رونمایی از گنجینه «۹۰ اثر» سهراب سپهری در موزه دی دی



همزمان با نودمین سالروز تولد سهراب سپهری شاعر و نقاش معاصر از گنجینه «۹۰ اثر» با حضور تعدادی از هنرمندان رونمایی شد.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از مهر، همزمان با نودمین سالروز تولد سهراب سپهری شاعر و نقاش معاصر طی مراسمی از گنجینه «۹۰ اثر» با آثاری از علی اکبر صادقی، منوچهر معتبر، محمد احصایی، غلامحسین نامی، حسین محجوبی، منوچهر نیازی، عین‌الدین صادق‌زاده، یعقوب امامه‌پیچ، مهرداد محبعلی، ایرج شافعی، کامبیز درم‌بخش، کریم امامی، بهرام دبیری، آیدین آغداشلو، احمد عالی، بزرگمهر حسین‌پور، حسن روح‌الامینی، محمدعلی سجادی، شادی قدیریان، سعید نقاشیان، کوشا موسوی در موزه «دی دی» رونمایی شد.

در این برنامه که در آن چهره‌هایی چون پرویز تناولی، گلی امامی، منوچهر نیازی، پوری بنایی، آریا عظیمی‌نژاد، خانواده سهراب سپهری و اعضای ستاد مرکزی و شورای علمی بزرگداشت سهراب سپهری حضور داشتند، از تندیس مومی سپهری در سبک هایپررئال اثر حمید کنگرانی در ابعاد واقعی او رونمایی و مجموعه بزرگ «من سهراب سپهری» شامل چندین مستند، آلبوم موسیقی و کتاب نیز معرفی شد.

مهدی قراچه‌داغی مترجم و خواهرزاده بزرگ سهراب نیز طی سخنانی از جایگاه سهراب در ادب و هنر ایران گفت.

سیدغلامرضا کاظمی‌دینان عضو ستاد مرکزی بزرگداشت سهراب سپهری به نمایندگی از اعضای ستاد مرکزی بزرگداشت سهراب سپهری با بیان اینکه مراسم یاد شده بدون حمایت دولت برگزار شده است، توضیح داد: امروز برای بزرگداشت مردی جمع شده‌ایم که نمادی از مردم ایران بود و در قلب مردم زندگی کرد و امروز ما یادش را گرامی می‌داریم و البته خوشحالم که اعلام کنم هیچ دولتمردی در این سالن نیست.

پرویز تناولی نیز در این برنامه با ذکر خاطراتی از دوران فعالیت های خود در کنار هنرمندانی چون سهراب سپهری گفت: من و سهراب سپهری هر دو دنبال «هیچ» بودیم. به عبارتی سهراب سال‌ها از هیچستان می‌گفته و من هیچ را ترسیم کردم.

پس از برگزاری مراسم رونمایی نشست خبری پروژه «من سهراب سپهری» برگزار شد که طی آن اعضای علمی ستاد بزرگداشت سپهری متشکل از خسرو نقیبی مدیر فرهنگی، پیروز ارجمند مدیر بخش موسیقی، محمدعلی سجادی مستندساز و نقاش و سید جواد یحیوی سخنگوی ستاد به بیان نقطه نظرات خود درباره فعالیت های این مجموعه پرداختند.

خسرو نقیبی در توضیح این پروژه گفت: مجموعه‌ «من، سهراب سپهری» مجموعه‌ای سترگ، حاصل سالیانی چند از زندگی دوست این سال‌هh علیرضا عزیزی است که برای به سرانجام رسیدن این مجموعه‌ بزرگ از جان مایه گذاشته است.

وی در ادامه از تولید یک مجموعه مستند با موضوع سهراب سپهری خبر داد و بیان کرد: این مستند یکی از بزرگ‌ترین بخش‌های این پروژه است و شامل مجموعه‌ای متشکل از ۳۰۰ گفتگو با بزرگان فرهنگ، ادب و هنر ایران درباره سهراب سپهری است. این مجموعه در دو قالب مستند بلند تصویری به کارگردانی بنده و «کتاب» به قلم لیلی کریمان در دست آماده‌سازی است که در سال جاری منتشر خواهند شد.

محمدعلی سجادی نیز درباره این فیلم مستند توضیح داد: این یک کار سهل و ممتنع بود. سهل از آن رو که منابع بسیار برای تحقیق درباره زندگی سپهری وجود دارد اما ممتنع از آن جهت که نزدیک‌شدن به سپهری واقعی بسیار دشوار است و شاید برخلاف گفته خودش که خواسته بود به سراغش اگر می‌رویم نرم و آهسته برویم تا مبادا ترک بردارد چینی نازک تنهایی‌اش، باید جسارت پیدا کرد و قدری به این چینی نازک ترک هم وارد کرد تا با ابعاد واقعی شخصیت سپهری آشنا شویم.

پیروز ارجمند مدیر بخش موسیقی ستاد بزرگداشت سهراب سپهری هم در این نشست از تولید یک مجموعه صوتی با حضور تعدادی هنرمندان کشورمان با موضوع سهراب سپهری خبر داد و گفت: در این مجموعه آثاری از احمد پژمان، هوشنگ کامکار، آریا عظیمی‌نژاد، بهزاد عبدی و بنده با شعرخوانی امیر آقایی، مسعود رایگان، رویا تیموریان، ژرژ پطرسی و فرخ نعمتی و آوازهایی از محمد معتمدی، میلاد درخشانی، صبا کامکار، سهراب پاکزاد منتشر شده که به زودی در دسترس علاقه مندان قرار می گیرد.

علیرضا عزیزی یکی از مدیران پروژه گنجینه ۹۰ اثر سهراب سپهری هم در این نشست اظهار کرد: تمام ۹۰ اثر گردآوری شده در این نمایشگاه به صورت اهدایی بوده و هیچ هنرمندی ریالی پول برای حضور در آن دریافت نکرده است.

قرائت پیام مهدی حسینی مدیربخش تجسمی ستاد بزرگداشت سهراب سپهری و نوشته ای از لیلی کریمان مدیر بخش ادبی این پروژه بخش های دیگر برنامه را تشکیل می داد.

مراسم بزرگداشت نودمین سالروز تولد سهراب سپهری شامگاه جمعه ۱۳ مهرماه در موزه بزرگ «دی‌دی» برگزار شد.

logo-samandehi