رئیس انجمن مجموعه‌داران:‌ حراج تهران رونق بخش اقتصاد هنر است

رئیس انجمن مجموعه‌داران ایران گفت: حراج تهران افزون بر رونق‌بخشی به اقتصاد هنر، در حفظ و نگهداری آثار فرهنگی هنری بسیار تاثیرگذار است.

منوچهر لطفی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار هنرهای تجسمی ایرنا با اشاره به برگزاری هفتمین حراج تهران افزود: چند سالی است گروه ها و موسساتی اقدام به برگزاری حراج آثار فرهنگی هنری کشور می کنند که به طور رسمی پیشتاز این حراج ها، حراج تهران است.
وی ادامه داد: طبیعی است وجود چنین حراج هایی می تواند هم در اقتصاد هنر و نیز حفظ و نگهداری آثار فرهنگی هنری بسیار تاثیرگذار باشد.
لطفی افزود: جامعه هنری و مجموعه‌داران به عنوان یک عوامل مهم رویدادهای فرهنگی و هنری، خواستار برگزاری این حراج‌ها هستند که باید فعالیت‌ها و تامین خواسته‌های این دو گروه را بررسی کرد.
وی ادامه داد: خوشبختانه در تهران حراج های دیگر مانند حراج ملی، حراج باران و حراج های خیریه برپا می شود که این اتفاق باعث ایجاد یک رقابت و نیز رفع عیب ها و نواقص در حراجی ها خواهد شد.
لطفی درباره مزایای برگزاری حراج تهران افزود: این رویداد باعث رونق خرید و فروش آثار فرهنگی هنری می شود و انعکاس اخبار این حراج در داخل و خارج کشور جایگاه خوبی را برای آثار هنری ایجاد می کند.
رئیس انجمن مجموعه‌داران ایران درخصوص نواقص این حراج نیز گفت: حراج تهران در کنار مزایا و خوبی‌ها، دارای نقص‌هایی نیز هست و آن عدم شفافیت در برگزاری حراج و بحث کارشناسی قیمت ها است.
وی ادامه داد: قیمت های پایه چنین حراج هایی باید کارشناسی شده و متناسب با بازار باشد اما در مواقعی شاهدیم که قیمت پایه حراج تهران، همخوانی با قیمت های متعارف بازار آثار فرهنگی هنری ندارد و چندین برابر است.
لطفی گفت: همچنین بر اثر رقابتی که در فضای برگزاری حراج رخ می دهد، به طور طبیعی ممکن است قیمت برخی آثار افزایش یابد اما به طور کلی خوشحالیم که فعالیت حراج تهران را در کشور می بینیم و امیدواریم دست اندرکاران این برنامه در برنامه های آتی در بخش کارشناسی و قیمت گذاری، نهایت دقت را داشته باشند.
وی با اشاره به برگزاری حراج توسط انجمن مجموعه داران افزود: انجمن مجموعه داران به صورت سنتی و در محفل‌های خصوصی 10 نفره یا بیشتر، از سال های گذشته محفل های حراج را داشته و ادامه می دهند.
رئیس انجمن مجموعه داران گفت: حراج‌هایی مانند اسناد و عکس‌های تاریخی، کارت پستال و نقاشی قهوه خانه‌ای که حراج های واقعی هستند و هزینه آنچنانی ندارند، خیال هنرمند و خریدار را از این منظر که برگزارکننده با کمترین هزینه این حراج را برپا کرده، آسوده می سازد.
هفتمین حراج تهران روز جمعه 16 تیرماه با فروش 26 میلیارد و 113 میلیون تومان برگزار شد.

logo-samandehi