طرح مسائل اساسی در مورد بازار هنری با افزایش آثار خلق شده توسط هوش مصنوعی (AI)


یک نقاشی جدید از چهره که توسط یک الگوریتم رایانه‌ای کشیده شده و انتظار می‌رود در ماه جاری به قیمت 10000 دلار در حراج کریستیز بفروش برسد، بحث‌هایی را در مورد هویت خالق اثر برانگیخته است.

به گزارش گالری آنلاین، در ماه اکتبر در نیویورک، حراج کریستیز اولین حراجی خواهد بود که یک اثر خلق شده توسط هوش مصنوعی را بفروش خواهد رساند. این نقاشی که در سال 2018 کشیده شده یک تصویر مبهم از چهره یک انسان است که احتمالا یک کشیش فربه اهل فرانسه را نشان می‌دهد که از دوره ‌زمانی نامعلومی از تاریخ می‌آید و انتظار می‌رود به قیمت 7 تا 10 هزار دلار فروخته شود. نام او بر طبق عنوان اثر Edmond Belamy است.

حتی نکته جالب‌تر امضایی است که در گوشه پایین در سمت راست بوم به چشم می‌خورد که بصورت زیر نوشته شده است:

G max D x [log (D(x))] + z [log(1 – D (G(z)))] و به الگوریتم یا شبکه تقابلی مولدی (GAN) اشاره می‌کند که اثر را تولید کرده است.

هرچند که نمایش امضا روی بوم بصورت یک فرمول ریاضی می‌تواند یک حقه بازاریابی باشد، اما با این وجود فروش و رشد آثار هوش مصنوعی بطور کلی مسائل مهمی را در مورد هویت خالق اثر ایجاد کرده است. اگر ایده اثر توسط انسان تولید شده و ماشین تنها آن را خلق کرده، از این رو حق کپی رایت به چه کسی تعلق دارد؟ و در یک سناریو ضد آرمان‌ شهری و شاید واقعی که فاقد هرگونه تعامل انسانی است چه رخ خواهد داد؟ آیا هوش مصنوعی می‌تواند از مزایای حق کپی رایت بهره‌مند گردد؟ گذشته از تمامی این موارد، سال پیش عربستان به سوفیا که یک ربات هوش مصنوعی است حق شهروندی اعطا کرد.


logo-samandehi