در حاشیه رونمایی از کاتالوگ اعضای زیر چهل سال انجمن هنرمندان نقاش ایران مطرح شد؛

امیر سقراطی: در آینده می توانیم به لحاظ پژوهشی یک سند داشته باشیم

امیر سقراطی، عضو هیئت مدیره انجمن هنرمندان نقاش ایران در گفتگو با خبرنگار گالری آنلاین در رابطه با اهمیت برگزاری کارنماهای پژوهشی و برنامه های آتی انجمن بیان کرد:

نزدیک به یک دهه پیش کتابی از آثار اعضای انجمن به کوشش آقای نعمت لاله ای چاپ شد و با توجه به عدم انتشار هیچ کتابی در طول این دهه، این کتاب و کتاب بعدی که از آثار اعضای بالا چهل سال منتشر می شود، می تواند یک دستاورد برای انجمن باشد، تا هم آثار اعضا در قالب دو کتاب چاپ شود، و هم مسئله بعدی این است که اعضای فعال انجمن شناسایی می شوند. این کتاب ها در واقع آثار تمام اعضای انجمن نیست، بلکه آثار افرادی است که نسبت به انجمن احساس مسئولیت کردند و خواستند آثارشان در کنار دیگر اعضای انجمن دیده شود، که این موضوع اهمیت بسیاری دارد.

در انتخاب آثار این کتاب مسئولین انجمن هیچ حذفی از هنرمندان شرکت کننده در کارنماها نداشتند و در ابتدای کتاب هم اشاره شده از ۵۱۴ نفر عضو زیر چهل سال (373 زن و 141 مرد) تعداد ۱۸۷ نفر شرکت کردند. در واقع به تفکیک مشخص شده چه تعداد از این افراد کار به انجمن داده اند. به طور کلی در این کارنماها 1011 اثر به نمایش در آمده است.

عضو هیئت مدیره انجمن هنرمندان نقاش ایران ضمن تاکید بر نقش کلیدی کمیته نمایشگاه ها، در جذب مشارکت اعضای انجمن توضیح داد:

این کتاب، این نمایشگاه ها و مجموعه این اتفاق ها نشان می دهد چه تعداد از اعضا تمایل دارند که در رشد و بالندگی انجمنشان همکاری کنند. من فکر می کنم کمیته نمایشگاه ها از دیرباز مهمترین کمیته بوده به این دلیل که حجم بیشتری از افراد را می توانسته برای مشارکت در فعالیت های انجمن دخیل کند.

کمیته های دیگر مانند کمیته انتشارات، کمیته آموزش و ... بخشی از اعضا را می توانند پوشش دهند، ولی اینکه چقدر اعضا در فعالیت های انجمن مشارکت می کنند را می توان به وسیله کمیته نمایشگاه ها سنجید.

من فکر می کنم انجمن با چاپ این کتاب در واقع دو گام برداشته است، یکی اینکه کتاب آثار اعضا را به تفکیک منتشر کرده و دیگری اینکه مشارکت اعضا را سنجیده است.

سقراطی یکی از ویژگی ها و ظرفیت های پژوهشی دو کتاب آثار اعضای زیر و بالای چهل سال انجمن را چنین برشمرد:

در مورد آثار این دو کتاب، یک اتفاق وجود دارد و آن این است که می توان فاصله میان اعضای زیر و بالای چهل سال را به وسیله تفکیک این ها معین کرد. خوب قطعا هنرمندان بین چهل تا هفتاد سال هنرمندان تثبیت شده تری هستند. آنجا احتمالا آثار فخیم تری را خواهیم دید ولی آیا ما با رصد کردن این کتاب می توانیم متوجه بشویم که هنرمندان جوانِ رو به رشد ما چقدر به لحاظ تکنیک، ایده، مفهوم و یا به لحاظ شکل استیتمنت، پیشرو هستند؟

اگر چه آثار تمام اعضای زیر چهل سال ما در این مجموعه نیست ولی به هرحال اعضای فعال انجمن را شناسایی کرده ایم و واقعا اگر این آثار، رو به سطح پایین باشند قاعدتاً باز هم شکل آسیب شناسی خواهند داشت. ما این را نیز به فال نیک می گیریم.

مسئله بعدی که ما با فقدان آن در داخل کشور مواجه هستیم این است که در بسیاری از جشنواره ها و
نمایشگاه های داخلی، کتاب این رویدادها منتشر نمی شود. این کتاب در واقع با نزدیک به 400 صفحه با تعداد بسیار زیادی هنرمند و هر کدام با تعداد 3 تا 4 اثر به چاپ رسیده و تا مدت ها در آینده می توانیم به لحاظ پژوهشی یک سند داشته باشیم و بگوییم که دورنمای کلی نقاشی ایران در آثار اعضای انجمن هنرمندان نقاش ایران به چه شکل است.

تقریبا یک سوم کل اعضای زیر چهل سال در این رویداد شرکت کردند و این به خودی خود مسئله ای است که نیاز به آسیب شناسی دارد.

این هنرمند نقاش با اشاره به اولویت هنرمندان شرکت کننده در کارنماها در برنامه های آتی انجمن، گفت:

همانطور که در کنفرانس خبری چند ماه پیش مطرح شد، انجمن اگر رویدادی داشته باشد که در هنر معاصر ایران اتفاقی را شکل دهد، ترجیح می دهد به هنرمندانی رجوع کند که اکنون از آنها شناسنامه کاری دارد.

و اگر کیوریتور یا پژوهشگری قصد رصد هنر ایران را داشت، انجمن این اطلاعات را به صورت پژوهشی می تواند در اختیارشان بگذارد و با این افراد ارتباط برقرار کنند، چرا که اطلاعاتشان موجود است.

برگزاری کارنماها رویداد مهمی بود، از این بابت که انجمن بعد از مدت ها توانست مشخص کند که چه تعداد از اعضا مشغول انجام کار هستند.

به هر حال با توجه به اینکه این کتاب مربوط به آثار دو سال اخیر هنرمندان است، این سوال وجود دارد که آن تعداد از اعضا که کار ارائه ندادند آیا در دو سال اخیر کار نکرده اند و یا دلایل دیگری دارد مثلا اینکه دوست ندارند در نمایشگاه های انجمن حضور داشته باشند؟ که این خودش عجیب است، چون وقتی فردی عضو انجمن
می شود باید در آن مشارکت داشته باشد و اگر می گوییم سطح انجمنی ضعیف است و خود را می کشیم کنار، پس سطح آن انجمن چگونه باید بالا بیاید؟

در یک سال و نیم اخیر طرح هایی را در انجمن داشتیم از جمله در بخش دبیرخانه، مستند سازی و جمع کردن اطلاعات اعضا که چه تعدادی در این سال های اخیر فعال بودند و ... و برنامه های دیگری داریم که این نمایشگاه می تواند به اجرای آن طرح ها نیز کمک کند.

مطالب مرتبط:

>> امیر سقراطی "بسامدِ سکوت " را به زیرزمین دستان برد/ گزارش تصویری [1396/3/6]

>> نشست خبری کارنمای پژوهشی 5 انجمن هنرمندان نقاش ایران برگزار شد [1396/2/27]

>> چهارمین کارنمای پژوهشی اعضای زیر چهل سال انجمن هنرمندان نقاش ایران [1395/11/18]

>> مسلمیان: سقراطی امکانات طراحی را می‎شناسد / امیر سقراطی: نمایشگاه ˝خطرنج˝ حاصل همه تجربه‎های من است [1394/9/1]

logo-samandehi