روایت محمد علی رجبی از کارنامه چهل سال «هنر انقلاب» در صبا


نمایشگاه نقاشی کارنامه چهل سال «هنر انقلاب» همزمان با بیستم فروردین؛ روز هنر انقلاب اسلامی و سالروز شهادت سید مرتضی آوینی در نگارخانه خیال موسسه صبا گشایش یافت و مجموعه ای شامل بیش از 80 اثر از گنجینه هنر انقلاب به نمایش در آمد.

به این مناسبت گفتگویی با محمد علی رجبی عضو پیوسته فرهنگستان هنر و دبیر این نمایشگاه داشته ایم که در ادامه خواننده آن هستید.

محمد علی رجبی در گفتگو با خبرنگار گالری آنلاین، در خصوص نمایشگاه «هنر انقلاب» توضیح داد: تصمیم گرفتیم به مناسبت روز هنر انقلاب که مقارن با سالروز شهادت شهید مرتضی آوینی است یک نمایشگاه و یک نشست داشته باشیم که مقدمه ای هم باشد برای سلسله نمایشگاه ها و کارهای هنری و مباحثی پیرامون هنر انقلاب اسلامی که درطول سال و سالهای بعد به طور مداوم ادامه خواهیم داد.

این نمایشگاه اولین دوره از این رویداد بود و علی رقم مشکلاتی که با توجه به جریانات سیل اخیر در کشور وجود داشت، تلاش کردیم از همین امسال که اولین سال پس از چهلمین سالگرد انقلاب است، این پروژه آغاز شود.

در دوره های متوالی این برنامه به صورت های مختلف همچون، نمایشگاه، ورک شاپ و بحث های علمی به آنچه که در هنر انقلاب گذشته و بحث پیرامون ماهیت هنر انقلاب اسلامی و آینده هنر اسلامی در زمینه های مختلف خواهیم پرداخت.

برای دوره های بعد با برنامه های مفصل تر همراه با بحث های عالمانه در این زمینه این رویداد را برگزار خواهیم کرد. متاسفانه تاکنون بحث و بررسی کارشناسانه نسبت به این آثار هنری انقلاب انجام نشده است.

رجبی با اشاره بر اینکه در این برنامه صرفا به هنرهای تجسمی در حوزه انقلاب پرداخته شده است، لازم دانست کمیته های دیگر فرهنگستان هنر نیز به این موضوع بپردازند.

وی در رابطه با روند آماده سازی نمایشگاه توضیح داد: بعضی از آثار را خود فرهنگستان هنر در اختیار داشت و تعدادی را هم از موسساتی مثل موزه هایی که در متعلق شهرداری هستند و خصوصا موزه هنر مقاومت که وابسته به روایت فتح است و آثاری را نیز از خود هنرمندان دریافت کردیم. به طور کلی در این مجموعه سعی کردیم آثار هنرمندان شاخص را داشته باشیم و در آینده حتما ضمن کارهای دیگری که انجام میشود نمایشگاه‌های اختصاصی هم از هنرمندان می‌گذاریم که هرکدام را هم بطور جداگانه مورد بحث قرار بدهیم و آثارشان را هم به نمایش بگذاریم.

در این مجموعه اثری از استاد آیت الهی به نمایش در آمده است و از دکتر حبیب اله صادقی هنرمند پرتوان و بسیار پرکار کشورمان آثار ارزشمندی به نمایش گذاشته شده است، همینطور آثاری از دکتر کاظم چلیپا، استاد غلامعلی طاهری، دکتر مصطفی گودرزی، دکتر مرتضی اسدی و برخی دیگر از اساتید در این نمایشگاه به معرض دید عموم گذاشته شده است.

این هنرمند ویژگی منحصربفرد این نمایشگاه را چنین تشریح کرد: بسیاری از آثار این نمایشگاه تاکنون به نمایش در نیامده بوده است و آثاری که دیده نشده اند ویژگی خاصی دارند چرا که به مسائل جدید انقلاب می‌پردازند، مثل آنچه را که آمریکا و دشمنان انقلاب به نام داعش و امثال آن راه انداختند که اسلام انحرافی را ایجاد کنند و نقدی نسبت به همه اینها در آثار جدید هست که در آثار قدیم انقلاب نبوده؛ از طرفی تعدادی نقاشی های قهوه خانه ای داریم که هنرمندان مشهور قهوه خانه ای با ترکیبی از سنت قهوه خانه ای قدیم و جدید به موضوع انقلاب پرداخته اند.

تعدادی آثار نگارگری هم موجود است که اینها هم با موضوع انقلاب کار شده و در کنار دیگر آثار در این نمایشگاه قرار گرفته است‌.

logo-samandehi