از احیای اقتصاد هنر تا سفر خیام به منهتن / ۱۰ رویداد مهم حوزه هنرهای تجسمی در سال ۱۳۹۳

امسال شاهد رویدادهای متعددی در عرصه هنرهای تجسمی ایران بودیم. اگرچه انتخاب تعدادی از آن‌ها به عنوان مهم‌ترین‌ها کاری دشوار است، با این وجود ۱۰ رخداد شاخص این حوزه را البته به ترتیب وقوع با شما در میان می‌گذاریم.

۱/ "تاریخ ناویراسته"

موزه هنرهای مدرن پاریس میزبان نمایشگاهی گسترده از هنر معاصر ایران با عنوان "تاریخ ناویراسته" در اردیبهشت امسال (ماه مه) شد که نمایش ۲۰۰ اثر، خلق شده در فاصله سال‌های ۱۹۶۰ تا ۲۰۱۴ ایران را در دستور کار داشت. آثار بهمن محصص و بهجت صدر به عنوان نمونه‌ای از پیشروان مدرنیسم در ایران، عکس‌هایی از کاوه گلستان، پوستر‌های جشن هنر از قباد شیوا و پوسترهایی از بهزاد و کورش شیشه‌گران، فیلم‌های پرویز کیمیاوی، عکس‌های انقلاب و جنگ بهمن جلالی، نقاشی‌های کاظم چلیپا، عکس‌های محسن راستانی و دیگر عکاسان مطرح ایران چون یحیی دهقان‌پور، رعنا جوادی، مهشید نوشیروانی، مزدک عیاری، تهمینه منزوی و جاسم غضبانپور و البته عکس‌ها و فیلم‌های مرتضی آوینی تنها بخشی از چشم اندازی بود که "تاریخ ناویراسته" ارائه کرده بود.

۲/ سومین حراج تهران رکوردی جدید

سومین حراج تهران ویژه آثار هنر مدرن و معاصر ایران، با فروش ١٣ میلیارد و ٢۵٧ میلیون تومانى و فروش ٩٠ اثر در خرداد ١٣٩٣ و با ارایه ٩٠ نقاشی، مجسمه و عکس از ٨٧ هنرمند سه نسل هنر تجسمى برپا شد که در آن چندین رکورد در بازار داخلی هنر ایران پدید آمد که برخى از آن‌ها حتى در گستره بین‌المللى، بالا‌ترین رکورد هنرمندان کشورمان محسوب مى‌شود: گذر دو اثر نقاشى از رقم یک و نیم میلیارد تومان براى نخستین بار در تاریخ بازار داخلى هنر ایران؛ فروش ١٠٠ درصدی همه آثار ارائه شده براى سومین سال پیاپى؛ فروش ٣۵ اثر بالای یکصد میلیون تومان و از آن مهم‌تر مجموع کل فروش ١٣ میلیارد و ٢۵٧ میلیون تومانى، دستاوردهای این محسوب می‌شود.

logo-samandehi