کارگروه نمایشگاه های انجمن هنرمندان نقاش ایران برگزار میکند

روایت نیوشا جوادی‌پور از چگونگی چیدمان آثار نمایشگاه "ستایش روز"

" استاد از فعال ترین هنرمندان نسل خود بود و در ابعاد مختلف فعالیت داشت." این را نیوشا جوادی‌پور در حاشیه چیدمان آثار نمایشگاه مروری بر آثار استاد محمود جوادی پور، ضمن تشریح رویکر چیدمان آثار پدرش در گالری ممیز و زمستان خانه هنرمندان ایران که به همت کارگروه نمایشگاه های انجمن هنرمندان نقاش ایران برگزار میشود، مطرح کرد. نیوشا جوادی پور دارای فوق لیسانس آموزش و تاریخ هنر و همچنین ادبیات انگلیسی است. وی در کشور آلمان مدیریت گالری "کارگاه هنر" و کانونی را به عهده دارد که در آن به آموزش کودکان ۴ تا ۱۸ سال مشغول است.

نیوشا جوادی‌پور در گفتگو با خبرنگار گالری آنلاین، نحوه انتخاب کارهای نمایشگاه و چیدمان آنها را چنین عنوان کرد:

سعی کردم از هر دوره کاری پدر در طول هفتاد سالی که کار میکرده اند، نمونه ای در این مجموعه گنجانده شود.

قدیمی ترین اثر نمایشگاه پرتره ای متعلق به سال 1323 است و متاخرترین اثر نقاشی‌خطی از شعر خیام است که مربوط به سال ۱۳۹۱میشود. این کار آخرین اثر استاد است که دو ماه پس از آن درگذشتند. این اثر در سالن ممیز قرار دارد. متن کار به این مضمون است:

جامی است که عقل آفرین می‌زندش،

صد بوسه زِ مِهْر بر جَبین می‌زندش؛

این کوزه‌گر دَهْر چنین جامِ لطیف

می‌سازد و باز بر زمین می‌زندش

در یک اتاق اسلاید هایی از تصویر آثاری به نمایش در خواهد آمد که اکنون در نمایشگاه حضور ندارند. در سالن زمستان بیشتر پرتره ها چیده شده اند.

در اولین اتاق گالری ممیز کارهای گرافیکی و طراحی های مختلف قرار دارد. کارهای گرافیکی ایشان بخش مهمی از فعالیت هایشان است، چرا که از اولین افرادی بودند که در ایران به طراحی لوگو پرداختند، همچنین در این مجموعه اتودهای استاد به همراه اولین پوستر گالری ایران "گالری آپادانا" به نمایش در آمده است.

در راهرو گالری ممیز کار "یادی از گذشته ها" و "پرتره پدر و مادرم" قرار دارد. در کار "یادی از گذشته ها" مخاطبان با بررسی کار و مطالعه کتاب می‌توانند روند کار تاریخی پدرم را احساس کنند.

در اتاق بزرگ گالری ممیز مناظر و خط نقاشی ها از سالهای سی قرار دارد.

به گفته جوادی‌پور بیش از 80 اثر با جمع آوری از مجموعه های شخصی خانوادگی و مجموعه های خصوصی در این نمایشگاه چیدمان میشود.


وی در رابطه با دوره های کاری استاد جوادی پور توضیح داد:

پدرم در سال 1299 به دنیا آمد و در مدرسه صنعتی ایران و آلمان حرفه هایی را آموزش دید و با این دانش همراه با استعداد و ذوق شدید خود نسبت به نقاشی به دانشکده هنرهای زیبا رفت و از دانشجویان نسل اول آنجا محسوب میشود که در آن دوره فضای بسیار کلاسیکی حاکم بود و اغلب شاگردان کمال الملک آنجا بوده اند.

در واقع نسل پدر من از جمله حسین کاظمی، احمد اسفندیاری و ... همگی روح جستجو گری دارند، مانند پدرم که کار نقاشی،کار گرافیک و هم کار دیزاین داخلی میکرده اند، حتی آثاری در منزل ما از پدر است که کارهای طراحی صنعتی ایشان بوده و خیلی ها از این وجه ایشان اطلاعی ندارند. خودشان جسمی را طراحی و خراطی و خلق میکردند و تمام اینها نشان از چند بعدی بودن کارهای ایشان در طول 70 سال فعالیت دارد.

استاد از فعال ترین هنرمندان نسل خود بود و مجموعه ی کتاب آثار ایشان نیز تبدیل به یک کار پژوهشی و هنری شد.

این هنرمند در رابطه با لزوم آشنایی هنرمندان نسل جوان کشور با هنرمندان پیشرو در هنر مدرن کشور بیان کرد:

اساسا تاریخ پیوسته است. از دلایل اینکه وقتی پدر در قید حیات بودند ما در فکر چاپ این کتاب بودیم، این بود که اینها مانند مهره های زنجیر به هم متصل هستند. یعنی اگر ما ندانیم در تاریخ هنرمان چه گذشته و چطور هنر در کشورمان پیشرفت کرده، طبیعتا نسل جدید دچار سرگشتگی میشود و نمیداد هنر معاصر ایران از کجا آمده و با چه روندی پیش رفته و چرا این حرکت مدرن اتفاق افتاده ... و متاسفانه در حالی که نام هنرمندانی چون پیکاسو و موندریان و ... به گوش نسل جوان رسیده، هنرمندان پیشروی هنر مدرن ایران همچون پدر من یا اساتید دیگر را نمی شناسند.

این مجموعه آثار در گالری ممیز و زمستان خانه هنرمندان ایران به همت کارگروه نمایشگاه های انجمن هنرمندان نقاش ایران ،عصر بیست و سوم فروردین ماه ۹۸ در معرض دید علاقه مندان قرار گرفت.

کتاب گزیده آثار محمود جوادی پور نیز روز جمعه سی ام فروردین ماه ساعت ۶ عصر در سالن شهناز خانه هنرمندان ایران رونمایی خواهد شد.

علاقه مندان میتوانند جهت مشاهده آثار و شرکت در مراسم گشایش نمایشگاه و رونمایی از آثار استاد محمود جوادی پور به آدرس خیابان طالقانی، خیابان موسوی شمالی، باغ هنر، خانه هنرمندان ایران مراجعه نمایند.

logo-samandehi