"کلاغ: بیست تصویر بیست روایت" به گالری مژده می رود


گالری مژده از روز جمعه 25 آبان ماه میزبان نمایشگاه گروه هنری آمیدا تحت عنوان "کلاغ: بیست تصویر بیست روایت" می شود.

در استیتمنت این نمایشگاه آمده است:

چرا كلاغ؟

در دامنه كوه بلندترین شاخه درخت تكانی می خورد و شیئی سیاه و غلتان فرو می افتد؛ صدای قارقارش سكوت را می شكند و گویا از آنچه كه بر او و دوستانش در طی قرن ها گذشته است سخن می گوید.

موجودی كه از دیرباز در اطرافمان حضور مستمر دارد. پرنده ای بازیگوش و از باهوش ترین آنها است، زیرا بزرگ ترین مغز را در بین آنها دارد. پرنده ای كه بارها و بارها در افسانه های ملل مختلف و ادبیات عامیانه و اسطوره ها از آن با تناقض بسیار یاد شده است، چیزی شبیه دلقكی سیه چرده كه حركاتش آمیخته ای از بازیگوشی و زیركی است و شاید برای برخی شكلش تداعی كننده مرگ باشد. صدای گوش خراش و سكونتش در نقاط دور از دسترس، و اعتقاداتی چون بد شگونی، خبرچینی و نحوستش او را در خاطره مردم همچون پرنده ای شرور به تصویر كشیده است! كه این امر باعث شده تا درباور مردم كمی مورد بی مهری نیز قرار گیرد.

كلاغ نماد تنهایی یا نشانگر انزوای عمدی است كه تصمیم گرفته در جای بالاتر زندگی كند او را نشانه آرزو می دانند. در مهابهارته كلاغ با پیام آور مرگ مقایسه می شود در اغلب باورها كلاغ به عنوان قهرمانی خورشیدی(كلاغ سه پا نشانه حیاتبخش خورشید است.) و به صورت خدا یا پیك خدا، و یا حتی راهنمای ارواح در سفر آخرشان شناخته می شود كه در راز دنیای ظلمت نفوذ می كند. در افسانه های سلتی كلاغ نقشی پیشگویانه دارد. اقوام سیبری غربی معتقدند كلاغ است كه دنیا را می سازد و آن را سامان می دهد.

باورهایی هم در میان برخی شكارچیان وجود دارد كه سه كلاغ نشانه بد شگونی است. بومیان ساكن در شمال غربی اقیانوس آرام در آمریكای شمالی به خوبی از ماهیت و ذات چند وجهی كلاغ ها آگاهند و كلاغ را به عنوان یك خدای بزرگ و تا حدی موجود حقه باز تقدیس می كنند. برای سرخپوستان آمریكای شمالی كلاغ موجودی برتر است كه مردم را از خطر آگاه می سازد، با تندر و باد می آمیزد و با حركت بالش باد ایجاد می كند و با زبانش صاعقه می آفریند و اوست كه پیك خدای صاعقه است. این خدا غالباً در آثار هنری این اقوام جایگاه خاصی دارد. (برگرفته از فرهنگ نمادها، نوشته ژان شوالیه، آلن گربران ترجمه سودابه فضایلی)

اما كلاغ آنقدرهم كه می گویند پرنده بدی نیست، در چین و ژاپن كلاغ نماد حق شناسی از والدین است، در چین آن را نماد نظم اجتماعی دانسته و در ژاپن آن را پیك الهی می شمارند.

در عهد عتیق آمده كلاغ اولین پرنده ای است كه حضرت نوح (ع) او را برای یافتن خشگی فرستاد و كلاغ ها بودند كه برای ایلیای نبی غذا می آوردند. همین طور از آن ها به عنوان سمبل و نشانه اراده خداوند در عهد جدید و نیز هنر مسیحی استفاده شده است.

نیاكان شكارچی ما نیز از هوش سرشار این پرنده آگاه بودند. .این پرنده از روی عادت محل گوزنها را لو می داد و به این ترتیب شكارچیان یا گرگها می توانستند شكارشان را پیدا كنند و كلاغها نیز از ته مانده غذای آنها دلی از عزا در می آوردند.

در ادبیات عامیانه بریتانیا به كلاغ بیش از هر پرنده دیگری اهمیت داده شده و آن را رب النوع ازلی دانسته كه نگهبان بریتانیا است. همینطور براساس اعتقادات مختلف این پرنده در داستان ها و ضرب المثل های ما نیز حضور دارد(كلاغ و طاووس، كلاغ و عقاب، یك كلاغ چهل كلاغ، راه رفتن كلاغ، كلاغ و پسر آدم، از كلاغ آموختن، كلاغ معلم قابیل« بعد از کشته شدن هابیل به دست قابیل، خداوند کلاغی را مأمور می سازد تا چگونگی دفن جسد را به قابیل بیاموزد.» و...

همینطور در حلیه المتقین ص115 آمده است، پیامبر اکرم-صلی الله علیه و اله فرموده اند:

تَعَلَّمُوا مِنَ اَلْغُرَابِ خِصَالاً ثَلاَثاً اِسْتِتَارَهُ بِالسِّفَادِ وَ بُكُورَهُ فِی طَلَبِ اَلرِّزْقِ وَ حَذَرَهُ

از كلاغ سه عادت بیاموزید:

پنهان بودنش بهنگام جفت شدن، بامداد به طلب روزی رفتن و بسیار حذر کردن از خطر.)

اما تناقضات و تنوع برداشت ها از این پرنده آن چنان بوده كه هنرمندان را برآن داشته تا آن ها نیز هر كدام نگاه متفاوت خود را از این پرنده در قالب تصویر به نمایش بگذارند كه در نوع خود جالب خواهد بود.

در نهایت هرچه در مورد این پرنده باهوش و بازیگوش بیشتر بدانیم احترامی كه این پرنده شایسته آن است را بیشتر درك می كنیم.

محسن رزاقی


در این نمایشگاه آثاری از مریم ارشادی فارسانی، معصومه اعتبارزاده، بهدخت بهروزی، هاله توكلی، گلناز خانعلیزاده، آزاده خیرآبادی، زیبا ذاكر، محسن رزاقی، الهام شایان فر، مریم شاهورانی، آیسان صادقی، عطیه ضیغمی، پریسا طالع زاده، الهه فرمانیان، فهیمه فریمانه، پیمان مباركی، امیرمحمدخانی، حمیده معتمدفر، سارا نوروز كرمانشاهی و سیمین هنرور به نمایش در می آید.

نمایشگاه "کلاغ: بیست تصویر بیست روایت" یکی از نمایشگاهای گروه آمیدا است که کیوریتور ندارد فقط موضوع نمایشگاه توسط محسن رزاقی پیشنهاد داده شده و بعد از جلسه اعضا به توافق اكثر هنرمندان رسیده است.

عطیه ضیغمی از هنرمندان شرکت کننده در این نمایشگاه در رابطه هدف جمع آوری این مجموعه بیان کرد: چون كلاغ پرنده ای با ویژگی های منحصر به فرد است و تناقضات بسیاری در موردش چه در دنیای اسطوره و خیال و چه درگفته ها و شنیده ها است، لذا ممكن است تاثیر ذهنی هر هنرمند نسبت به خلق اثری درباره این پرنده منجر به ارائه یك سری تصاویر با برداشتهای آزاد و جالبی شود.

ضیغمی در مورد روند شکل گیری ایده تا اجرا و انتخاب آثار این نمایشگاه توضیح داد:

از ارائه پیشنهاد تا جمع آوری آثار حدود دوسال و اندی طول كشیده که در ابتدا تعداد هنرمندان شركت كننده قریب به سی نفر می شد كه به مرور با برگزاری جلسات بررسی آثار و ... این تعداد كمتر شد تا آخرین جلسه انتخاب آثار برگزیده كه با حضور گالری دار صورت گرفت، تا این كه نهایتا بیست هنرمند مجوز شركت در این نمایشگاه را كسب كردند.

این هنرمند نقاش در رابطه با تعداد، ابعاد و سبک و تکنیک آثاری که قرار است به نمایش در بیاید گفت: "نمایشگاه کلاغ: بیست تصویر بیست روایت" متشکل از آثار بیست هنرمند است که با سی و دو اثر در گالری مژده به نمایش در خواهد آمد؛ ابعاد آثار عموماً بزرگتر از A3 بوده و بزرگترین آن نزدیك به سه متر است. همچنین آثار از طیف گسترده ای از تکنیک های اکرلیک، گواش، کولاژ، روان نویس، راپید و هنر دیجیتال است.

عطیه ضیغمی در پاسخ به سوالی مبنی بر علت انتخاب عنوان و مفهومی که هنرمندان این مجموعه به دنبال انتقال آن به مخاطب هستند، اینگونه توضیح داد: كلاغ را انتخاب كردیم چون موجودی است كه از دیرباز در اطرافمان حضور مستمر دارد. پرنده ای است بازیگوش و از باهوش ترین آنها است، زیرا بزرگ ترین مغز را در بین آنها دارد. پرنده ای كه بارها و بارها در افسانه های ملل مختلف و ادبیات عامیانه و اسطوره ها از آن با تناقض بسیار یاد شده است. از طرفی در چین و ژاپن كلاغ نماد حق شناسی از والدین است، در چین آن را نماد نظم اجتماعی دانسته و در ژاپن آن را پیك الهی می شمارند. اما تناقضات و تنوع برداشت ها از این پرنده آن چنان بوده كه هنرمندان را بر آن داشته تا آن ها نیز هر كدام نگاه متفاوت خود را از این پرنده در قالب تصویر به نمایش بگذارند كه در نوع خود جالب خواهد بود.

وی معیار انتخاب هنرمندان این مجموعه را بیشتر بر اساس نوع كار (خلاقیت در بیان تصویری و تكنیك ارائه آثار) اعلام کرد و در ادامه افزود: در این نمایشگاه سعی شده با توجه به طیف گسترده باورها و برداشت های موجود از این پرنده، این تنوع در آثار انتخاب شده از هنرمندان نیز انعكاس داشته باشد بی هیچ كلام اضافی تا تصاویر خود گویای آن باشد.

علاقه مندان جهت بازدید از این نمایشگاه می توانند از تا 2 آذرماه همه روزه بجز شنبه ها از ساعت 16 الی 20 به گالری مژده به نشانی سعادت آباد، خیابان علامه شمالی، خیابان 18 شرقی، پلاک 27 زنگ اول مراجعه نمایند.

logo-samandehi