حمایت از فرهنگ و هنر کشور، هدف خانه هنرمندان ایران

گزارش نشست صمیمانه مدیرعامل و معاونان خانه هنرمندان ایران با اصحاب رسانه


نشست صمیمانه مدیرعامل و معاونان خانه هنرمندان ایران با اصحاب رسانه در حالی برگزار شد که اعلام شده بود ابراهیم حقیقی به عنوان رئیس شورای عالی خانه هنرمندان قرار است در این نشست حضور داشته باشد،اما او حضور نداشت.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا، در ابتدای این نشست، مجید رجبی‌معمار ـ مدیرعامل خانه هنرمندان ایران ـ در سخنانی اظهار کرد: ما نهاد دولتی نیستیم و باید از درآمدهای خانه و کمک امور را بچرخانیم. از ابتدای تشکیل شهرداری تهران به ما کمک می‌کرده است؛ چون پایه‌گذاری این خانه با شهرداری بوده است، و شهرداری فضا را از فضای ارتشی به هنری تبدیل کرده است.

او ادامه داد: تلاش بر این بوده که اینجا در مسائل سیاسی دخالت نکنند و خانه وارد چالش‌های سیاسی نشود. خود هنرمندان البته نفر به نفر اختیار خودشان را دارند، اما کلیت شان خانه بیشتر از این است که در انتخابات خرج شود.

رجبی‌معمار بیان کرد: سختی‌هایی که از سال گذشته وجود داشته و تغییراتی در شهرداری تهران به وجود آمده است. اسباب خوشحالی ما درباره انتخاب آقای حناچی برای شهرداری این است که جنس او به فرهنگ و هنر خیلی نزدیک است. این برای ما جای امیدواری ایجاد می‌کند.

مدیرعامل خانه هنرمندان اضافه کرد: امیدواریم با استقرار و ادامه استقرار آقای حناچی، مجموعه خانه و بقیه انجمن‌ها بتوانند از کمک شهرداری بهره‌مند شوند. این درست‌ترین و شریف‌ترین شیوه کمک است در تمام دنیا بسیاری از حمایت‌های فرهنگی توسط شهرداری‌ها صورت می‌گیرد. در دوره آقای نجفی داشتیم به توافقاتی می‌رسیدیم که زمزمه رفتنش شد، آقای افشانی هم که از اول حضورشان حرف از رفتنش بود.

او بیان کرد: ما از سال گذشته هزینه‌ها را کاهش دادیم و مجبور شدیم دوباره ۲۰ درصد تماشاخانه را بگیریم. ما به شدت تلاش کردیم هزینه‌هایمان را کاهش و منابع درآمدیمان را افزایش بدهیم. با سختی توانستیم آب باریکه‌ای از شهرداری بگیریم و سراغ دولت هم آمدیم که به ما کمک کند. خوشبختانه با آقای دکتر صالحی و آقای حسینی قولی دادند به همه انجمن‌های تجسمی کمکی داشته باشند.

مدیرعامل خانه هنرمندان اظهار کرد: ما تلاش کردیم از کارها و فعالیت‌هایمان چیزی کم نکنیم. سالن‌های تئاتری ما فعالیت می‌کنند. تا امروز ۵۸ نمایشگاه از ابتدای سال داشتیم. سینماتک ما فعال کار خودش را انجام می‌دهد. جلسات هفته فیلم داخلی و خارجی داشتیم.

او اضافه کرد: مجله شیوه با مقداری تاخیر منتشر شده است. در امر موسیقی اجرای کنسرت‌های ایرانی داشتیم و یکسری نشست‌های تخصصی موسیقی هم با همکاری خانه موسیقی داشتیم. حداقل ۲۲ اجرا کنسرت در داخل سالن داشتیم. خانه هنرمندان این امکان را در اختیار افرادی قرار داده که برای استفاده از سالن‌های دیگر در سطح شهر دچار مشکل هستند.

او همچنین گفت: دنبال جذب اسپانسر بودیم و هستیم اما باید از برخی موسسات مالی و اقتصادی که کمتر حاشیه دارند یا برخی موسسات فرهنگی کمک بگیریم. سرویس‌های ما به انجمن‌ها رایگان است و اگر به جای دیگری فضا بدهیم باید درآمد جزئی داشته باشیم. ظرف یکی دو هفته آینده همایش ده روز با عکاسان را داریم. امسال برنامه تصویر سال را هم خواهیم داشت. برای ایام دهه فجر قرار است چندین نمایشگاه برگزار شود. امسال برای سومین بار جشنواره فجر صنایع دستی در خانه هنرمندان برگزار خواهد شد. در پایان سال مراسم آیین چراغ خاموشی نیست را برگزار می‌کنیم. دوستان در تلاشند گزیده‌ای از جشنواره فجر را نشان بدهیم. گمانم این است تا پایان سال ۳۰ نمایشگاه دیگر را داشته باشیم.

در ادامه سید عماد حسینی ـ معاون پژوهشی و آموزشی خانه هنرمندان ـ اظهار کرد: نشان اختصاصی خانه هنرمندان از برنامه‌هایی است که آیین‌نامه آن را نوشتیم که قرار است سالی به سه نفر اعطا شود. برگزاری مراسمی با این ابعاد نیازمند بودجه مفصل و جزو سیاست‌های اصلی خانه بوده است.

او درباره کاغذ مجله شیوه نیز گفت که آن‌ها ارزان‌ترین کاغذ را انتخاب کرده‌اند.

رجبی‌معمار نیز درباره نشان خانه هنرمندان بیان کرد: نشان سرو هنر مکانیزم و ستادی می‌خواهد. امیدوار هستیم تحول مالی خوبی سال آینده ایجاد شود که بتوانیم آن را برگزار کنیم.

مسلم برزگرزاده ـ معاون مالی خانه هنرمندان ـ نیز در این نشست در پاسخ به پرسشی درباره اعلام مبلغ کمک هزینه‌ها به این مجموعه، گفت: مبلغ کمک مصوب شهرداری برای خانه هنرمندان یک‌میلیارد و تا یک‌میلیارد و پانصد میلیون است که هنوز کامل محقق نشده است. پانصد میلیون این‌ مبلغ برای تماشاخانه ایرانشهر است. مبلغ کمک شهرداری کمتر از یک‌ چهارم هزینه‌های مجموعه را شامل می‌شود. کمک وزارت ارشاد به خانه هنرمندان نیز مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان است.

رجبی‌معمار نیز در واکنش به اظهارات خبرنگاری درباره تبلیغات در خانه هنرمندان بیان کرد: ما هیچ‌ تبلیغ (تجاری) نداشتیم‌ ممکن است تبلیغات متعلق به اسپانسر برنامه‌ای بوده باشد.

او همچنین توضیح داد: در ۶ ماه اول سال بالغ بر ۶۵۰ میلیون تومان ارزش خدمات سالن یا گالری بوده که انجمن‌ها استفاده کردند و کل پولی که انجمن‌ها به ما دادند، ۶ میلیون تومان بوده است.تقریبا می‌توانیم بگوییم خدمات برای انجمن‌ها رایگان است. هرسال ۱۰ تا ۱۲ نمایشگاه برای خیریه‌ها برگزار می‌کنیم که همه کلا رایگان هستند.

آسیه مزینانی ـ معاون هنری خانه هنرمندان ایران ـ نیز در این نشست که ۶ آذرماه در خانه هنرمندان برگزار شد، به ارائه توضیحاتی درباره فعالیت‌های بخش هنری این مجموعه پرداخت و گفت که این مجموعه رویکرد تجاری به امکانات خانه نداشته است.

مونا رحمانی ـ مدیر روابط عمومی خانه هنرمندان ـ نیز در پایان این نشست از راه‌اندازی باشگاه اصحاب رسانه تا پایان سال سخن گفت.

logo-samandehi