واکاوی آثار هنرمندان نمایشگاه "تاثیر"

گفتگوی گالری آنلاین با سلیمی و جمالی


"تاثیر" عنوان نمایشگاه گروهی از آثار هنرمندان تاثیرگذار بر عرصه هنرهای تجسمی کشور است که در گالری خط سفید به کیوریتوری منیژه صحی گرد هم آورده شده است. به این مناسبت با هنرمندان این مجموعه، همایون سلیمی و هادی جمالی گفتگویی داشته ایم که در ادامه خواننده آن هستید:

همایون سلیمی ضمن تاکید بر ارتباط آثارش با فرهنگ ایران، در گفتگو با خبرنگار گالری آنلاین بیان کرد:

کارهایم با فرهنگ ایرانی مرتبط است از جمله معماری، مینیاتور، سفال و ...
گلهایی که در اثر من هستند تقریبا میشود گفت از مینیاتور در کارِ من آمده است، هم فرم و هم رنگ. چون من قبلا مینیاتورهای قدیمی را کپی میکردم، اینها از همان مینیاتورها در کارم آمده که رفته رفته تکامل پیدا کرده و به اینجایی که الان میبینید رسیده اند.
البته کاری که من در نمایشگاه تاثیر گذاشتم برای سال ۲۰۰۸ است، یعنی برای ده سال پیش. کارهای جدیدم نیز همین گلها هستند؛ و آخرین نمایشگاه من در گالری ایرانشهر بود.
تکنیک کارهای من نیز ترکیب مواد است، البته با پایه ی آب و اکرلیک، سبک‌ کارها را میشود گفت آبستره ولی خب یک المان گل هم در کارهایم وجود دارد که در تمام کارها مشترک است.
این اثر در ادامه مجموعه کارهای قبلی بوده، البته کارهای من از مربع مستطیل شروع شده، بعد همان اِلِمانهایی که در مربع مستطیل بود به اصطلاح، بزرگ شد. قبل از این گلها ۶ ضلعی بود، یک ۶ ضلعی در کارم بود که تکرار می‌شد. بعد از ۶ضلعی ها این گلها آمد و در کارِ من پدیدار شد.
حالا احتمالا چیز دیگری در کارهایم بیاید و این گلها هم میرود.

وی در خصوص معرفی هنرمندان پیشکسوت به نسل جوان و توجه به آنها بیان کرد:

به نظرم همیشه هنرمندان پیشکسوت کم معرفی شدند. این دست جوانان است که بخواهند بشناسند یا نه. توجه جامعه هنرهای تجسمی به هنرمندان پیشکسوت و تاثیرگذار در جامعه رفته رفته کمرنگ تر شده.
باید هنرمندان حمایت بشوند؛ از آنها کار خریداری شود که قبلا این مساله مقداری بود ولی الان تقریبا از بین رفته است.
مهمترین حمایت، کار خریدن از هنرمندان است که بتوانند تشویق شوند و ادامه بدهند.

هادی جمالی در گفتگو با خبرنگار آنلاین در خصوص آثار خود بیان کرد:

این آثار در ادامه مجموعه آثار قبلی من است و همچنان به تجربه هایم ادامه میدهم. متریالی که با آن کار میکنم کشش و تنوع آن را دارد که بیشتر در آن جستجو کنم.

با فویل آلومینیوم و رنگهای روغنی و پتینه کاری، کار میکنم، دوره ای نیز کارهایم ابعاد بزرگی نداشتند.

جمالی ارزیابی خود از وضعیت هنرمندان پیشکسوت را چنین بیان کرد:
متاسفانه توجه به هنرمندان پیشکسوت وجود ندارد و در همین اعضای انجمن هنرمندان نقاش اگر بررسی شود، 90 % هنرمندان جوان، پیشکسوتان را نمی‌شناسند و نام آنها را نشنیده اند.

آشنا شدن با هنرمندان و آثار هنرمندان صاحب نام واقعا جذاب و راه گشاست، این امر حتی برای هنرمندان با سابقه هم آموزنده است.

دیدن و شناختن هنرمندان قدیمی و آثارشان در دوره های مختلف که عمری را برای هنر خود صرف کرده اند و هرکدام با شیوه ای مختص بخود به فضاهای شخصی رسیده اند بدون تردید آموزنده و احترام برانگیز است.

logo-samandehi