آخرین جزییات از دانشگاه فرشچیان


دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان به سرپرستی بهمن نامورمطلق روز دوشنبه ۳۰ مهرماه با حضور چهره های برجسته هنری آغاز به کار می کند.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از مهر، بهمن نامورمطلق که با انتخاب محمود فرشچیان و با حکم محمدمهدی طهرانچی سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی به سرپرستی دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان منصوب شده است، درباره دلایل شکل گیری این دانشگاه گفت: طرح دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان برای اولین بار نزدیک به ۲۰ سال پیش در فرهنگستان هنر آماده و از یک سو برای شورای عالی انقلاب فرهنگی و از سویی دیگر برای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری فرستاده شد تا مجوزهای لازم صادر شود.

وی دلیل اصلی شکل‌گیری طرح تشکیل دانشگاه استاد فرشچیان را اینگونه تشریح کرد: اذعان تمامی استادان هنرهای سنتی به ویژه استاد فرشچیان بر این امر بود که هنرهای سنتی مغفول مانده اند و در حال نقصان هستند و در آینده شاهد محو شدن این هنرها خواهیم بود در نتیجه این طرح آماده شد.

نامورمطلق درباره این مطلب توضیح داد: در آن زمان من دبیر فرهنگستان هنر بودم و گروه هنرهای سنتی فرهنگستان هنر در این رابطه بررسی های لازم را انجام داد و نتایج را ارایه کرد. من به همراه رییس وقت فرهنگستان هنر و حسن بلخاری رییس وقت پژوهشکده هنر فرهنگستان هنر این نتایج را مورد بررسی قرار دادیم و به این نتیجه رسیدیم با نظام آموزشی فعلی نمی‌توانیم هنرمند اسلامی ایرانی و هنرمند همسو با هنرهای سنتی تربیت کنیم. ما معتقد بودیم باید ساختار آموزشی دگرگون شود تا بتوانیم هنرمند سنتی بومی و ایرانی اسلامی خودمان را تربیت کنیم تا از هنرهای سنتی صیانت شود.

مدیر گروه فرهنگ و هنر کمیسیون ملی یونسکو در ایران گفت: این طرح آماده و قرار شد دانشگاهی با روش استاد-شاگردی پیشنهاد دهیم. همچنین قرار شد نظام جدیدی مبنی بر تلفیق نظام سنتی استاد-شاگردی و نظام نو و متجدد شکل گیرد تا ترکیب مفیدتری ایجاد شود و به همین دلیل طرح کلی دانشگاه استاد فرشچیان بر اساس آموزش های استاد-شاگردی و با بهره گیری از دستاوردهای نوین در حوزه آموزش پیشنهاد شد و خوشبختانه شورای عالی انقلاب فرهنگی این طرح را جدی گرفت و آن را مصوب کرد.

این استاد دانشگاه در پاسخ به اینکه چرا این روند تا این اندازه زمان‌بر شد، توضیح داد: این طرح برای اجرایی شدن به سازمان میراث فرهنگی ارسال شد، اما متاسفانه از این طرح حمایت لازم صورت نگرفت تا اینکه دانشگاه آزاد اسلامی اعلام آمادگی کرد که حمایت های لازم برای راه اندازی دانشگاه استاد فرشچیان را بر عهده گیرد بنابراین مصوب شد دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان در دل دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد شود که مرتبط با شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز باشد و تا حد امکان با ضوابط آموزش عالی منطبق شود، اما این اختیار برای دانشگاه هنرهای اسلامی استاد فرشچیان وجود داشته باشد که روش ها و نظریه های آموزشی خودش را تغییر دهد.

سرپرست دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان با اشاره به مراسم افتتاح این دانشگاه در ۳۰ مهرماه گفت: دانشگاه آزاد اسلامی، ساختمانی در خیابان شهید نظری مقابل دانشگاه تهران برای دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان بازسازی کرد و در اختیار ما قرار داد که در روز دوشنبه ۳۰ مهرماه این دانشگاه با حضور چهره های برجسته هنری کشور آغاز به کار می کند.

وی درباره هیات امنای این دانشگاه تازه تاسیس نیز توضیح داد: هیات امنای دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان با انتخاب خود استاد و با حکم محمدمهدی طهرانچی سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی منصوب شدند که متشکل از من، حسن بلخاری، حبیب الله صادقی، محمدعلی رجبی، سیدعبدالمجید شریف زاده و محمدحسین ایمانی خوشخو است.

به گفته وی، اولین جلسه هیات امنای دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان عصر امروز چهارشنبه ۱۱ مهرماه برگزار خواهد شد.

نامورمطلق در پایان تاکید کرد: راه اندازی دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان آخرین امید ما برای صیانت از هنرهای سنتی و ایرانی اسلامی است.

logo-samandehi