی نفوذ شبكه های اجتماعی در میان کاربران ایرانی. تهران: (فصلنامه رسانه، 12)

19) عاملی، س . ر. (1389)، مطالعات استعمار مجازی آمریكا قدرت نرم و امپراتوری های مجازی، انتشارات امیر کبیر، تهران.

20) کاستلز، م. (1385). عصر اطلاعات: اقتصاد، جامعه و فرهنگ، ظهور جامعة شبكه‌ای، ترجمه احد علیقلیان، افشین خاکباز، حسن چاوشیان؛ ویراستهی علی پایا. (جلد 1) تهران: طرح نو، چاپ پنجم.

21) کاستلز، م. (1385). عصر اطلاعات: اقتصاد، جامعه و فرهنگ، قدرت هویت، ترجمه احد علیقلیان، افشین خاکباز، حسن چاوشیان؛ ویراسته‌ی علی پایا. (جلد2) تهران: طرح نو، چاپ پنجم.

22) کاستلز، م. (1385). عصر اطلاعات: اقتصاد، جامعه و فرهنگ، پایان هزاره، ترجمه احد علیقلیان، افشین خاکباز، حسن چاوشیان؛ ویراسته‌ی علی پایا. (جلد4) تهران: طرح نو، چاپ پنجم.

23) کاستلز، م. (1384). مانوئل کاستلز و مارتین اینس (گفتگوهایی با مانوئل کاستلز)، ترجمه لیلا جوافشانی و حسن چاوشیان، تهران: نشر نی.

24) کلانتری، خ. (1388). مدل سازی معادلات ساختاری در تحقیقات اجتماعی- اقتصادی. انتشارات فرهنگ صبا: تهران.

25) کوثری و دیگران، م . (1387). اینترنت و آسیب های اجتماعی. ویراسته مسعود کوثری. تهران: نشر سلمان.

26) کوثری، م. (1386) جهان فرهنگی کاربران ایرانی در شبكه دوست یابی اورکات. تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات.

27) کیا، ع. ا. و نوری مرادآبادی، ی. (1391). عوامل مرتبط با گرایش دانشجویان به شبكة اجتماعی فیس‌بوک (بررسی تطبیقی دانشجویان ایران و آمریكا .مطالعات فرهنگ)–ارتباطات، دوره 13، شماره 49. صص 211

28) ماندر، ج. (1386). کندوکاوی در ماهیت و کارکرد تلویزیون. ترجمه آیدین میرشكار. تهران: کتب صبح.

29) معمار، ث. و عدلی پور، ص. و خاکسار، ف. (1391). شبكه های اجتماعی مجازی و بحران هویت (با تأکید بر بحران هویتی ایران). فصلنامه علمی- پژوهشی مطالعات و تحقیقات اجتماعی د ر ایران/ دوره اول، شماره 4، زمستان 1391 :155-176

30) معینی علمداری، ج. (1385) تأثیر هویتی اینترنت. تهران: انتشارات محراب قلم.

31) منتظرقائم، م. و تارتار، ع. (1387). اینترنت، سرمایه ی اجتماعی و گروه های خاموش.

32) مولایی، م. م.(1389) شبكه های اجتماعی، فراتر از ابزارهای تكنولوژیكی. پایگاه اطلاع رسانی مدیانیوز.

33) مولایی، م. م. (1390). انواع کاربران شبكه های اجتماعی، دنیای کامپیوتر و اطلاع ات شماره 87.

34) موسویان، س. م. (1392). شبكه های اجتماعی. سایت آموزشی دکتر سید مرتضی موسویان صنعت و مدیریت رسانه.

35) مهدی زاده، م. (1389). نظریه های رسانه. تهران: نشر همشهری.

36) مهدی زاده، م. (1389). نظریه های رسانه اندیشه های رایج و دید گاههای انتقادی. تهران. نشر همشهری.

37) مهدی زاده طهرانی، م (1389). مواجهه کاربران اینترنت با شبكه های اجتماعی و گروه بندی آنها (براساس پژوهش سایت اندرسون آنالیتیكس)

38) هابرماس، ی. (1380). جهانی شدن و آینده ی دموکراسی، ترجمه کمال پولادی، تهران: نشر مرکز.

سایت‌ها:

1) سایت روزنامه ی شرق،http://www.sharghdaily.ir، کد خبر: 64393 تاریخ خبر: 1394 یكشنبه 10 خرداد.

2) سایت سروش هفتگی، (1388). شبكه های اجتماعی و دامنه نفوذشان در ایران. بازیابی شده:

http://www.soroushpress.ir/news/show/?id=3127

3) خبرگزاری ایسنا .http://www.isna.ir


نویسنده: مینا نادری

logo-samandehi