سرنوشت مبهم نمایش آثار داوینچی در لوور


کارشکنی حزب «لیگ» ایتالیا، برنامه موزه لوور فرانسه را برای نمایش تمامی نقاشی‌های داوینچی به خطر انداخته است.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایرنا، موزه لوور قصد دارد نقاشی‌های داوینچی را ماه مه آینده (اردیبهشت 98) به مناسبت پانصدمین سالگرد فوت وی به نمایش گذارد. اما حزب لیگ ایتالیا تهدید کرده به توافقی در زمینه مبادله فرهنگی میان دو کشور ایتالیا و فرانسه عمل نخواهد کرد.
طرح گرامیداشت پانصدمین سالگرد درگذشت داوینچی با نمایش آثار وی در سراسر اروپا در دستور کار بوده و موزه لوور امیدوار است که همه شاهکارهای نقاشی وی را در یک نمایشگاه واحد به نمایش گذارد.
برپایه توافق میان فرانسه و ایتالیا، قرار بر این بود که موزه لوور آثار «رافائل» هنرمند دوره رنسانس را در ازای نقاشی‌های داوینچی به موزه‌ای در رم تحویل دهد.
حال اعضای حزب راستگرای لیگ ایتالیا سر ناسازگاری گذاشته و با این توافق که سال گذشته از سوی دولت قبلی ایتالیا منعقد شد، مخالفت کرده اند.
«لوسیا بورگونزونی» معاون وزارت میراث فرهنگی ایتالیا گفت که این توافق، یکی از شرم آورترین تصمیمات دولت قبلی این کشور در زمینه میراث فرهنگی است.
وی با اعلام اینکه تحویل دادن همه نقاشی‌های داوینچی به فرانسه، ایتالیا را در یک رویداد مهم فرهنگی به حاشیه می‌کشاند، یادآور شد که لئوناردو، ایتالیایی است و صرفا در فرانسه فوت کرده است.
وی مذاکره مجدد در مورد توافق منعقده را خواستار شد و گفت: فرانسه نمی‌تواند همه چیز را داشته باشد.
در همین حال، «ژاک فرانک» متخصص آثار داوینچی و مشاور موزه‌های ملی فرانسه ضمن ابراز تاسف بابت عهدشکنی ایتالیا، به فرانس 24 گفت: این مساله را درک می‌کنم که ایتالیایی‌ها و دولت فعلی این کشور در حال حاضر می‌خواهد از این آثار برای برگزاری نمایشگاهی در کشور خود استفاده کند؛ اما تصور می‌کنم که برای بیان این خواسته، اندکی دیر باشد.
روابط میان رم و پاریس از زمان روی کار آمدن دولت جدید و پوپولیست ایتالیا به تیرگی گرائیده است.
«ماتیو سالوینی» وزیر کشور ایتالیا و رهبر حزب لیگ با «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه در مورد مقوله مهاجرت و امنیت مرزی رسما درگیری لفظی داشته است.
اما مناقشه میان دو کشور ریشه در گذشته دارد. به گفته «پاسکال بریواس» مورخ و متخصص فرانسوی در زمینه موضوعات دوره رنسانس، ادعای مالکیت آثار داوینچی به چند سده قبل باز می گردد.
یکی از ویژه‌ترین این موارد ادعایی، این اتهام است که فرانسه تابلوی مونا لیزای داوینچی را از ایتالیا سرقت کرده است.
بریواس در عین حال گفت: همه نقاشی‌های موجود لئوناردو در فرانسه، توسط شخص وی در سده شانزدهم به فرانسه فروخته شده است و ما قراردادهایی در همین ارتباط در اختیار داریم.
در همین حال، گفته می‌شود که یک کارگر ایتالیایی در سال 1911 در حالی که قصد داشت از فرانسه به ایتالیا بازگردد، تابلوی مونالیزا را ربود.
داوینچی در سال 1452 در نزدیکی شهر وینچی ایتالیا متولد شد، اما بخش اعظم حیات حرفه‌ای خود را در فلورانس و میلان سپری کرد.
داوینچی در سال های پایانی عمرش از سوی «فرانسوای اول» پادشاه فرانسه دعوت شد تا در قلعه «شاتو دو کلو لوسه» در نزدیکی شهر «آمبواز» بماند، مکانی که وی در سال 1519 در آنجا فوت کرد.
داوینچی نقاش دوره رنسانس بود که در زمینه‌هایی چون مجسمه سازی، معماری، موسیقی، ریاضی، مهندسی، اختراعات، آناتومی، زمین شناسی و نویسندگی نیز فعالیت داشت.
بسیاری از فرهیختگان، داوینچی را نمونه بارز یک نابغه دوره رنسانس می‌دانند و وی در سطحی گسترده یکی از با استعدادترین شخصیت‌هایی شناخته می‌شود که تاکنون در این جهان زیسته است.موزه لوور قصد دارد نقاشی‌های داوینچی را ماه مه آینده (اردیبهشت 98) به مناسبت پانصدمین سالگرد فوت وی به نمایش گذارد. اما حزب لیگ ایتالیا تهدید کرده به توافقی در زمینه مبادله فرهنگی میان دو کشور ایتالیا و فرانسه عمل نخواهد کرد.
طرح گرامیداشت پانصدمین سالگرد درگذشت داوینچی با نمایش آثار وی در سراسر اروپا در دستور کار بوده و موزه لوور امیدوار است که همه شاهکارهای نقاشی وی را در یک نمایشگاه واحد به نمایش گذارد.
برپایه توافق میان فرانسه و ایتالیا، قرار بر این بود که موزه لوور آثار «رافائل» هنرمند دوره رنسانس را در ازای نقاشی‌های داوینچی به موزه‌ای در رم تحویل دهد.
حال اعضای حزب راستگرای لیگ ایتالیا سر ناسازگاری گذاشته و با این توافق که سال گذشته از سوی دولت قبلی ایتالیا منعقد شد، مخالفت کرده اند.
«لوسیا بورگونزونی» معاون وزارت میراث فرهنگی ایتالیا گفت که این توافق، یکی از شرم آورترین تصمیمات دولت قبلی این کشور در زمینه میراث فرهنگی است.
وی با اعلام اینکه تحویل دادن همه نقاشی‌های داوینچی به فرانسه، ایتالیا را در یک رویداد مهم فرهنگی به حاشیه می‌کشاند، یادآور شد که لئوناردو، ایتالیایی است و صرفا در فرانسه فوت کرده است.
وی مذاکره مجدد در مورد توافق منعقده را خواستار شد و گفت: فرانسه نمی‌تواند همه چیز را داشته باشد.
در همین حال، «ژاک فرانک» متخصص آثار داوینچی و مشاور موزه‌های ملی فرانسه ضمن ابراز تاسف بابت عهدشکنی ایتالیا، به فرانس 24 گفت: این مساله را درک می‌کنم که ایتالیایی‌ها و دولت فعلی این کشور در حال حاضر می‌خواهد از این آثار برای برگزاری نمایشگاهی در کشور خود استفاده کند؛ اما تصور می‌کنم که برای بیان این خواسته، اندکی دیر باشد.
روابط میان رم و پاریس از زمان روی کار آمدن دولت جدید و پوپولیست ایتالیا به تیرگی گرائیده است.
«ماتیو سالوینی» وزیر کشور ایتالیا و رهبر حزب لیگ با «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه در مورد مقوله مهاجرت و امنیت مرزی رسما درگیری لفظی داشته است.
اما مناقشه میان دو کشور ریشه در گذشته دارد. به گفته «پاسکال بریواس» مورخ و متخصص فرانسوی در زمینه موضوعات دوره رنسانس، ادعای مالکیت آثار داوینچی به چند سده قبل باز می گردد.
یکی از ویژه‌ترین این موارد ادعایی، این اتهام است که فرانسه تابلوی مونا لیزای داوینچی را از ایتالیا سرقت کرده است.
بریواس در عین حال گفت: همه نقاشی‌های موجود لئوناردو در فرانسه، توسط شخص وی در سده شانزدهم به فرانسه فروخته شده است و ما قراردادهایی در همین ارتباط در اختیار داریم.
در همین حال، گفته می‌شود که یک کارگر ایتالیایی در سال 1911 در حالی که قصد داشت از فرانسه به ایتالیا بازگردد، تابلوی مونالیزا را ربود.
داوینچی در سال 1452 در نزدیکی شهر وینچی ایتالیا متولد شد، اما بخش اعظم حیات حرفه‌ای خود را در فلورانس و میلان سپری کرد.
داوینچی در سال های پایانی عمرش از سوی «فرانسوای اول» پادشاه فرانسه دعوت شد تا در قلعه «شاتو دو کلو لوسه» در نزدیکی شهر «آمبواز» بماند، مکانی که وی در سال 1519 در آنجا فوت کرد.
داوینچی نقاش دوره رنسانس بود که در زمینه‌هایی چون مجسمه سازی، معماری، موسیقی، ریاضی، مهندسی، اختراعات، آناتومی، زمین شناسی و نویسندگی نیز فعالیت داشت.
بسیاری از فرهیختگان، داوینچی را نمونه بارز یک نابغه دوره رنسانس می‌دانند و وی در سطحی گسترده یکی از با استعدادترین شخصیت‌هایی شناخته می‌شود که تاکنون در این جهان زیسته است.

logo-samandehi