ممنوعیت فروش برای تابلو ارزشمندی که در آشپزخانه کشف شد

کشور فرانسه خروج تابلو نقاشی نادر متعلق به دوره رنسانس که اخیرا پس از کشف در آشپزخانه زنی سالمند میلیون‌ها دلار به فروش رسید را ممنوع کرد.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا و به گفته گاردین،‌ این تابلو نقاشی حدودا ۲۵ سانتی‌متری که توسط «چیمابوئه» (Cimabue) ـ نقاش ایتالیایی ـ خلق شده است، در ماه اکتبر در یک حراجی خارج از پاریس به قیمتی نزدیک ۲۷ میلیون دلار فروخته شد.

گفته می‌شود یک مجموعه‌دار اهل لندن این تابلو را از طرف دو مجموعه‌دار ناشناس آمریکایی خریداری کرده است.

چیمابوئه

حالا دولت فرانسه با استناد به اینکه این تابلو نقاشی یک «گنجینه ملی» است و مجموعه آثار ملی این کشور را غنی‌تر می‌کند، اقداماتی برای جلوگیری از خارج شدن این شاهکار هنری دوره رنسانس انجام داده است.

اما شاید داستان کشف این تابلو نقاشی قرون وسطایی کمی غیرمعمول باشد. در ماه سپتامبر، یک زن سالمند ساکن «کمپین» ـ شهری در شمال فرانسه ـ از تعدادی کارشناس دعوت کرد تا پیش از به فروش رساندن خانه‌اش اسباب و اثاثیه قدیمی و تعدادی تابلو نقاشی را ارزش‌گذاری کنند.

آنچه که کارشناسان را متعجب کرد، تابلو نقاشی قرون وسطایی از «چیمابوئه» بود که در آشپزخانه این زن سالمند و روی دیواری نزدیک یک اجاق نصب شده بود.


تابلو نقاشی قرون وسطایی از «چیمابوئه»

این تابلو نقاشی برای زن سالمندی که هنوز هویتش ناشناس باقی مانده است، یک تابلو معمولی بود. در حقیقت او اصلا نمی‌دانست چطور این شاهکار متعلق به نقاش پیشگام هنر فلورانسی قرن سیزدهم از خانه‌اش سر درآورده است. اما بررسی‌های کارشناسان هنری این زن را متقاعد کرد که او به طور ناخواسته مالک یک اثر هنری تاریخی است.

به گفته‌ی «‌اریک ترکوئین» ـ کسی که صحت اصالت این تابلو نقاشی را به عنوان یکی از آثار «چیمابوئه» تایید کرده ـ خبر حراج شدن این تابلو نقاشی در سراسر جهان پیچیده بود. در ابتدا قیمت ۴ الی ۶ میلیون یورو به عنوان ارزش تخمینی این تابلو نقاشی تعیین شده بود.


logo-samandehi