در یک نشست خبری عنوان شد:

تشریح جزییات یک رویداد/ «شهروند: نقاش» جایگزین بینال نقاشی نیست

امیر راد با اشاره به حمایت اداره کل هنرهای تجسمی در برگزاری دوسالانه‌های انجمن‌ها، برگزاری سالانه این انجمن را که در قالب رویداد «شهروند: نقاش» برگزار می‌شود، متفاوت از بینال نقاشی دانست.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از خبر گزاری مهر، نشست تشریح برنامه‌های رویداد «شهروند: نقاش» که جمعه ۶ اردیبهشت در پل طبیعت و پارک آب و آتش برگزار می‌شود، با حضور امیر راد رئیس هیأت مدیره، جمال عرب‌زاده نایب رئیس، محمدرضا فیروزه‌ای، مینا نادری، هلنا دشت گل و مژگان قدوسی اعضای هیأت مدیره انجمن هنرمندان نقاش ایران دوشنبه دوم اردیبهشت در محل این انجمن برگزار شد.

تشریح جزییات یک رویداد/ «شهروند: نقاش» جایگزین بینال نقاشی نیست

جمال عرب زاده نایب رئیس انجمن هنرمندان نقاش ایران در تشریح طرح «شهروند: نقاش» گفت: انجمن هنرمندان نقاش ایران به منظور بردن هنر نقاشی به سطوح عمومی‌تر جامعه رویدادی سالانه طراحی کرده است و بنا داریم برای جذابیت بیشتر امسال این رویداد را در ژانر پرتره برگزار کنیم. به همین دلیل هنرمندانی که در ژانر پرتره متبحر هستند دعوت به حضور در این طرح شده‌اند که شامل اساتید و هنرمندان جوان می‌شوند، یعنی تلاش کردیم پیوندی بین ۲ نسل نقاش ایجاد شود. از طرفی حضور جوانان این رویداد را فعال‌تر می‌کند و پیش‌بینی می‌کنیم دیگر هنرمندان نیز به این رویداد بپیوندند.

وی بیان کرد: این رویداد در سطح و برگزاری در نوع خود کم‌نظیر است و قرار است تکنیک نقاشان آزاد باشد و آثار با رنگ روغن و اکریلیک خلق شوند. قطع آثار نیز تا ۷۰ سانتی متر خواهد بود که در عرض سه ساعت به پایان برسد.

امیر راد رئیس هیأت مدیره انجمن هنرمندان نقاش ایران نیز درباره طرح «شهروند: نقاش» گفت: این رویداد سومین سالانه‌ای است که توسط اداره کل هنرهای تجسمی و با حمایت این مرکز و مرکز فرهنگی و گردشگری تپه‌های عباس آباد برگزار می‌شود که برای این رویداد که در ۲ شهر برگزار می‌شود، مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان به انجمن اختصاص داده است. دوسالانه دیگر که مرکز هنرهای تجسمی آنها را برگزار کرده است، یکی برای انجمن سفالگران و دوسالانه مجسمه‌های نمکی بود.

وی بیان کرد: طرح «شهروند: نقاش» سالانه ثابت انجمن هنرمندان نقاش ایران است و قرار است در سال‌های آینده با موضوعات و رویکردهای دیگری اجرا شود.

راد درباره ایده این رویداد به خبرنگاران گفت: ایده کلی بر اساس معرفی رسانه هنر نقاشی برای عموم مردم و ایجاد ارتباط مخاطبان با نقاشی در نظر گرفته شده است. همچنین یکی از اهداف اداره کل هنرهای تجسمی این است این پروژه‌ها در سطح ملی برگزار شود تا مخاطبان را به اهداف‌مان نزدیک کنیم.

وی افزود: «شهروند: نقاش» در تهران و مازندران برگزار می‌شود و روند اصلی این رویداد در شهری غیر از تهران با حضور هنرمندان بومی آن شهر برپا خواهد شد.

رئیس هیأت مدیره انجمن هنرمندان نقاش ایران در مورد تعداد هنرمندان نقاش حاضر در این رویداد توضیح داد: برای این رویداد ۶۰ هنرمند مدعو داریم البته در مجموع تخمین می‌زنیم و امیدواریم ۲۰۰ هنرمند نقاش در این رویداد حضور داشته باشند.

وی همچنین تصریح کرد: برخی از انجمن‌ها، سالانه‌شان را در قالب دوسالانه انجمن خود طراحی کرده‌اند اما در مورد انجمن نقاشان قرار است بینال نقاشی پس از ۸ سال برگزار شود بنابراین رویداد سالانه «شهروند: نقاش» جایگزین بینال نقاشی نخواهد شد و به صورت مجزا برگزار خواهد شد.

مینا نادری عضو هیأت مدیره انجمن هنرمندان نقاش ایران با تاکید بر اینکه این رویداد برای هنرمندان خلاقانه خواهد بود، گفت: خارج شدن هنرمندان از محیط متعارف کاری‌شان سبب می‌شود جذابیت برای هنرمندان و مخاطبان پدید آورد.

وی در مورد نمایشگاه‌های انجمن بیان کرد: با برنامه‌ریزی صورت گرفته قرار است دو نمایشگاه با رویکرد نمایش آثار اعضای انجمن هنرمندان نقاش ایران در خانه هنرمندان ایران برپا شود.

محمدرضا فیروزه‌ای عضو هیأت مدیره و خزانه‌دار نیز گفت: رویداد «شهروند: نقاش» برای اولین بار اتفاق می‌افتد و قرار است به منظور جبران مهجوریت شهرستان‌ها و جدا افتادن آنها از پایتخت، مرکزیت اصلی این رویداد در شهرهای دیگر برگزار شود.

سعید اسلام زاده مدیر ارتباطات رسانه‌ای اداره کل هنرهای تجسمی که به نمایندگی از این مرکز در نشست حاضر بود، نیز درباره رویداد «شهروند: نقاش» گفت: اعتبارات برای کمک به انجمن‌های هنری از یک میلیارد به پنج میلیارد افزایش پیدا کرده است و نحوه تقسیم آن به تدریج اعلام خواهد شد. رویدادهایی که در انجمن هنرمندان نقاش ایران با برپایی این رویداد از این هفته آغاز می‌شود یا سرو نقره‌ای انجمن طراحان گرافیک ایران به طور سالانه برگزار خواهد کرد، از جمله برنامه‌هایی است که این انجمن‌ها برای برگزاری در نظر گرفته‌اند.

logo-samandehi