در جشنواره ارتنگ مطرح شد:

میرزایی مهر، دبیر علمی جشنواره: ارتنگ همان ارژنگ و نماد نقاشی است

اولین جشنواره ملی نقاشی ارتنگ با موضوع « انسان؛ بازپیدایی » در دو بخش نمایشگاهی و پژوهشی با 54 تابلو و 17 مقاله در یکم تیرماه شروع به کار کرد.

به گزارش گالری آنلاین، علی اصغر میرزایی مهر، عضو هیات علمی دانشگاه علم و فرهنگ، مدیرگروه بچه های نقاشی و دبیر علمی جشنواره در افتتاحیه نمایشگاه مذکور در گالری فرشچیان فرهنگستان صبا بیان کرد: هدف از برگزاری این نمایشگاه تحرک بیشتر دانشجویان نقاشی در دانشگاه علم و فرهنگ و سایر دانشگاه ها است. همت اصلی هم به عهده خود دانشجویان انجمن علمی رشته نقاشی با مدیریت فریال طاهری بود.

وی اذعان داشت که بیش از 700 اثر به جشنواره ارسال شد که در طی مرحله اول داوری 80 اثر انتخاب شد و در مرحله نهایی 54 اثر منتخب گردید و در نمایشگاه ارائه شد. داوران 5 نفر از اساتید این حوزه بودند. این اولین جشنواره دانشجویی هنری است که از طرف آموزش عالی و همکاری برخی مراکز دیگر رسمیت یافت و به همین جهت تلاش کردیم ویژگی دانشجویی خود را حفظ کند.

این استاد دانشگاه افزود: با توجه به دانشجویی بودن جشنواره، هیات داوران تلاش کردند تا خاصیت آموزشی در خلال آن وجود داشته باشد. در این راستا کارهایی با تکنیک های مختلف، مقیاس های مختلف و حتی مضامین متنوعی در نمایشگاه دیده می شود که البته ممکن است این موضوع از یک زاویه خوب قلمداد نشود و بحث یکدستی در آثار نقض شده باشد ولی از طرف دیگر بدلیل ویژگی آموزشی و دانشجویی حسنی دارد که آن قبح را می پوشاند.

میرزایی مهر به مفهوم عنوان نمایشگاه اشاره کرد و گفت: ارتنگ ریشه سانسکریت دارد پیشوند آن «آرت یا ارت یا ارته» همان پیشوندی است که در واژه هایی مثل اردوان، اردلان، اردشیر، اردبیل و واژه های دیگر وجود دارد و به معنی نیکی و نیک خویی و نیک مردی است. بخش «هنج، هنگ، جنگ» همه ریشه مشترک دارند. ارتنگ همان ارژنگ است که از قدیم کتاب مانی بوده که از قدیم نماد نقاشی بوده است. این کلمه در کل به معنی منش نیکو، منش والا، منش هنری و منش اعلا است.

وی همچنین به ضرورت برگزاری این رویدادها اشاره و بیان کرد: جذب دانشجویان به فرهنگ و هنر صورت می گیرد. این رویدادها دانشجویان را پویاتر، ماندگارتر و ماناتر می کند. ما سعی خواهیم کرد که به نوعی امکان فروش در شماره های بعدی جشنواره وجود داشته باشد. برای تعدادی از برگزیدگان دانشگاه جایزه ای در نظر گرفته است و حتی برخی از آثار را خواهد خرید و این ها همه به نوعی در پویایی دانشجویان برای فعالیت بیشتر موثر است.

دبیر علمی جشنواره در رابطه با ادامه دار بودن این جشنواره اظهار داشت: انتظار داریم ضمن ادامه داشتن این رویداد، تنوع بیشتری در آثار با حضور پررنگ تر دانشجویان در دوره های بعدی وجود داشته باشد. همیشه اولین حرکت، مشکلترین حرکت است. با شروع، روند کار مشخص تر شد و گمان می کنم در دوره های بعدی امکانات، تجربیات و توان ما بیشتر باشد.

وی گفت: دانشکده هنر دانشگاه علم و فرهنگ از تمام همکاری های حوزه هنری استقبال می کند و آمادگی خود را برای هرگونه همکاری اعلام می دارد. قابل توجه است که این جشنواره در سطح ملی است و محل تحصیل دانشجو هیچ نقشی در انتخاب اثر و ورود آن به جشنواره نداشته است. قضاوت داوران بر آثار بدون آگاهی بر نام هنرمند و نام محل تحصیل وی بوده است و از این جهت امانت داری کامل صورت گرفته است.

میرزایی مهر در نهایت اسامی داوران را چنین برشمرد: کاظم چلیپا، هیات علمی دانشگاه شاهد و از نقاشان قدیم ایران، زروان روحبخشان، دکتر جواد علیمحمدی اردکانی، امیرحسین زنجانی و مهدی فرهادیان و خود بنده هم به عنوان ناظر در کنار دوستان حضور داشتم.

logo-samandehi