معاون امور هنری وزیر ارشاد : آثار هنرمندان جوان در حراج تهران خریداری می شود

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: حراج تهران حراج معتبری است، ما از امسال وارد خرید می شویم و آثار جوان ترها را در پاییز خواهیم خرید.

علی مرادخانی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار اعزامی ایرنا به راونا افزود: حراج تهران توانسته جایگاه خود را به خوبی پیدا کند چرا که تا یکی دو سال پیش حراج کریستی در دبی روی آثار هنری ایران تاثیر داشت اما اکنون حراج تهران این تاثیرگذاری را انجام می دهد.
وی اظهار داشت: روز جمعه نوبت اول حراج تهران برگزار شد، همانطور که می دانید حراج تهران از سال گذشته تاکنون سالانه در دو نوبت، یکبار برای یپیشکسوتان و پاییز برای جوانترها برگزار می شود.
مرادخانی با بیان اینکه حراج سال گذشته در مجموع خوب بود و بیش از ٢٣ میلیارد تومان فروش داشت، افزود: حراج تهران امسال حدود ٢٥ میلیارد تومان فروش داشت. این اتفاق ها باعث شد شاهد این باشیم که آثار هنرمندان برجسته ما به تدریج قیمت واقعی خود را پیدا کند.
وی در مورد آثاری که در حراج اخیر تهران فروش رفته، اظهار داشت: اثر سهراب سپهری سه میلیارد و صد میلیون تومان و اثر پرویز تناولی دو میلیارد و پانصد فروش رفت.
مرادخانی اضافه کرد: اثری از کمال الملک { اردوگاه همایونی} که یک میلیارد و ١٥٠ میلیون تومان قیمت خورد، یکی از کارهای بسیار خاص کمال الملک و مربوط به قبل از سفر هنرمند به فرنگ است که نقاش به سبک خود بدون تاثیرپذیری از غرب خلق کرده است و اثری از زیبایی شناسی غربی ندارد. از این منظر این تابلو حایز اهمیت است و جایگاه مهمی را در نقاشی های سنتی ایران دارد.
وی توضیح داد: لازم بود این نقاشی را به عنوان اثری که متعلق به حوزه ملی باشد داشته باشیم و بجای اینکه در دست بخش خصوصی باشد در اختیار بخشی قرار گیرد که هر از گاهی به عنوان اثر متعلق به مردم به نمایش گذاشته شود.
مرادخانی ادامه داد: ما از بهجت صدر کارهای مختلفی داریم اما این اثر اخیر { تابلو سیاه و سفید} خریداری شده او ویژه بود که می تواند در موزه هنرهای معاصر کامل کننده سایر آثار این هنرمند باشد.
معاون هنری وزیر ارشاد ادامه داد: قسمت مرتبط با بخش بین الملل را هم باید خود مدیران حراج های داخلی ایران اداره کنند، چرا که می تواند چشم انداز خوبی در آینده داشته باشد که هم آثار هنری مان به فروش رود هم بتدریج به سمت تنوع آثار در حراج ها حرکت کنیم.
مرادخانی افزود: تابلوها حتما نباید گران قیمت باشد بلکه آثار مختلفی می توان ارائه کرد که البته در حراج های پاییز اینگونه است.
وی با تاکید بر اقتصاد هنر گفت: اگر آثار هنرمندان تبدیل به کار اقتصادی نباشد هنرمند نمی تواند خود را اداره کند در نتیجه نمی تواند راه خود را ادامه دهد اما اگر آثارش فروش رود، می تواند کارهای جدیدی تولید کند و این چرخه و حرکت مداوم و مستمر باشد.
مرادخانی تاکید کرد: استمرار حرکت یک هنرمند برای ما بسیار مهم است. امیدوارم با حمایت، فضا را برای حرکت های بهتر آینده فراهم کنیم.

logo-samandehi