گفتگوی اختصاصی گالری آنلاین با ایرج اسکندری

"حکایت شیرین" از زبان ایرج اسکندری

آثار ایرج اسکندری، هنرمند نقاش معاصر کشورمان در نمایشگاهی تحت عنوان «حکایت شیرین» از تاریخ 25 آبان تا 5 آذرماه 1397 در گالری ساربان برپا شد. وی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گالری آنلاین در رابطه با عنوان نمایشگاه خود توضیح داد:

عنوان این مجموعه در واقع دو نکته دارد اولا اینکه هم حکایت های موجود در آثارم یک حکایت شیرین است و ثانیا برخی آثار به حکایت خسرو و شیرین در منظومه نظامی گنجوی که من یک تفسیری از آن در کارها دارم، اشاره دارد.

وی بیان کرد اگر به نقاشی های قدیمی ایرانی توجه کرده باشید، نقاشی در واقع به نوعی تصویر سازی یک متن است. از این جهت آثار من، هم رجعتی به مجموعه خسرو شیرین نظامی گنجوی و هم رجعتی به نقاشی قدیمی ایرانی دارد؛ در واقع این هنرمند به نوعی به سراغ نقش مایه های ایرانی و مرور آثار کهن ادبیات فارسی رفته است.

استیتمنت این نمایشگاه را زروان‌ روح‌بخشان، منتقد و مدرس هنرهای‌تجسمی به شرح زیر نگاشته است:

«حکایت شیرین ایرج اسکندری در امتداد رویکرد وی در ترکیب و تلفیق قواعد هنر مدرن با مضامین و نقش‌­مایه‌­های نمادین ایران زمین شکل گرفته و حاوی تضادی معنادار میان روایت تصویری و مواد و تکنیک به‌­کار رفته در آثار است. چکیده‌­نمایی­‌هایی از داستان­‌های مشهور ادبیات فارسی در قالبِ فرم‌­ها و تقسیمات هندسی و تخت­‌نمایی تک رنگ و آشکارا مدرنیستی، آن هم با موادی زمخت و تکنیکی دشوار، حکایتی چند لایه و پرکنایه است که ظاهراً به داستان خسرو و شیرین یا شیرین و فرهاد اشاره می­‌کند، اما در واقع دلالت­‌های ضمنی دیگری را رقم ­می­‌زند؛ از حکایت شیرین یک عمر نقاشی تا جدال میان لطافت هنر و سرسختی زندگی.»

اسکندری در ادامه اظهار داشت که آثارم در ادامه برخی آثاری هستند که در نمایشگاه های گذشته به نمایش درآمده بودند، در رابطه با ادامه داشتن این مفهوم در آینده فعلا تصمیمی لحاظ نکرده ام.

به طور کلی در این نمایشگاه نزدیک به 40 اثر ارائه شده است که با تکنیک میکس مدیا و با ابعاد متغیر بین 70*70 و 200*200 تهیه شده است.

این هنرمند افزود: کل آثار نمایشگاه در قالب چهار مجموعه به شرح زیر ارائه است:

1- 13 اثر مربوط به مجموعه «خسرو و شیرین» است.

2- 12 اثر به اسم «منطق البروج» که به 12 ماه سال اشاره دارد.

3- مجموعه «پنجره ها»

4- مجموعه« 4 فصل »

قابل ذکر است که جهت بازدید از این مجموعه آثار علاقمندان می توانند همه روزه به‌جز سه‌شنبه‌ها، از ساعت ۱۶الی ۲۰ به گالری ساربان به نشانی سهروردی شمالی، هویزه‌غربی، نبش خ یوسفی، پلاک۱۳۰ مراجعه نمایند.

logo-samandehi