روایت فاطمه پشنگ پور از نمایشگاه "حماسه آفرینان شاهنامه"

"حماسه آفرینان شاهنامه" در گالری پل

نمایشگاهی از نقاشی های فاطمه پشنگ پور تحت عنوان "حماسه آفرینان شاهنامه"از روز جمعه 27 اردیبهشت ماه 1398 در نگارخانه پل برپا شده است.

فاطمه پشنگ پور در رابطه با برگزاری نمایش آثارش بیان کرد: آثار این نمایشگاه در مدت 4 سال خلق شده با محوریت قصه های شاهنامه، و نمایش قصه ها به سبکی غیر از واقعیت، اما گویا؛ که این تابلو ها از میان 25 اثر انتخاب و برگزیده شده است.

این هنرمند نقاش در توضیح، تعداد، ابعاد، سبک و تکنیک آثار گفت: 16 تابلو پهلوانان شاهنامه در سایز 120 در 150 میباشد که در سبک اکسپرسیون و با تکنیک رنگ روغن و آکرولیک نقاشی شده است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر علت انتخاب عنوان "حماسه آفرینان شاهنامه" برای این مجموعه توضیح داد: نام نمایشگاه از کتاب حماسه آفرینان شاهنامه، نوشته استاد مصطفی جیحونی، برگرفته شده است. این کتاب به صورت لغتنامه اسامی شاهنامه است و شما با مراجعه به هر نام، تمام اطلاعات مربوط به آن شخص را رویت میکنید. توضیح مختصر بر اسامی تابلوهای این نمایشگاه، برگرفته از این کتاب است.

پشنگ پور ضمن اعلام این نکته که در خلق مجموعه آثارش تحت تاثیر مکتب یا شخص خاصی نبوده است، افزود: از آنجایی که بیشتر تابلو های خلق شده از شاهنامه، به صورت رئال بوده است، من با توجه به لایه های پنهان قصه و وجود اسطوره ها و توانایی های غریب و ماورایی آنها، این تابلو ها را در سبک اکسپرسیون کشیده ام تا توانایی نمایش نیروهای خارق العاده ماورایی را داشته باشد.

وی در ادامه افزود: نقاشان بسیاری از دیرباز تا کنون از شاهنامه نقاشی کرده اند. شاید به قصه ای علاقه مند شدند و آن قسمت را مطالعه کردند و اثری خلق کردند. اما ده سال خوانش و تحقیق و مطالعه من در شاهنامه به علت علایق شخصی به من این انگیزه را داد که به صورت تخصصی از قصه های شاهنامه نقاشی کنم. با تصویرهایی که در حد امکان امانت دار متن شاهنامه باشد. مثلا رخش طبق متن شاهنامه به رنگ آتش باشد نه سفید. پوست دیو سفید سیاه و موهایش به رنگ شیری باشد.

فاطمه پشنگ پور در آخر بیان کرد: بی گمان این اثر عظیم حکیم جای مطالعه و نقاشی های بسیار دارد. هر چه نقاشانی که با الهام از ادبیات زبان فارسی نقاشی می کنند، بیشتر باشد فرهنگ غنی این سرزمین ریشه هایی عمیق تر در زندگی مردم خواهد یافت. و حکمت و خرد نهفته در قصه ها، در یادها تکرار خواهد شد.

تابلو جمشید

نمایش آثار این هنرمند تا سوم خردادماه همه روزه بجز شنبه ها دایر خواهد بود و علاقمندان جهت بازدید می توانند از ساعت 16 الی 20 به نگارخانه پل به نشانی سیدخندان، ابتدای خیابان کابلی (دبستان)، کوچه فردوسی، پلاک 34، طبقه همکف، واحد یک مراجعه نمایند.

طراح پوستر: فائزه متولی

logo-samandehi