یک کارشناس هنری مدعی شد:

ده‌ها اثر نقاش مشهور اسپانیایی تقلبی هستند!

به طور معمول تابلوهای نقاشی «فرانسیسکو گویا» ـ نقاش مشهور اسپانیایی ـ میلیون‌ها دلار به فروش می‌رسد، اما یک کارشناس بریتانیایی اخیرا مدعی شده است که بسیاری از آثار منسوب به «گویا» در حقیقت توسط دستیارانش خلق شده‌اند.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا و به گفته گاردین، صحت اصالت ده‌ها تابلو نقاشی «گویا» ـ هنرمند مشهور اسپانیایی ـ این روزها توسط یک تاریخدان برجسته هنر در بریتانیا زیر سوال رفته است. او مدعی است این‌ تابلوها توسط خود «گویا»‌ خلق نشده‌اند و در حقیقت توسط برخی از دستیاران کارگاه‌های متعدد این نقاش اسپانیایی کشیده شده‌اند.

«ژولیت ویلسون بارئو» که یکی از کارشناسان آثار «گویا» است، در گفت‌وگویی با نشریه «گاردین» بیان کرد: «موزه‌ها باید آن دسته از آثارشان را که به «گویا» مربوط هستند دوباره مورد بررسی قرار دهند.»

او معتقد است بارها شاهد فروخته‌ شدن تابلوهای نقاشی به اسم «‌گویا» در حراجی‌های مختلف بوده در حالی که اطمینان داشته این تابلوها توسط افرادی با مهارتی به مراتب کمتر از «‌گویا» خلق شده‌اند.

فرانسیسکو گویا

«ویلسون بارئو» این وضعیت ‌را «چیزی شبیه به میدان جنگ» ‌تشبیه کرد و گفت: «‌تابلوهای نقاشی که مشخصا تردیدبرانگیز هستند هنوز هم عمدا یا سهوا به عنوان آثار «گویا»‌ فروخته می‌شوند. همه می‌خواهند یک تابلو نقاشی توسط «گویا» خلق شده باشد.»‌

«‌ویلسون بارئو»‌ همچینین تاکنون مدیریت چندین نمایشگاه بزرگ آثار «گویا»‌ در موزه «‌دل پرادو» و «آکادمی سلطنتی هنر» را برعهده داشته است.

او معتقد است ده‌ها اثر منسوب به «گویا»‌ باید دوباره مورد بررسی قرار بگیرند که این کار سال‌ها تحقیق را می‌طلبد.

این کارشناس آثار هنری می‌گوید: «ما سال‌هاست که از مشکلات این کار (تایید صحت آثار «گویا» مطلع هستیم) اما اکنون زمان آن فرا رسیده تا تحقیقات را آغاز کنیم. تقریبا هر موزه‌ای که از آثار هنری «گویا»‌ نگهداری می‌کند دست کم یک تابلو نقاشی بحث برانگیز را در مجموعه خود جای داده است. برخی از این تابلوها به طور مشخص آثار تقلبی هستند که در سال‌های نه چندان دور نقاشی شده‌اند، اما تعدادی از آن‌ها به دستیاران کارگاه‌های متعدد «گویا» تعلق دارند.»

«‌ویلسون باردو» با اشاره به این که بخشی از این مشکلات به اموال کارگاه سال ۱۸۱۲ «گویا»‌ بازمی‌گردد، افزود: «ما فکر می‌کردیم هر آنچه که در فهرست اموال این کارگاه به ثبت رسیده به «‌گویا» تعلق دارد. با گذشت زمان من به این نتیجه رسیدم ممکن است برخی از آن‌ها به دست خود «‌گویا» خلق نشده باشند. مساله این است که «گویا»‌ همچون سایر هنرمندان بزرگ تاریخ کارگاهی فعال با حضور و شرکت دستیارهایش داشته است، در نتیجه بسیاری از این نقاشی‌ها با اینکه ممکن است توسط فردی به جز «گویا» خلق شده باشند اما همگی به عنوان خروجی کارگاه «گویا» شناخته می‌شوند.»

این تاریخدان هنری افزود: «موزه «متروپولیتن» نیویورک، تاکنون نام «گویا»‌ را از چندین تابلونقاشی مجموعه‌های خود برداشته است اما موفق نشده صاحب اصلی این آثار و زمان مشخص خلقشان را تشخیص دهد.»

«‌فرانسیسکو گویا» که از سال‌های ۱۷۴۶ تا ۱۸۲۸ زندگی کرده است،‌ برای خلق‌ شاهکاری‌هایی از جمله مجموعه تابلوهای نقاشی فجایع جنگ شناخته می‌شود.

logo-samandehi