"تجربه و گذار"های محمود تیمورپور به گالری نگر می رود


"شخصی که ادعا کند من یک هنرمند کامل هستم بزرگترین دروغ زندگی را به خود تحمیل کرده است، در واقع خط قرمزی بر کنکاش و پژوهش هنری خود کشیده است." این‌را محمود تیمورپور هنرمند پیشکسوت معاصر در آستانه‌ی برگزاری نمایشگاه آثار نقاشی‌اش در گالری نگر میگوید.
در ادامه خواننده این گفتگو باشید.


به گزارش گالری آنلاین، گالری نگر از عصر روز جمعه ۱۰ آبان ماه میزبان نمایشگاه نقاشی های محمود تیمورپور، استاد پیشکسوت هنرهای تجسمی، تحت عنوان "تجربه و گذار" می شود.


این نمایشگاه که به کیوریتوری زهرا محمدی (مشاور رسانه ای دکتر مهدی جاوید پور و کارشناس هنری آقای زاهدی) برنامه ریزی شده تا ۱۵ آبان ماه ادامه خواهد داشت.

زهرا محمدی کیوریتور نمایشگاه "تجربه و گذار" در گفتگو با خبرنگار گالری آنلاین، در رابطه با جمع آوری این مجموعه و برگزاری نمایشگاه بیان کرد: آثار جمع آوری شده از کلکسیون شخصی استاد انتخاب شده است که هدف از برگزاری نمایشگاه به معرض دید گذاشتن آثار ارزشمندی است که حاصل یک عمر تجربه و کنکاش در هنرهای تجسمی است که در جهت نوگرایی و در عین حال رعایت جنبه های معنوی و ارزش های سنت گرایی است؛ که در نهایت از زمان تصمیم گیری به تشکیل نمایشگاه تا برگزاری این رویداد سه ماه طول کشیده است.

محمدی در توضیح تعداد، ابعاد و سبک و تکنیک آثار این مجموعه گفت: این نمایشگاه مشتمل است بر ۴۶ اثر و ابعاد آثار از ۳۵*۴۰ و ۵۰*۷۰ الی ۷۰* ۷۰ و ۱۲۰*۸۰ است؛ که آثار در ابعاد بزرگ با تکنیک رنگ روغن و آثار با ابعاد کوچکتر با تکنیک مداد، مدادرنگی، راپید و گراف و مرکب اجرا شده اند.

وی در توضیح دلیل انتخاب عنوان "تجربه و گذار" برای این نمایشگاه بیان کرد: این نمایشگاه تحت عنوان تجربه و گذار با توجه به صلاحدید استاد تیمور پور و کارشناس گالری نگر آقای زاهدی انتخاب شده، به این دلیل که آثار منتخب نمایشگاه از دوران جوانی و دانشجویی، آثار کلاسیک تا زمان حال و آثار مدرن ایشان است.

کیوریتور نمایشگاه "تجربه و گذار" در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه هنرمند در خلق آثار این مجموعه تحت تاثیر تفکرات شخص یا مکتب به خصوصی بوده است یا خیر، توضیح داد: آثار استاد تیمورپور چکیده ذهن خلاق خود ایشان است و در اکثر آثار خود را بدیهه نگار خطاب می کند و هرگز خود را مقید سبک خاصی نکرده اند و همچنان با گذار به سوی نوگرایی با الهام از طبیعت و نسبت های اصیل ایرانی قدم برمی دارند.

به گفته استاد محمود تیمورپور این شناخت و کنکاش همواره در من وجود داشته است، زیرا هنر هرگز ایستایی ندارد و پیوسته در حال تغییر و گذر است و هنرمند نیز همگام در حال تغییر روش و تکنیک خواهد بود، در نتیجه این کنکاش درونی آغاز و پایانی ندارد. شخصی که ادعا کند من یک هنرمند کامل هستم بزرگترین دروغ زندگی را به خود تحمیل کرده است، در واقع خط قرمزی بر کنکاش و پژوهش هنری خود کشیده است.

هیچ هنرمندی نمی تواند ادعا کند در کنکاش هنری خود به موفقیت کامل رسیده و اکنون پایان خط است. خیر دامنه ی هنر آنقدر وسیع است که این گذار مرتبا روز به روز، هفته به هفته، ماه به ماه همچنان در حال تغییر است و این تغییر در تمام شئون زندگی اعم از اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و ... ادامه دارد.

زهرا محمدی در آخر بیان کرد: اهمیت برگزاری این نمایشگاه از دید استاد بحث و تبادل نظر بازدیدکنندگان و نقد و بررسی آثار از نظر هنرمندان عزیز و معاصر ایران است.


علاقمندان جهت بازدید از آثار این هنرمند پیشکسوت می توانند همه روزه بجز شنبه ها و پنجشنبه ها از ساعت ۱۶ الی ۲۰ به نشانی قیطریه، خیابان روشنایی، کوچه دلارام، پلاک ۳۳ مراجعه نمایند.

محمود تیمور پور استاد پیشکسوت هنرهای تجسمی، نقاش، طراح گرافیک، مجسمه ساز و مهندس شرکت ملی فولاد و ذوب آهن اصفهان است. وی متولد 1318 از بیرجند و فارغ التحصیل از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، از شاگردان برتر مهندس هوشنگ سیحون بوده استة؛ وی همچینین مدیر اجرایی نمایشگاه های داخلی و بین المللی وزارت صنعت، معدن و تجارت و شرکت های تابعه از جمله فولاد اصفهان تا سال 1370، مدیر مسئول مجله پولاد ایران تا قبل از بازنشستگی نیز بوده.

ارائه بیش از ده اثر نقش برجسته متروی تهران به دست گروه هنری تیمور پور و همسر ایشان استاد سیما صلاحی انجام شده است. اجرای بیش از هفتصد اثر ویترای پنجره های خوابگاه استادان دانشگاه بیرجند، ساخت تندیس پرفسور گنجی (پدر جغرافیای نوین ایران) و دکتر رفیعی (پزشک حاذق بیرجند) و ... در کارنامه هنری وی به پشم میخورد.

قلم توانمند، خطوط بارز، مستحکم و سیال آثار محمود تیمورپور حکایت از تجربه وافر ایشان در عرصه ی هنر معاصر است.

جهت مشاهده نمونه آثار بیشتر به سایت شخصی هنرمند (http://www.teymourpour.com) مراجعه نمایید.

logo-samandehi