اولین و آخرین نقاشی «ننه مکرمه» برای نخستین بار به نمایش درمی‌آید


نمایشگاه «مکرمه» با نمایش لوازم شخصی مکرمه و اولین و آخرین نقاشی این هنرمند خودآموخته در گالری کاما برپا می‌شود.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایلنا، نمایشگاهی از گنجینه موزه «ننه مکرمه» نقاش خود آموخته مازندرانی برای نخستین بار روز جمعه ۲۳ فروردین در گالری کاما به نمایش درمی‌آید؛ در این نمایشگاه ۳۰ اثر از این هنرمند خودآموخته به همراه لوازم شخصی این هنرمند از گنجینه موزه مکرمه به نمایش درخواهد آمد.

نتیجه تصویری برای امضا مکرمه قنبری

علی بلبلی (هنرمند نقاش و فرزند مکرمه قنبری) درباره نمایشگاه مکرمه در گالری گاما گفت: نمایشگاه «مکرمه» امسال متفاوت برگزار می‌شود، مکرمه پس از یکسال که نقاشی را شروع کرد بر روی در و دیوار و وسایل منزل نقاشی می‌کرد به همین دلیل خانه وی به موزه تبدیل شده است؛ در این نمایشگاه برای اولین بار لوازم شخصی مکرمه در گالری کاما به نمایش در می‌آید؛ در این نمایشگاه یک اتاق را به شکل خانه مکرمه بازسازی کرده‌ایم تا مخاطب با این فضا بتواند به عمق آثار این هنرمند پی ببرد.

وی افزود: در این نمایشگاه برای نخستین بار ۳۰ اثر از این هنرمند به دیوار می‌رود ، همچنین اولین اثر نقاشی مکرمه بر روی سنگ و آخرین اثری که این هنرمند قبل از مرگ کشیده است به نمایش در می‌آید.


«ننه مکرمه»؛ مکرمه قنبری در سال ۱۳۰۷ در روستای دریکنده بابل متولد شد، از کودکی به نقش و نگار علاقه داشت ولی تا سن ۶۷ سالگی به دلایل شرایط مشقت بار زندگی به نقاشی روی نیاورد. وی پس از مرگ همسر وقتی تنها گاوش به فروش می‌رود به نقاشی روی می‌آورد، اولین نمایشگاه آثار نقاشی این هنرمند خود آموخته در سال ۱۳۷۴ در گالری سیحون برپا شد و سپس نمایشگاه های دیگری از این هنرمند در همین گالری برپا شد، پس از کسب شهرت مکرمه از سوی بنیاد پژوهش‌های زنان کشور سوئد به عنوان زن سال ۲۰۰۱ میلادی جهان شناخته شد و در سال ۱۳۸۱ نیز به عنوان زن سال ایران لوح از ریاست جمهوری وقت لوح تقدیر دریافت کرد، ننه مکرمه در آبان ماه سال ۱۳۸۴ درگذشت.

نمایشگاه نقاشی «مکرمه» از ۲۳ فروردین تا ۳ اردیبهشت در گالری کاما برپا می‌شود، علاقمندان برای حضور در این نمایشگاه می‌توانند به آدرس خیابان پاسداران، گلستان دهم پلاک ۴۴ طبقه دوم گالری کاما مراجعه کنند.

logo-samandehi