مینا نادری از ششمین کارنمای پژوهشی و مجموعه "گردش در باغِ هیچ" میگوید


"در این کارنما تنها کسانی شرکت می کنند که در حال حاضر به طور جدی مشغول به فعالیت هنری هستند." این را مینا نادری مدیر کمیته نمایشگاه های انجمن هنرمندان نقاش ایران ضمن ارائه توضیحاتی در مورد آثار خود که در نمایشگاه ششمین کارنمای پژوهشی ویژه اعضای بالای چهل سال به نمایش در آمده است، بیان کرد.


مینا نادری در رابطه با ویژگی های مجموعه‌اش بنام "گردش در باغِ هیچ" اینچنین توضیح می‌دهد:
خلق این مجموعه دو سال به طول انجامید و ماه پیش در گالری ایوان ،تحت عنوان "نوزده پنج "به نمایش درامد
این اثار كوششی است از تصویر مواجهه هنرمند با مرگ .موضوع مرگ و زندگی همواره انسان را در برزخ " اكنون " به بند كشیده و به تفكر وامی دارد.انجا كه مرگ به سان سیاه چاله ای عمیق ،مرا در افق رویدادش قرار داد،ان رادیدم و تجربه كردم و ان را در مجموعه ای با برداشتی آزاد از چهارمین منظومۀ نظامی به نام "هفت پیکر" ثبت كردم .
نمایشگاه را در گالری "ایوان" با چند هنرمند دیگر غیر از خودم، اساتیدی از جمله آقایان اطمینانی، حسینی،مسلمیان، اعتمادی، روح‌بخشان و خانم امدایان ومظفری آثارمان را به نمایش گذاشتیم و موضوع همۀ آثار به نوعی تقابل "مرگ و زندگی" بود.
در این کارنما مقرر شده بود که هر هنرمند آثار آخرین مجموعۀ کاری‌اش را به نمایش بگذارد و همینطور، تنها کسانی شرکت کنند که در حال حاضر به طور جدی مشغول به فعالیت هنری هستند. درنتیجه، من هم این مجموعه را به نمایش گذاشتم.
در این مجموعه از تکنیک اکریلیک و رنگ روغن استفاده شده و ابعاد آثار 30 در 40 است.
نادری که خود مدیر کمیتۀ نمایشگاه های انجمن است دربارۀ میزان مشارکت اعضا در این 6 کارنما می‌گوید:
4 کارنمای اول متعلق به هنرمندان زیر 40 سال بود که با استقبال خوبی مواجه شدیم. پس از آن نیز، با شروع پنجمین کارنما که مختص اعضای بالای 40 سال بود، با درخواست ‌ها و استقبال بیشتری برای مشارکت مواجه شدیم؛ و در حال حاضر حتی با کمبود جا هم روبرو ایم.
این کارنماها در عین گروهی بودن، به نوعی نمایشگاه‌هایی انفرادی هم محسوب می‌شوند، ضمن اینکه به نظر من نکتۀ جالب دیگری که دربارۀ برگزاری کارنماها وجود دارد اینست که آنها توانستند توجه کلکسیونرهای زیادی را به خود جلب کنند، حتی برخی از آنها که با خارج از کشور هم در ارتباط هستند و کار می‌کنند از ما خواستند تا پی‌دی‌اف آثار را در اختیارشان قرار دهیم و بتوانند روی آنها کار کنند.
طبق رایزنی‌های صورت گرفته برخی از آثار را برای نمایشگاه‌های داخلی و برخی دیگر را برای خارجی‌ها می‌فرستیم؛ اما دربارۀ میزان بازخورد آن مطمئن نیستیم.
ما در حال حاضر تعداد 70 هنرمند را در لیست انتظار داریم که متقاضی شرکت در کارنماهای آینده هستند و این در حالیست که در هر دوره، با توجه به میزان فضایی که در اختیارمان است، تنها ظرفیت به نمایش گذاشتن آثار 40 نفر را داریم. دو الی سه کارنمای دیگر قرار است که برگزار شود و احتمالا هفتمین کارنما در بهمن‌ماه امسال برگزار خواهد شد.
این هنرمند معاصر در پایان، تصریح می‌کند که تفاوت چشمگیری در میزان فروش آثار هنرمندان زیر 40 سال با هنرمندان بالای 40 سال وجود نداشته است:
البته باید به این نکتۀ مهم توجه داشت که هدف اصلی ما از برگزاری این کارنماها اقتصادی نبوده است و بیشتر جنبۀ پژوهشی دارند. اما در فکر چاپ کتاب و یا مقاله‌هایی دربارۀ تمامی آثارِ به نمایش گذاشته‌شده در پایان برگزاری این کارنماها هستیم.

logo-samandehi