انتشار چند کتاب از آثار فرح اصولی در سال جدید

لغو نمایشگاه در موزه آفاخان به خاطر تحریم‌ها

فرح اصولی درباره فعالیت‌های خود در سال 97 گفت: سال گذشته از نظر کاری برای من بسیار خوب بود و چند نمایشگاه مختلف داشتم. یک اثرم توسط "بریتیش میوزیوم" خریداری و به مجموعه آن اضافه شد و دو اثر را نیز موزه‌ای در استرالیا به کلکسیون خود اضافه کرد. همه این آثار از مجموعه "فضیلت زخمی" بودند که قبلا در ایران به نمایش درآمده است.

او با اشاره به اینکه در سال 97 چندین تجربه داوری در جشنواره‌های دولتی و خصوصی را داشته است، گفت: یکی از دلایل اینکه دوست دارم در داوری‌ها حضور داشته باشم این است که می‌توانم جریان اجتماعی، حسی و اتفاقاتی را که در کارهای جوانان هست ببینم و مشاهده کنم نبض کشور چگونه می‌زند. در آثار آنها درد و خوشی و نوع نگاه‌شان نمایان است. آگاهی به آن حسی که در فضای هنری جریان دارد و این که جوانان زبان هنر را به کار می‌گیرند تا حرف خود را بزنند، برایم خیلی جالب است.

او درباره برنامه‌های خود برای سال 98 گفت: در این سال چندین پروژه چاپی برای من پیش آمده است. یکی از آنها مجموعه‌ای است که با گالری 009821 کار می‌کنم و تعدادی از آثار قبلی من انتخاب شده تا در یک کتاب به چاپ برسند. همچنین یک آرتیست‌بوک به شیوه چاپ اچینگ، به تعداد محدود منتشر می‌شود که برای این کتاب در حال انجام نقاشی‌های جدید هستم و این آثار همزمان با رونمایی کتاب، به نمایش گذاشته خواهند شد.

اصولی افزود: کتاب دیگرم مجموعه حافظ است که بیتی از حافظ همراه با اثری از من که به آن ارجاع دارد، در کنار هم قرار می‌گیرد و در حدود 150 نسخه منتشر می‌شود. کتاب دیگری به مرور آثارم اختصاص دارد و کتاب حجیمی با مطالب زیاد است که از کارهای ابتدایی تا دوره‌های اخیر را در بر می‌گیرد. همچنین با انتشارات ایتالیایی اسکیرا در حال مذاکره هستم تا کتابی از آثارم چاپ کنند. این انتشارات در حوزه تجسمی از مهمترین ناشران دنیا است و اینکه آثار من را برای چاپ انتخاب کردند باعث خوشحالی است.

او درباره فعالیت‌های نمایشگاهی خود در سال جدید گفت: مجموعه "گوش کن وزش ظلمت را می‌شنوی" شامل 21 اثر است که از شکل‌گیری ایده تا اجرا و پایان مجموعه 10 سال طول کشیده است. این تابلوها آثار بسیار پر کاری هستند که هر کدام زمان زیادی برده و هنوز جایی نمایش داده نشده است.

اصولی افزود: موزه آقاخان تورنتو علاقه نشان داد که این آثار را به صورت نمایشگاه انفرادی، ارائه دهد. تاریخ نمایشگاه نیز مشخص شد اما زمانی که به آنها گفتیم باید آثار را از ایران تحویل بگیرند، اعلام کردند که به دلیل تحریم‌ها در این زمینه مشکل دارند. بنابراین نمایشگاه به تعویق افتاد تا شاید شرایط مناسب فراهم شود. متاسفانه مکان‌های رسمی مانند موزه‌ها با این مسائل درگیر هستند و هرچه گفته شود که تحریم‌ها شامل هنر نمی‌شود، دروغ محض است.

او درباره مجموعه "گوش کن وزش ظلمت را می‌شنوی" گفت: این آثار بر اساس نقاشی‌های معروف دنیا شکل گرفته و کارهای موزه‌ای هستند. با توجه به اینکه قصد فروش آنها را ندارم، نمی‌خوام این مجموعه را در گالری نمایش دهم و ترجیح می‌دهم نمایش‌های طولانی در موزه‌های دنیا داشته باشد. با توجه به ارتباط این کارها با نقاشی‌های معروف غربی، به نظرم دیده شدن آنها در غرب از این جهت اهمیت دارد که چگونه موضوع نقاشی‌های غربی، تبدیل به موضوعی برای یک نقاش شده است که با سبکی متفاوت کار می‌کند. در این آثار تلفیق شرق و غرب شکل گرفته و برای بیان موضوعی که ما در خاورمیانه با آن درگیر هستیم، از نقاشی غربی استفاده کردم تا حرف خود را بزنم.

منبع: هنرآنلاین

logo-samandehi